REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8187
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZabielski, Józef-
dc.date.accessioned2019-08-08T11:05:28Z-
dc.date.available2019-08-08T11:05:28Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 17/3, 2018, s. 335-349pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8187-
dc.description.abstractAs a personal being, man needs contact with other people in order to fully and properly flourish both personally and socially. This imperative impels man to go “beyond” others and to seek contact with a Transcendental Being, meaning God. Contact with God gives man a sense of safety that enables him to come to know the norms of behavior that stabilize human existence and make proper interpersonal relationships possible. In contemporary society, however, man has departed from this concept, he lives “without God,” and is no longer “open to God.” Religious and moral indifferentism, or living “as if God does not exist,” is a manifestation of such an attitude. When treated as the highest value, materialism becomes the axiological orientation of human existence, which results in the degradation of religious and moral life and threatens social and civic order. This article examines this issue by focusing on two dimensions: 1) the degradation of religious and moral life as a contemporary phenomenon, and 2) the threat to social and civic order that results from religious and moral indifferentism.pl
dc.description.abstractCzłowiek jako byt osobowy do pełnego rozwoju potrzebuje kontaktu z innymi osobami, co umożliwia mu poprawny rozwój osobowo-społeczny. Ten imperatyw sięga „ponad” osobę drugiego człowieka, dążąc do kontaktu z Bytem Transcendentnym – z Bogiem. Kontakt z Bogiem daje człowiekowi poczucie bezpieczeństwa, umożliwiając poznanie norm postępowania, stabilizujących ludzką egzystencję i poprawność relacji międzyludzkich. We współczesnym społeczeństwie mamy do czynienia z odchodzeniem od tej koncepcji, gubieniem „otwartości ku Bogu” i prowadzeniem życie „bez Boga”. Postawę taką prezentuje religijno-moralny indyferentyzm, czyli życie „jakby Boga nie było”. Aksjologicznym ukierunkowaniem ludzkiej egzystencji staje się materializm, traktowany jako wartość najwyższa. Skutkuje to degradacją życia religijno-moralnego oraz prowadzi do licznych zagrożeń ładu społeczno-cywilizacyjnego. Podejmując analizę tego zagadnienia, w niniejszym artykule chcemy skupić się na dwóch jego wymiarach: 1) Degradacja życia religijno-moralnego jako fenomen współczesności; 2) Zagrożenia ładu społeczno-cywilizacyjnego jako skutek religijno-moralnego zobojętnienia.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectreligious and moral indifferentismpl
dc.subjectturning away from Godpl
dc.subjectpractical atheismpl
dc.subjectdegradation of religious and moral lifepl
dc.subjectabsolutization of freedompl
dc.subjectdistorting the truth and the goodpl
dc.subjectthreats to social and civic orderpl
dc.subjectreligijno-moralny indyferentyzmpl
dc.subjectodchodzenie od Bogapl
dc.subjectateizm praktycznypl
dc.subjectdegradacja życia religijno-moralnegopl
dc.subjectabsolutyzacja wolnościpl
dc.subjectdeformacja prawdy i dobrapl
dc.subjectzagrożenia ładu społeczno-cywilizacyjnegopl
dc.titleDegradacja życia religijno-moralnego jako zagrożenie ładu społeczno-cywilizacyjnegopl
dc.title.alternativeThe Degradation of Religious and Moral Life as a Threat to Civic and Social Orderpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2018.17.3.23-
dc.description.BiographicalnoteJÓZEF ZABIELSKI – ks. prof. zw. dr hab., kapłan Archidiecezji Białostockiej, kierownik Katedry Teologii Moralnej Życia Społecznego UKSW w Warszawie oraz wykładowca w AWSD w Białymstoku [w latach 2001-2004 rektor]. Autor 15 pozycji książkowych oraz około 400 artykułów naukowych i popularnonaukowych; promotor 450 prac magisterskich, 10 doktoratów. W latach 1999-2012 – pracownik Katedry Teologii Katolickiej UwB; 2000-2017 – wykładowca Studium Teologii w Wilnie; 2012-2014 – wykładowca teologii moralnej w Riga Higher Institute of Religious Sciences w Rydze.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesAdamski F., Ateizm jako fenomen kulturowy współczesnego świata, „Znaki Czasu”. 29/30(1993), s. 92-103.pl
dc.description.referencesBenedykt XVI, Encyklika Caritas in veritate.pl
dc.description.referencesBleinstein T., Jugend ohne Religion?, „Stimmen der Zeit”, 117(1992), t. 210, z. 9, s. 570-581.pl
dc.description.referencesColin P., L’indifférence religieuse. Discurs ancient questions nouvelles, „Etudes”, 362(1985), nr 3, s. 392-403.pl
dc.description.referencesFranciszek, Adhortacja Apostolska Evangelii gaudium.pl
dc.description.referencesGilbellini R., Jenseites des Atheismus, „Concilium” [niem.], 19(1983), z. 5, s. 400-408.pl
