REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8059
Tytuł: Dziecko w systemie aksjologicznym Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku - perspektywa lingwistyczna
Autorzy: Gorlewska, Ewa
Słowa kluczowe: Konstytucja RP
dziecko
wartości
pojęcia aksjologiczne
prawa dziecka
Data wydania: 2016
Data dodania: 11-lip-2019
Wydawca: Uniwersytet w Białymstoku
Źródło: Dziecko jako podmiot poznania, red. nauk. M. Jurkowska, D. O. Stankiewicz, M. Wojtowicz, Białystok 2016, s. 136-145
Abstrakt: Tematem artykułu jest miejsce dziecka w systemie wartości aktualnej polskiej Konstytucji. W tekście ukazano dokument na tle wcześniejszych aktów prawnych stwierdzających wartość dzieci i określających katalog ich praw. W części głównej przeanalizowano sposób wartościowania dzieci w ustawie zasadniczej i pokazano związki omawianej kategorii z innymi pojęciami aksjologicznymi. Wykazano, iż podstawowe formy dowartościowania najmłodszych sprowadzają się do nadania im pewnych uprawnień oraz zapewnienia ochrony ze strony władz. Zwrócono uwagę na powiązania semantyczne zachodzące między pojęciem ‘dziecko’ a innymi kategoriami np. ‘rodzina’, ‘matka’, ‘rodzicielstwo’, również wartościowanymi dodatnio. W konkluzji stwierdzono, iż dzieci zajmują ważne miejsce w systemie wartości prezentowanym w ustawie zasadniczej. Są one wysoko cenione w polskim społeczeństwie, stanowią zatem przedmiot szczególnego zainteresowania i troski ze strony władz.
Afiliacja: Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku
URI: http://hdl.handle.net/11320/8059
ISBN: 978-83-943569-0-3
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Gorlewska_Dziecko_w_systemie_aksjologicznym_Konstytucji_Rzeczypospolitej_Polskiej.pdf252,49 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)