REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8215
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNawrocki, Radosław-
dc.date.accessioned2019-08-28T06:14:15Z-
dc.date.available2019-08-28T06:14:15Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2(10), s. 36-45pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8215-
dc.description.abstractCelem tekstu jest analiza pojęcia aktywnego uczestnictwa, które jest jedną z podstawowych kategorii obecnych w myśli i praktyce pedagogicznej Marii Dudzikowej. Twierdzę, że aktywne uczestnictwo jest z jednej strony wstępnym warunkiem zaistnienia wielu procesów kulturotwórczych i osobowotwórczych, z drugiej zaś klamrą, która obejmuje te zjawiska. Pojęcie aktywnego uczestnictwa otworzyło pole dyskursywne, kulturowe, na którym Dudzikowa znajdowała kolejne kategorie, dające szansę na realizację wersji człowieczeństwa, która zawsze była fundamentem jej myślenia.pl
dc.description.abstractThe aim of the text is to analyze the concept of active participation, which is one of the basic category present in the thought and practice of Maria Dudzikowa. I argue that active participation is, on the one hand, a prerequisite for the emergence of many culture-forming and personality-creative processes, and on the other, a clasp that covers these phenomena. The concept of active participation has opened a discursive, cultural field on which Dudzikowa found successive categories, giving the opportunity to realize a version of humanity, which was always the foundation of her thinking.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectaktywne uczestnictwopl
dc.subjectMaria Dudzikowapl
dc.subjectkultura edukacjipl
dc.subjectkultura szkołypl
dc.subjectactive participationpl
dc.subjectculture of educationpl
dc.subjectschool culturepl
dc.titleIdea aktywnego uczestnictwa w myśli i praktyce pedagogicznej Marii Dudzikowejpl
dc.title.alternativeThe Concept of Active Participation in the Thought and Practice of Maria Dudzikowapl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2018.10.04-
dc.description.Emailradnaw1@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesArendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Warszawa: Fundacja ALETHEIA.pl
dc.description.referencesBotkin, J.W., Elmandjra, M., Malitza, M. (1982). Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć lukę ludzką? Raport Klubu Rzymskiego. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2001). Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2007). Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy. Gdańsk: GWP.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (1987). Wychowanie przez aktywne uczestnictwo. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M., Knasiecka-Falbierska, K. (red.), (2013). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesSuchodolski, B. (1983). Wychowanie i strategia życia. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesSzkudlarek, T. (2010). Posłowie. Po co nam dziś pedagogika krytyczna? W: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (s. 479–487). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesWitkowski, L. (2010). O publicznym uwikłaniu szkoły. W: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (s. 361–364). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.issue2(10)
dc.description.firstpage36pl
dc.description.lastpage45pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2018_R_Nawrocki_Idea_aktywnego_uczestnictwa.pdf150,08 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons