Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8059
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Gorlewska, Ewa | - |
dc.date.accessioned | 2019-07-11T07:41:49Z | - |
dc.date.available | 2019-07-11T07:41:49Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Dziecko jako podmiot poznania, red. nauk. M. Jurkowska, D. O. Stankiewicz, M. Wojtowicz, Białystok 2016, s. 136-145 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-943569-0-3 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8059 | - |
dc.description.abstract | Tematem artykułu jest miejsce dziecka w systemie wartości aktualnej polskiej Konstytucji. W tekście ukazano dokument na tle wcześniejszych aktów prawnych stwierdzających wartość dzieci i określających katalog ich praw. W części głównej przeanalizowano sposób wartościowania dzieci w ustawie zasadniczej i pokazano związki omawianej kategorii z innymi pojęciami aksjologicznymi. Wykazano, iż podstawowe formy dowartościowania najmłodszych sprowadzają się do nadania im pewnych uprawnień oraz zapewnienia ochrony ze strony władz. Zwrócono uwagę na powiązania semantyczne zachodzące między pojęciem ‘dziecko’ a innymi kategoriami np. ‘rodzina’, ‘matka’, ‘rodzicielstwo’, również wartościowanymi dodatnio. W konkluzji stwierdzono, iż dzieci zajmują ważne miejsce w systemie wartości prezentowanym w ustawie zasadniczej. Są one wysoko cenione w polskim społeczeństwie, stanowią zatem przedmiot szczególnego zainteresowania i troski ze strony władz. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.subject | Konstytucja RP | pl |
dc.subject | dziecko | pl |
dc.subject | wartości | pl |
dc.subject | pojęcia aksjologiczne | pl |
dc.subject | prawa dziecka | pl |
dc.title | Dziecko w systemie aksjologicznym Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku - perspektywa lingwistyczna | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Bartmiński J., Kanon aksjologiczny jako narzędzie tożsamości grupowej, [w:] Polskie wartości w europejskiej aksjosferze, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, S. Wasiuta (red.), Lublin 2014. | pl |
dc.description.references | Bartmiński J., Miejsce wartości w językowym obrazie świata,[w:] Język w kręgu wartości, J. Bartmiński (red.), Lublin 2003. | pl |
dc.description.references | Biała-Walęciuk A., Dziecko i jego prawa, „Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska” 1999, vol. 24. | pl |
dc.description.references | Bielińska-Gardziel I., Dziecko, [w:] Język – wartości – polityka, J. Bartmiński (red.), Lublin 2006. | pl |
dc.description.references | Błeszyński J. J., Rodkiewicz-Ryżek A., Ochrona praw dziecka w świetle standardów polskich i międzynarodowych, „Pedagogia Christiana” 2012, nr 2. | pl |
dc.description.references | Buttler D., Koncepcje pola znaczeniowego, „Przegląd Humanistyczny” 1967, nr 2. | pl |
dc.description.references | Deklaracja Praw Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Ligi Narodów w 1924 roku (zwana Deklaracją Genewską), UNICEF, https://www.unicef.pl/Co-robimy/Prawadziecka/Akty-prawne, [dostęp: 01.06.2015]. | pl |
dc.description.references | Geneza praw dziecka, UNICEF, http://www.unicef.pl/Co-robimy/Prawa-dziecka/Geneza-praw-dziecka [dostęp: 01.06.2015]. | pl |
dc.description.references | Gorlewska E., Słownictwo aksjologiczne w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej – wybór i klasyfikacja (złożony do druku). | pl |
dc.description.references | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, wyd. 3, oprac. M. Derletka, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 roku, Rzecznik Praw Dziecka, http://brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka, [dostęp: 05.06.2015]. | pl |
dc.description.references | Korczak J., Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | Piotrowski R., Powiązanie wartości społecznych i obywatelskich w Konstytucji RP, Przegląd Socjalistyczny, www.przeglad-socjalistyczny.pl/debaty-redakcyjne/32-debata/414-powizanie-wartoci-spoecznych-i-obywatelskich-w-konstytucji-rp, [dostęp: 05.06.2015] | pl |
dc.description.references | Prawo24, www.prawo24.pl/a/prawa-dziecka-w-konstytucji-rp, [dostęp: 01.06.2015]. | pl |
dc.description.references | Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992. | pl |
dc.description.references | Puzynina J., Słowo Norwida, Wrocław 1990. | pl |
dc.description.references | Rousseau J. J., Emil, czyli o wychowaniu, tłum. E. Zieliński, Wrocław 1955. | pl |
dc.description.references | Słownik języka polskiego PWN, oprac. L. Drabik i in., Warszawa 1996. | pl |
dc.description.references | Stawrowski Z., Aksjologia i duch Konstytucji III RP, „Przegląd Sejmowy” 2007, nr 4. | pl |
dc.description.references | Stawrowski, Z., Aksjologiczne podstawy konstytucji, Rzecznik Praw Obywatelskich, www.rpo.gov.pl/pliki/12180269390.pdf, [dostęp: 01.06.2015]. | pl |
dc.description.references | Szczepankowska I., Język prawny I Rzeczypospolitej w „Zbiorze praw sądowych” Andrzeja Zamoyskiego, cz. 1, Białystok 2004. | pl |
dc.description.references | Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka z dnia 6 stycznia 2000 r., Internetowy System Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20000060069, [dostęp: 05.06.2015]. | pl |
dc.description.references | Winczorek P., Pięć lat Konstytucji, „Res Publica Nowa” 2002, nr 3. | pl |
dc.description.references | Ziembiński Z., Wartości konstytucyjne, Warszawa 1993. | pl |
dc.description.firstpage | 136 | pl |
dc.description.lastpage | 145 | pl |
dc.identifier.citation2 | Dziecko jako podmiot poznania, red. nauk. M. Jurkowska, D. O. Stankiewicz, M. Wojtowicz | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
E_Gorlewska_Dziecko_w_systemie_aksjologicznym_Konstytucji_Rzeczypospolitej_Polskiej.pdf | 252,49 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)