REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8082
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKisielewska, Alicja-
dc.date.accessioned2019-07-17T07:23:19Z-
dc.date.available2019-07-17T07:23:19Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationIdea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 30/1, 2018, s. 175-184pl
dc.identifier.issn0860-4487-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8082-
dc.description.abstractThe subject of this article is an ideological aspect of Pan Tadeusz, directed by Ryszard Ordyński (based on a script by Andrzej Strug and Ferdynand Goetel) as a film adaptation of Adam Mickiewicz’s poem. Picture was realised in 1928 to celebrate the tenth anniversary of regaining of national independence by Poland. Main goal of this article is to reflect in what ways filmmakers of Pan Tadeusz tried to implement a project of Polish national cinema. I also want to present how this film expressed social needs, programme specifications of political power camp and how it explored national values in the cinema.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectPan Tadeuszpl
dc.subjectfilm adaptationpl
dc.subjectnational independencepl
dc.subjectPolish national cinemapl
dc.subjectfilmowa adaptacjapl
dc.subjectniepodległośćpl
dc.subjectpolskie kino narodowepl
dc.titleFilmowy „Pan Tadeusz” – polskie kino narodowe?pl
dc.title.alternative„Pan Tadeusz” – Polish national cinema?pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/idea.2018.30.1.13-
dc.description.AffiliationZakład Studiów nad Kulturą i Mediami, Międzywydziałowy Instytut Kulturoznawstwa i Sztuki Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAnderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesChmielewska A., Styl narodowy w Drugiej Rzeczypospolitej: artyści, a wizerunek odrodzonego państwa, w: Naród, styl, modernizm, Wyd. Międzynarodowe Centrum Kultury, Zentralinstitut für Kunstgeschichte, red. J. Purchla, W. Tegethoff, Kraków-Monachium 2006.pl
dc.description.referencesGepner A., Realia militarne w „Panu Tadeuszu” i Andriolli, „Blok-Notes Muzeum Mickiewicza”, Warszawa 1959.pl
dc.description.referencesHigson A., Idea kinematografii narodowej, przeł. M. Loska, w: Kino Europy, red. P. Sitarski, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesJewsiewicki W., Polska kinematografia w okresie filmu niemego (1895–929/1930), Łódź 1966.pl
dc.description.referencesKamiński L., Romantyzm a ideologia. Główne ugrupowania polityczne Drugiej Rzeczypospolitej wobec tradycji romantycznej, Wrocław 1980.pl
dc.description.referencesKisielewska A., Film w twórczości Andrzeja Struga, Białystok 1998.pl
dc.description.referencesLubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2008.pl
dc.description.referencesLubelski T., Nasza komedia narodowa, w: Kino polskie jako kino narodowe, red. T. Lubelski i M. Stroiński, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesMadej A., Mitologie i konwencje. O polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesMickiewicz A., Pan Tadeusz, czyli Ostatni zajazd na Litwie, wyd. 9., Wrocław 1982.pl
dc.description.referencesMrozek W., Film pamięci narodowej. Najnowsze kino polskie w dyskursie polityki historycznej, w: Kino polskie jako kino narodowe, pod red. T. Lubelskiego i M. Stroińskiego, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesNijakowski L. M., Polska polityka pamięci esej socjologiczny, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesProkop J., Universum polskie. Literatura, wyobraźnia zbiorowa, mity polityczne, Kraków 1993.pl
dc.description.referencesToeplitz J., Historia sztuki filmowej, t. 2, Warszawa 1956.pl
dc.description.volume30/1-
dc.description.firstpage175pl
dc.description.lastpage184pl
dc.identifier.citation2Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznychpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSK)
Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2018, XXX/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Idea_30_1_2018_A_Kisielewska_Filmowy_Pan_Tadeusz.pdf2,9 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)