dc.description.referencesGirardi G., Uwagi o obojętności religijnej, „Concilium” [pol.], 1-10(1966/67), s. 110-118.pl
dc.description.referencesGilbert P., La crise du sens, „Nouvelle Revue Théologique”, 116(1994), s. 76-89.pl
dc.description.referencesGórnicka J., Obojętność i nie-działanie jako przedmiot moralnej oceny, „ Etyka”, 30(1997), s. 130-138.pl
dc.description.referencesHünermann P., Fides et Ratio – Einst und Jetzt, „Theologische Quartalschrift”, 189(2009), z. 3, s. 161-177.pl
dc.description.referencesJan Paweł II , Tertio millennio adveniente.pl
dc.description.referencesJan Paweł II , Pastores dabo vobis.pl
dc.description.referencesJan Paweł II , Humanae vitae.pl
dc.description.referencesJan Paweł II , Evangelium vitae.pl
dc.description.referencesJan Paweł II , Veritatis splendor.pl
dc.description.referencesJan Paweł II , Homilia, Kalisz, 01.06.1991, [w:] Czwarta pielgrzymka Jana Pawła II do Polski, Poznań – Warszawa 1991, s. 14-15.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Homilia podczas Mszy św. z beatyfikacją Rafała Chylińskiego, Warszawa 09.06.1991, [w:] Czwarta pielgrzymka Jana Pawła II do Polski, Poznań – Warszawa 1991, s. 221-223.pl
dc.description.referencesKasper W., Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1996.pl
dc.description.referencesKrólikowski J., Utrata zmysłu grzechu, „Homo Dei”, 68(1998), nr 4, s. 28-37.pl
dc.description.referencesLescanne G., Maturation humane et croissance de la foi?, „Christus”, 37(1990), nr 146, s. 138-142.pl
dc.description.referencesMariański J., Religia i Kościół w społeczeństwie pluralistycznym, Lublin 1993.pl
dc.description.referencesMiano V., L’indifférence religieuse. Etude théologique, „La Point Théologique”, 1983, nr 41, s. 10-18.pl
dc.description.referencesMüller G. L., Raport o stanie nadziei, tłum. K. Jasiński, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesNeusch M., U źródeł współczesnego ateizmu, tłum. A. Turowiczowa, Paris 1977.pl
dc.description.referencesObrist W., L’indifférence religieuse symptôme de la mutation de la conscience, „Concilium” [franc.], 185(1983), s. 65-78.pl
dc.description.referencesPhan P. C., Christsein unter kommunistischen oder sozialistischen Regierung, „Berliner Theologische Zeitschrift”, 27(2010), z. 2, s. 162-175.pl
dc.description.referencesPoupard P., Non-croyance et culture d’aujourd’hui, „Nouvelle Revue Théologique”, 115(1983), nr 1, s. 3-11.pl
dc.description.referencesRahner K., La libertà e manipulatione, Bologne 2013.pl
dc.description.referencesRömelt J., Schulderfahrung als Krise. Zur anthropologischen und theologischen Hermeneutik menschlicher Schuld, „Theologie und Glaube”, 81(1991), nr 4, s. 461-468.pl
dc.description.referencesSander H.-J., Lebenszeit – Gottesraum, „Jahrbuch für Biblische Theologie”, 28(2013), s. 323-344.pl
dc.description.referencesSattler D., Zeiterleben – Ewigkeit erahne. Antropologische Zugänge zur präsentische Eschatologie, „Jahrbuch für Biblishce Theologie”, 28(2013), s. 345-357.pl
dc.description.referencesSchlette H. R., De J’indifférence religieuse a l’agnosticisme, „Concilium” [franc.], 1983, s. 82-87.pl
dc.description.referencesSchroeter Fr., L’autonomie de la volonté: une idée périée?, „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie”, 53(2006), nr 3, s. 741-751.pl
dc.description.referencesSeeber D., Hat das Christentum Zukunft?, „Herder Korrespondenz”, 45(1991), z. 5, s. 197-200.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II, Konstytucja Gaudium et spes.pl
dc.description.referencesSommet J., Die religiöse Gleichgültigkeit der Gegenwart. Erster Enwurf einer Diagnose, „Concilium” [niem.], 19(1983), z. 5, s. 328-367.pl
dc.description.referencesSommet J., Indifférence religieuse aujourd’hui, „Projekt”, 202(1986), s. 82-103.pl
dc.description.referencesTiliette X., Inquiétude humane et incroyance, „Nouvelle Revue Théologique”, 106(1984), s. 166-176.pl
dc.description.referencesTroska J., Chrześcijaństwo – marksizm. Dialog wokół wartości moralnych, Poznań 1989.pl
dc.description.referencesWeger K.-H., Die verdrängte Frage nach Gott, „Stimmen der Zeit”, 105(1981), z. 1, s. 30-38.pl
dc.description.referencesZabielski J., Indyferentyzm religijno-moralny jako „znak czasu”, [w:] Ad libertatem in veritate, red. P. Morciniec, Opole 1996, s. 503-520.pl
dc.description.referencesZabielski J., Indyferentyzm religijno-moralny a kultura życia i miłości, „Ateneum Kapłańskie”, 126(1996), z. 2, s. 213-219.pl
dc.description.volume17/3
dc.description.firstpage335pl
dc.description.lastpage349pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0002-6257-9711-
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_3_2018_J_Zabielski_Degradacja_zycia_religijno-moralnego.pdf721,42 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)