REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7910
Tytuł: Ikona PRL-u w scenicznej wariacji dozwolonej od lat szesnastu
Inne tytuły: An icon of Polish People’s Republic in a scenic variation allowed from sixteen years of age
Autorzy: Kostaszuk-Romanowska, Monika
Data wydania: 2017
Data dodania: 5-cze-2019
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Katedra
Źródło: PRL-owskie re-sentymenty, pod red. Alicji Kisielewskiej, Moniki Kostaszuk-Romanowskiej, Andrzeja Kisielewskiego, Gdańsk 2017, s. 253-271
Konferencja: Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa "PRL-owskie re-sentymenty", 22-23 listopada 2016 r.
Abstrakt: The subject of this article is an analysis of the “Long Live the War!!!” play prepared by Monika Strzępka, based on Paweł Demirski’s text. The performance was created based on the novel by Janusz Przymanowski called “Four tank men and a dog”, but mainly it refers to the iconic television series realized under the same title. The play has usually been regarded as unmasking of the war myth included in the story of the series. However – according to the creators’ intentions –the polemics with its socialistic correctness and a phenomenon of multigenerational popularity is also supposed to show how the narrations that dominate in the culture control the public discourse. The author presents the artistic strategies applied by Strzępka and Demirski, used for working through the main threads and characters in the series. She discusses, among other things, the ostentatious annihilation of the plot, deconstruction of the characters’ identities, the illusionless game with the initial clues.
Nota biograficzna: Monika Kostaszuk-Romanowska – dr, adiunkt w Międzywydziałowym Instytucie Kulturoznawstwa i Sztuki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, kulturoznawca, teatrolog, filolog. Interesuje się współczesnym teatrem polskim, antropologią i teorią teatru, performatywnością i spektaklizacją w kulturze współczesnej. Współredagowała z Anną Wieczorkiewicz Wizje kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu (Białystok 2009) i Spektakle zmysłów (Warszawa 2010), z Alicją Kisielewską i Anettą B. Strawińską Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze (Białystok 2016), z Alicją Kisielewską i Andrzejem Kisielewskim Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy (Białystok 2017). Ostatnie publikacje: Faketheatre, czyli teatralna lektura „zaginionej” powieści Brunona Schulza, w: Kolekcja fikcji: o mistyfikacji w sztuce, red. M. Wawrzak (Toruń 2016), Teatralny supermarket. Popkulturowe tropy we współczesnym teatrze polskim, w: Tropy literatury i kultury popularnej (II), red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska (Warszawa 2016), Jak się zostaje księżniczką, czyli o dziecięcej subkulturze blichtru, w: Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, red. A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. B. Strawińska (Białystok 2016), Przyszłość teatru, w: Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska (Białystok 2017).
URI: http://hdl.handle.net/11320/7910
ISBN: 978-83-65155-82-5
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa "PRL-owskie re-sentymenty", 22-23 listopada 2016 r.
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Kostaszuk-Romanowska_Ikona PRL-u_w_scenicznej_wariacji.pdf327,08 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycje w RUB są chronione prawem autorskim, z zastrzeżeniem wszelkich praw, chyba że zaznaczono inaczej.