REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8217
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBabicka-Wirkus, Anna-
dc.date.accessioned2019-08-28T06:54:53Z-
dc.date.available2019-08-28T06:54:53Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2(10), s. 58-70pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8217-
dc.description.abstractW artykule przedstawiam odszukane przeze mnie ujęcia metaforyczne kultury szkoły, obecne w tekstach Marii Dudzikowej. Wybrane metafory, oddające sposób oglądu szkoły przez autorkę, podzieliłam na dwie grupy wyznaczone przez potencjał blokujący lub wyzwalający. Do metaforycznych ujęć kultury szkoły, które oddają jej blokujący charakter, zaliczyłam kulturę: pozoru, uniku i nieufności. W grupie kultur o potencjale wyzwalającym mieszczą się zaś ujęcia kultury szkoły jako wojny i jako kultury śmiechu. Kultura szkoły postrzegana jako twierdza, zawiera natomiast w sobie elementy pochodzące z kultury blokującej i wyzwalającej i jest najbardziej dialektycznym z wyróżnionych ujęć.pl
dc.description.abstractIn the article I present the metaphorical perceptions of the school culture which I have found in Maria Dudzikowa’s texts. Selected metaphors, showing the way the school was viewed by the author, I divided into two groups designated by blocking or liberating potential. To the metaphorical perceptions of the school culture, which reflect its blocking character, I included the culture of: appearance, avoidance and distrust. In the group of cultures with a liberating potential, there are also perceptions of the school culture as a war and as a culture of laughter. While the school culture is perceived as a fortress, contains elements from the blocking and liberating culture and is the most dialectical of the highlighted perceptions.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectkultura szkołypl
dc.subjectmetaforapl
dc.subjectkultura dominującapl
dc.subjectkultura oporupl
dc.subjectschool culturepl
dc.subjectmetaphorpl
dc.subjectdominant culturepl
dc.subjectresistance culturepl
dc.titleKultura szkoły w optyce metaforypl
dc.title.alternativeThe School Culture in the Perspective of Metaphorpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2018.10.06-
dc.description.Emailankababicka@gmail.compl
dc.description.AffiliationAkademia Pomorska w Słupskupl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2015). Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2016a). Miejsce praw dziecka w prawie szkolnym. Studium przypadku. W: I. Surina, A. Babicka-Wirkus (red.), Prawa dziecka w przestrzeni edukacyjno-społecznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls’.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2016b). Przymus w szkole jako warunek podejmowania działań bojowych przez uczniów. W: M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? (s. 340–355). Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2019). Kultura(y) oporu: Działania – motywacje – przestrzeń. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesBachtin, M. (1975). Twórczość Franciszka Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu. Warszawa.pl
dc.description.referencesBeck, U. (2012). Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa. Przekł. B. Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesChętkowski, D. (2010). Nauczycielskie perypetie. O wojnie wszystkich ze wszystkimi. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesChirpaz, F. (2008). Metafora, droga myślenia. Przegląd Filozoficzno-Literacki, 2/3 (20).pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2015). Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości. Pedagogika Społeczna, 3 (57).pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2008). Nie myśl, bądź posłuszny – dyskursy władzy w szkole. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty, t. 4 (s. 263–288). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesDobrzyńska, T. (1994). Mówiąc przenośnie… Studia o metaforze. Warszawa: IBL PAN.pl
dc.description.referencesDobrzyńska, T. (2006). Metafora jako narzędzie analizy rzeczywistości. W: W. Bolecki, E. Dąbrowska (red.), Literatura i wiedza. Warszawa: IBL PAN.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (1996a). Osobliwość śmiechu uczniowskiego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (1996b). Śmiech uczniowski jako wyzwanie pedagogiczne (konteksty pytań o autorytet nauczyciela). W: M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2004). Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia. Eseje etnopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2007). Pomyśleć siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2008). Erozja kapitału społecznego w szkole w kulturze nieufności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Tom 4 (s. 205–262). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2010). Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty, t. 5, (s. 203–246). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2013). Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacje z obszaru edukacji (i nie tylko). W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2015). Uniwersytet jako… (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: E.J. Kryńska, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red.), Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29–49). Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2016). Wstępnie o metaforze (także militarnej). W: M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? (s. 11–32). Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2001). Theory and resistance in Education: Towards a Pedagogy for the Opposition. Westport.pl
dc.description.referencesGroenwald, M. (2013). Standardy moralne czy standardy wymagań? O moralnych aspektach pozoru w szkole. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesKwiatkowski, W. (2003). Saint-Exupéry. Samotność i więź. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesLakoff, G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu. Przekł. M. Buchta i in. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.pl
dc.description.referencesMarquard, O. (1994). Koniec mocy przeznaczenia? Kilka uwag o nieuchronności tego, czym nie da się rozporządzać. W: O. Marquard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Przekł. K. Krzemieniowa. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl
dc.description.referencesMcLaren, P. (1999). Schooling as a Ritual Performance. Toward a Political Economy of Educational Symbols and Gestures, wyd. 3. Lanham – Boulder – New York – Oxford.pl
dc.description.referencesMcLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Przekł. A. Dziemianowicz-Bąk. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.pl
dc.description.referencesMendel, M., Cieslak, A. (2009). (P)rogi szkoły. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesMendel, M., Szkudlarek, T. (2013). Kryzys jako dyskurs i narracja. Konteksty edukacyjne. Forum Oświatowe, t. 25, 3 (50).pl
dc.description.referencesMichalski, Ł. (2016). Pole minowe. O grach polityki z edukacją. W: M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? (s. 246–264). Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.description.referencesMikiewicz, P. (2016). Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesNalaskowski, A. (2002). Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesSaint-Exupéry, A. de (2012). Twierdza. Przeł. A. Olędzka-Frybesowa. Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA SA.pl
dc.description.referencesSztompka, P. (1996). Zaufanie: warunek podmiotowości społeczeństwa. W: K. Gorlach, Z. Seręga (red.), Oblicza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesŚliwerski, B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesŚliwerski, B. (2013). Pozory sprawstwa reform oświatowych w III RP. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesTischner, J., ks. (2016). Myśli o wolności, władzy i wspólnocie. Wybór i układ W. Bonowicz. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.issue2(10)
dc.description.firstpage58pl
dc.description.lastpage70pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2018_A_Babicka-Wirkus_Kultura_szkoly.pdf194,05 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons