REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8214
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWróblewska, Monika-
dc.date.accessioned2019-08-27T11:48:04Z-
dc.date.available2019-08-27T11:48:04Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2(10), s. 21-35pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8214-
dc.description.abstractPrezentowany artykuł dotyczy analizy koncepcji rozwoju własnej osoby dokonanej przez Marię Dudzikową (1985) oraz jej autorskiego opracowania problematyki kompetencji autokreacyjnych (Dudzikowa, 1993, 1994, 2007). Mechanizm autokreacji zakłada, iż człowiek jest kreatorem siebie samego, a przestrzeń autokreacji stanowi nowy sposób doświadczania świata i własnego w nim miejsca. W opracowaniu dokonano analizy uwarunkowań procesu tworzenia samego siebie oraz struktury procesu autokreacji a także udziału w nim zachowań transgresyjnych. Według koncepcji Józefa Kozieleckiego (1985, 1987, 2001, 2007) mechanizm tworzenia Ja może być realizowany poprzez działania transgresyjne zwane autotransgresją, samorozwojem lub tworzeniem osobowości według własnego projektu. Transgresja wiąże się z urzeczywistnianiem projektowanych wizji rzeczywistości, potencjalnych stanów rzeczy i koncepcji Ja. W końcowej części artykułu dokonano oceny możliwości rozwoju kompetencji autokreacyjnych w procesie edukacji (także akademickiej), rozumianego jako wyzwalający, emancypacyjny i sprzyjającego rozwojowi.pl
dc.description.abstractThe presented article concerns the analysis of the concept of self-development by Maria Dudzikowa (1985) and her own work on self-creation competence (Dudzikowa, 1993, 1994, 2007). The mechanism of self-creation presupposes that man is the creator of himself and the space of self-creation is a new way of experiencing the world and his own place in it. The study analyzes the conditions of the process of self-creation and the structure of the self-creation process as well as the participation of transgressive behavior in it. According to the concept of Józef Kozielecki (1985, 1987, 2001, 2007), the mechanism of creating the Self can be implemented through transgressive activities called autotransgression, self-development or personality creation according to own design. Transgression is associated with the implementation of projected visions of reality, potential states of affairs and the concept of the Self. In the final part of the article, the possibilities of self-development competence development in the education (including academic) process, understood as liberating, emancipating and development-friendly, were assessed.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectautokreacjapl
dc.subjectsamokształtowaniepl
dc.subjecttransgresjapl
dc.subjectkompetencje autokreacyjnepl
dc.subjectself-creationpl
dc.subjectself-expressionpl
dc.subjecttransgressionpl
dc.subjectself-creation competencespl
dc.titlePomyśl siebie… Profesor Marii Dudzikowej realizowanie koncepcji rozwoju własnej osobypl
dc.title.alternativeThink yourself… Professor Maria Dudzikowa Realizing the Concept of Self-developmentpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2018.10.03-
dc.description.Emailmonika.wroblewska3@wp.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesDelors, J. (1998). Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Przeł. W. Rabczuk, Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (1985). O trudnej sztuce tworzenia samego siebie. Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (1993a). Kompetencje autokreacyjne – możliwości ich nabywania w toku studiów pedagogicznych. Edukacja, 4, 18–34.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (1993b). Praca młodzieży nad sobą. Z teorii i praktyki. Warszawa: Spółka Wydawnicza „Terra”.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych? W: H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki (s. 199–213). Warszawa: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesDudzikowa, M. (2007). Pomyśl siebie…. Minieseje dla wychowawcy klasy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesFaure, E. (red.), (1975). Uczyć się, aby być. Świat edukacji dziś i jutro. Przeł. Z. Zakrzewska, Warszawa: Wyd. PWN.pl
dc.description.referencesFromm, E. (1989). Serce człowieka: jego niezwykła zdolność do dobra i zła. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (1983). Działanie transgresyjne. Przekraczanie granic samego siebie. Przegląd Psychologiczny, 3, 505–517.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (1985). Zarys koncepcji transgresyjnej człowieka. Studia Socjologiczne, 3–4, 109–128.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (2004). Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl
dc.description.referencesKozielecki, J. (2007). Psychotransgresjonizm: Nowy kierunek psychologii, wyd. 2 poprawione i uzupełnione. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” .pl
dc.description.referencesKwaśnica, R. (1990). Dwie racjonalności. Ku milczącej wiedzy pedagogicznej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4 (138), 67–83.pl
dc.description.referencesMaslow, A.H. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl
dc.description.referencesMaslow, A.H. (2004). W stronę psychologii istnienia. Warszawa – Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.pl
dc.description.referencesMayor, F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.pl
dc.description.referencesMuszyński H. (2002). Socjalizacja – personalizacja – wychowanie. W: J. Sowa, E. Piotrowski, J. Rejman (red.), Wychowanie. Profilaktyka. Re-socjalizacja. W poszukiwaniu doskonalszych systemów w skali makro i mikro. Część 1: Wychowanie i opieka. Rzeszów: Podkarpacki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.pl
dc.description.referencesObuchowski, K. (1985). Adaptacja twórcza. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.pl
dc.description.referencesObuchowski, K. (1993). Człowiek intencjonalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesPeter, L.J. (1975). Recepta Petera. Jak być twórczym, pewnym siebie i kompetentnym. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.pl
dc.description.referencesPietrasiński, Z. (2008). Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans i ożywcza autokreacja. Warszawa: Wydawnictwo CIS.pl
dc.description.referencesPopek, S. (2001). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesŚliwerski, B. (2018). Pożegnanie Zasłużonej dla Rozwoju Polskiej Pedagogiki – Prof. dr hab. Marii Dudzikowej. Forum Oświatowe, 30, 2 (60), 311–314.pl
dc.description.referencesTwardowski, J. (2005). Budzić nadzieję. Abecadło dziewięćdziesięciolatka, wyd. 2. Warszawa: Bellona.pl
dc.description.referencesWańkowicz, M. (1981). Karafka La Fontaine’a. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesWróblewska, M. (2002). Zaangażowanie młodzieży we własny rozwój i autokreację – czy utracone szanse? W: M. Ledzińska, L. Wrona, (red.), Osoba – Edukacja – Dialog (s. 240–245). Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.pl
dc.description.referencesWróblewska, M. (2005). Osobowościowe uwarunkowania postawy twórczej studentów. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.pl
dc.description.referencesWróblewska, M. (2015). Kompetencje twórcze w dorosłości. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl
dc.description.issue2(10)
dc.description.firstpage21pl
dc.description.lastpage35pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2018_M_Wroblewska_Pomysl_siebie.pdf200,22 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons