Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8219
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Miko-Giedyk, Justyna | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-28T09:09:44Z | - |
dc.date.available | 2019-08-28T09:09:44Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2(10), s. 81-96 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8219 | - |
dc.description.abstract | Celem tekstu jest przedstawienie spojrzenia Profesor Marii Dudzikowej na zjawisko autorytetu. Profesor wielokrotnie podejmowała w swoich pracach oraz wywiadach udzielanych na łamach czasopism wątek autorytetu. Dostrzegała dużą potrzebę dyskusji o autorytecie, zauważała trudności w definiowaniu tego pojęcia, jak również milczenie wokół autorytetu w polskim naukowym piśmiennictwie pedagogicznym. Równocześnie była głęboko przekonana, że w środowisku społecznym (a szczególnie w środowisku uczniowskim) istnieje duże zapotrzebowanie na autorytety rzeczywiste, faktyczne, które należy odróżnić od pseudoautorytetów. Zdaniem Marii Dudzikowej konieczne jest również ostateczne zerwanie z mitem zewnętrznego „wyposażenia” nauczyciela w autorytet i uświadomienie wszystkim nauczycielom potrzeby stania się autorytetem emancypacyjnym. W artykule przeanalizowano trudności definicyjne związane z pojęciem autorytetu, mity narosłe wokół tego terminu, skrajne stanowiska wobec prawomocności autorytetu w edukacji oraz warunki, które nauczyciel musi spełnić, aby stać się prawdziwym autorytetem. | pl |
dc.description.abstract | The aim of the text is to present the view of Professor Maria Dudzikowa the phenomenon of authority. The Professor referred to the issue of the authority many times in her works and journal interviews. She perceived the need to bring up this problem, pointing out the difficulties with regard to defining the notion of authority, as well as lack of discussion on this topic in the Polish academic pedagogy journal. At the same time, she was deeply convinced that there was a great demand for the actual, hands-on authority in society, especially in the students’ community. The actual authorities should be differentiated from pseudo authorities. According to M. Dudzikowa, it is crucial to finally dispel the myth of employing teachers with external authorities and making all teachers realise the need for becoming an emancipating authority. This article explores the definition difficulties associated with the concept of authority, the myths around this term, extreme positions on the legitimacy of authority in education, and the conditions that the teacher must fulfill in order to become a real authority. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | milczenie wokół autorytetu | pl |
dc.subject | autorytet rzeczywisty | pl |
dc.subject | autorytet emancypacyjny | pl |
dc.subject | kompleks zagrożonego autorytetu | pl |
dc.subject | Maria Dudzikowa | pl |
dc.subject | lack of discussion on the issue of authority | pl |
dc.subject | actual authority | pl |
dc.subject | emancipating authority | pl |
dc.subject | teacher’s authority | pl |
dc.subject | the complex of threatened authority | pl |
dc.subject | professor Maria Dudzikowa | pl |
dc.title | Profesor Marii Dudzikowej troska o autorytet nauczyciela | pl |
dc.title.alternative | Professor Maria Dudzikowa’s Care for the Teacher’s Authority | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2018.10.08 | - |
dc.description.Email | jumiko@o2.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach | pl |
dc.description.references | Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, przeł. M. Godyń, W. Madej, Warszawa: Aletheia. | pl |
dc.description.references | Bauman, Z. (1996a). Socjologia. Poznań: Zysk i S-ka. | pl |
dc.description.references | Bauman, Z. (1996b). Etyka ponowoczesności, przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Bocheński, J.M. (1993). Co to jest autorytet? W: J.M. Bocheński, Logika i filozofia. Wybór pism, oprac. J. Parys (s. 187–324). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Dopagne, J.P. (2004). Belfer, przeł. Bogusława Frosztęga. Dialog, 6, 53–74. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (1995). Autorytet nauczyciela w opinii uczniów. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 3–11. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (1996a). Osobliwości śmiechu uczniowskiego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (1996b). Śmiech uczniowski jako wyzwanie pedagogiczne. (Konteksty pytań o autorytet nauczyciela). W: M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji (s. 157–171). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (1998). Autorytet (nauczyciela) jako problem pedagogiczny z perspektywy końca wieku. W: A. Siemiak-Tylikowska, H. Kwiatkowska, S.M. Kwiatkowski, (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata (s. 76–120). Warszawa: Wydawnictwo Żak. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2002). Autorytet nauczyciela i edukacja. Trzy opcje. W: R. Kwiecińska, S. Kowal (red.), Edukacyjne drogi i bezdroża (s. 85–100). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2007a). Aura emocjonalna wokół pojęcia i potrzeby autorytetu. W: M. Dudzikowa, Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy (s. 99–114). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2007b). Czy chcemy, czy nie, żyjemy w okresie autorytetu. W: M. Dudzikowa, Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy (s. 117–129). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2007c). O prawomocności autorytetu w edukacji. W: M. Dudzikowa, Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy (s. 133–155). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2007d). O autorytecie nauczyciela – z fotografią w kolorze sepii w tle. W: M. Dudzikowa, Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy (s. 159–181). Gdańsk: GWP | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2007e). Szkoła – ziemia nieludzka? W: M. Dudzikowa, Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy (s. 27–33). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2007f). Uczyć się od idola? O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie, t. 2: Pojęcia – procesy – konteksty (s. 217–276). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2008). Autorytet jest zawsze relacją. Psychologia w Szkole, 3, 3–11. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2009). Posłowie. Na marginesie maszynopisu. W: L. Witkowski, Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii) (s. 481–496). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2010). Autorytet z klamką w tle. Głos Pedagogiczny, 16, 8–12. | pl |
dc.description.references | Eco, U. (1996). Auctoritas. W: Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa. Warszawa: Czytelnik. | pl |
dc.description.references | Fromm, E. (1996). Zdrowe społeczeństwo, przeł. A. Tanalska-Dulęba. Warszawa: PIW. | pl |
dc.description.references | Gadamer, H.G. (1993). Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran. Kraków: Inter Esse. | pl |
dc.description.references | Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Giroux, H.A. (1997). Pedagogy and the Politics of Hope. Theory, Culture and Schooling (A Critical Reader). Oxford: Westview Press. | pl |
dc.description.references | Giroux, H.A. (2003). Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa – Toruń: IBE, Edytor. | pl |
dc.description.references | Jachimowicz, M. (1967). Pomyśl. W: M. Jachimowicz, Nad widzianym. Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Kołakowski, L. (1990). Cywilizacja na ławie oskarżonych. Warszawa: Res Publica. | pl |
dc.description.references | Kołakowski, L. (1994). Obecność mitu. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. | pl |
dc.description.references | Kwiatkowska, H. (1997). Edukacja nauczycieli. Konteksty, kategorie – praktyki. Warszawa: IBE. | pl |
dc.description.references | Kwieciński, Z. (1998). Demokracja jako wyzwanie i zadanie edukacyjne. W: Z. Melosik, K. Przyszczypkowki (red.), Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne. Toruń – Poznań: Edytor. | pl |
dc.description.references | Marcińczyk, B. (1991). Autorytet osobowy: geneza i funkcje regulacyjne. Katowice: Uniwersytet Śląski. | pl |
dc.description.references | McGregor Burns, J. (1995). Władza przywódcza. W: Władza i społeczeństwo, wybór i opracowanie J. Szczupaczyński. Warszawa: Scholar. | pl |
dc.description.references | Mikołajko, A. (1991). Poza autorytetem? Społeczeństwo polskie w sytuacji anomii. Warszawa: Key-Tex. | pl |
dc.description.references | Motyka, M., Mudyń, K. (1984). Kompleks zagrożonego autorytetu a wyuczona nieudolność i aktywność regresyjna. Prakseologia, 3–4, 149–163. | pl |
dc.description.references | Mrożek, S. (1994). Nauczyciele. W: S. Mrożek, Opowiadania i donosy 1980/89. Dzieła zebrane, t. 2. Warszawa: NSB. | pl |
dc.description.references | Szacki, J. (1995). Pojęcie autorytetu. Nauka, 4. | pl |
dc.description.references | Witkowski, L. (1997). Ambiwalencja jako kategoria dla socjologii edukacji. W: L. Witkowski, Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: IBE. | pl |
dc.description.references | Wolniewicz, B. (1998). Filozofia i wartości. Rozprawy i wypowiedzi z fragmentami pism Tadeusza Kotarbińskiego. Warszawa: IFiS UW. | pl |
dc.description.issue | 2(10) | |
dc.description.firstpage | 81 | pl |
dc.description.lastpage | 96 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2018_J_Miko-Giedyk_Profesor_Marii_Dudzikowej_troska.pdf | 193,53 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL