Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8216
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Michalski, Łukasz M. | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-28T06:24:56Z | - |
dc.date.available | 2019-08-28T06:24:56Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2(10), s. 46-57 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8216 | - |
dc.description.abstract | Podstawowym tworzywem dla niniejszego tekstu jest lektura twórczości Marii Dudzikowej. Zgodnie m.in. z perspektywą unum necessarium (K. Maliszewski) można pokusić się o wskazanie głównych kategorii tej twórczości, a także tekstu, który mógłby być reprezentatywny dla całej twórczości Dudzikowej. Rozważania toczone są zatem wokół węzłowych tematów – metafory w kontekście edukacyjnym oraz statusu wiedzy potocznej – przy udziale kontekstowym takich postaci, jak Arystoteles, S. Hessen, T. Hołówka, J. Przyboś, L. Witkowski, by w finale sformułować wniosek, że dopóki kształcenie pedagogiczne będzie dotyczyć jedynie czasu, w którym samo zachodzi, a nie faktycznej pedagogicznej pracy, nie mamy żadnych szans na przełamanie redukcji socjalizacyjnej, atrofii politycznej, kulturowej unifikacji. | pl |
dc.description.abstract | The core problem of this article stems from reading of works by Maria Dudzikowa. According to, among others, the perspective of unum necessarium (K. Maliszewski) main categories of these texts were pointed and key article suggested. The considerations taken concern nodal topics of Dudzikowa’s thought – that are: metaphor in educational use and pedagogical status of common knowledge – with the contextual contribution of texts of such figures as Aristotle, S. Hessen, T. Hołówka, J. Przyboś, L. Witkowski. The conclusion reached is that as long as the pedagogical education concerns only the time in which it occurs (that is time of studying instead of actual educational work), there is no chance to overcome too restrictive socialization, political atrophy, cultural unification, ect. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | wiedza potoczna | pl |
dc.subject | metafora | pl |
dc.subject | myślenie pedagogiczne | pl |
dc.subject | unum necessarium | pl |
dc.subject | Maria Dudzikowa | pl |
dc.subject | common knowledge | pl |
dc.subject | metaphor | pl |
dc.subject | pedagogical thinking | pl |
dc.title | Milczenie owiec, czyli status metafory i wiedzy potocznej w myśleniu o wychowaniu | pl |
dc.title.alternative | “The Silence of the Lambs”, that is, the Status of Metaphor and Common Knowledge in Thinking about Education | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2018.10.05 | - |
dc.description.Email | michalskitg@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl |
dc.description.references | Arystoteles (1983). Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Benjamin, W. (2012). Konstelacje – wybór tekstów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.description.references | Braudel, F. (1971). Historia i trwanie. Warszawa: „Czytelnik”. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2004). Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia: eseje etnopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2004). O potrzebie odchodzenia od wiedzy potocznej. Psychologia w Szkole, 1, 3–15. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2007). Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (t. 2, s. 217–276). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2010). Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (t. 5, s. 203-246). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2012). W kwestii metaforyki w nauce. W: E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna, t. 1: Księga dedykowana prof. Tadeuszowi Lewowickiemu. Toruń: Adam Marszałek. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2015). Uniwersytet jako… (co?) Wojna metafor o jego tożsamość. W: E.J. Kryńska, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red.), Kultura edukacji szkoły wyższej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR. | pl |
dc.description.references | Dudzikowa, M. (2016). Wstępnie o metaforze (także militarnej). W: M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? (s. 11–32). Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. | pl |
dc.description.references | Hessen, S. (1935). Podstawy pedagogiki. Warszawa: Nasza Księgarnia. | pl |
dc.description.references | Johnson, M., Lakoff, G. (2010). Metafory w naszym życiu. Warszawa: Aletheia. | pl |
dc.description.references | Latour, B. (2009). Dajcie mi laboratorium a poruszę świat. Teksty Drugie, 12, 163–192. | pl |
dc.description.references | Maliszewski, K. (2010). Żądza przejrzystości. Dwuznaczny urok Komeńskiego. Edukacja Dorosłych, 2, 35-53. | pl |
dc.description.references | Markowski, M.P. (2003). Efekt inskrypcji: Jacques Derrida i literatura. Kraków: Homini. | pl |
dc.description.references | Przyboś, J. (1959). O metaforze. Twórczość, 3, 105–116. | pl |
dc.description.references | Śliwerski, B. (2010). Myśleć jak pedagog. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.description.references | Witkowski, L. (2013). Autorytet i wartości u stóp. ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura, 1 (26), 44–69. | pl |
dc.description.issue | 2(10) | |
dc.description.firstpage | 46 | pl |
dc.description.lastpage | 57 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2018_LM_Michalski_Milczenie_owiec.pdf | 173,65 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL