Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/7910
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kostaszuk-Romanowska, Monika | - |
dc.date.accessioned | 2019-06-05T11:14:52Z | - |
dc.date.available | 2019-06-05T11:14:52Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | PRL-owskie re-sentymenty, pod red. Alicji Kisielewskiej, Moniki Kostaszuk-Romanowskiej, Andrzeja Kisielewskiego, Gdańsk 2017, s. 253-271 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-65155-82-5 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/7910 | - |
dc.description.abstract | The subject of this article is an analysis of the “Long Live the War!!!” play prepared by Monika Strzępka, based on Paweł Demirski’s text. The performance was created based on the novel by Janusz Przymanowski called “Four tank men and a dog”, but mainly it refers to the iconic television series realized under the same title. The play has usually been regarded as unmasking of the war myth included in the story of the series. However – according to the creators’ intentions –the polemics with its socialistic correctness and a phenomenon of multigenerational popularity is also supposed to show how the narrations that dominate in the culture control the public discourse. The author presents the artistic strategies applied by Strzępka and Demirski, used for working through the main threads and characters in the series. She discusses, among other things, the ostentatious annihilation of the plot, deconstruction of the characters’ identities, the illusionless game with the initial clues. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Katedra | pl |
dc.title | Ikona PRL-u w scenicznej wariacji dozwolonej od lat szesnastu | pl |
dc.title.alternative | An icon of Polish People’s Republic in a scenic variation allowed from sixteen years of age | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Biographicalnote | Monika Kostaszuk-Romanowska – dr, adiunkt w Międzywydziałowym Instytucie Kulturoznawstwa i Sztuki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, kulturoznawca, teatrolog, filolog. Interesuje się współczesnym teatrem polskim, antropologią i teorią teatru, performatywnością i spektaklizacją w kulturze współczesnej. Współredagowała z Anną Wieczorkiewicz Wizje kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu (Białystok 2009) i Spektakle zmysłów (Warszawa 2010), z Alicją Kisielewską i Anettą B. Strawińską Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze (Białystok 2016), z Alicją Kisielewską i Andrzejem Kisielewskim Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy (Białystok 2017). Ostatnie publikacje: Faketheatre, czyli teatralna lektura „zaginionej” powieści Brunona Schulza, w: Kolekcja fikcji: o mistyfikacji w sztuce, red. M. Wawrzak (Toruń 2016), Teatralny supermarket. Popkulturowe tropy we współczesnym teatrze polskim, w: Tropy literatury i kultury popularnej (II), red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska (Warszawa 2016), Jak się zostaje księżniczką, czyli o dziecięcej subkulturze blichtru, w: Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, red. A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. B. Strawińska (Białystok 2016), Przyszłość teatru, w: Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska (Białystok 2017). | pl |
dc.description.references | 50 (słownie: pięćdziesiąt). Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (1964–2014), red. D. Kowalkowska, [online:] http://teatr.walbrzych.pl/pliki/folder-50.pdf [dostęp 21.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Baran M., Rozmowa z Moniką Strzępką i Pawłem Demirskim, [online:] http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35611,8732141,Rozmowa_z_Monika_Strzepka_i_Pawlem_Demirskim.html [dostęp 23.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Bocheński T., Bardzo ładne dramaty społeczne, „Teatr” 2015, nr 7–8. | pl |
dc.description.references | Demirski P., Parafrazy, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2011. | pl |
dc.description.references | Derkaczew J., Nie bój się czarnego Gustlika, [online:] http://wyborcza.pl/1,75410,9363497,Nie_boj_sie_czarnego_Gustlika.html [dostęp 25.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Drewniak Ł., Czterej pancerni i teatr, „Przekrój” 2011, nr 3. | pl |
dc.description.references | Drewniak Ł., Polski nagolitaryzm, [online:] http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/86979.html [dostęp 25.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Grzebałkowska M., Karaś D., Był sobie Polak, Andrzej, czterej pancerni i gej, [online:] http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/112261.html [dostęp 24.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Kostaszuk-Romanowska M., Antybohater w teatrze bezczelnym Strzępki i Demirskiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2016, nr 9. | pl |
dc.description.references | Kostaszuk-Romanowska M., Prowokacje, afery i skandale w polskim teatrze współczesnym, w: Sztuka i nie-sztuka. Rozważania o kulturze artystycznej, kulturze popularnej i kulturze najszerzej pojętej, red. A. Kisielewski, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2015. | pl |
dc.description.references | Krakowska J., Demi(d)ramy, w: P. Demirski, Parafrazy, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2011. | pl |
dc.description.references | Miniewicz S., Pola Raksa: piękność zapomniana, [online:] http://film.onet.pl/artykuly-i-wywiady/pola-raksa-pieknosc-zapomniana/xddc0 [dostęp 25.01.2017]. | pl |
dc.description.references | „Nie z nami te numery, Bronek” – chcemy Klossa, [online:] http://wyborcza.pl/1,76842,3653115.html [dostęp 24.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Potencjał rewolucyjny. Z Moniką Strzępką i Pawłem Demirskim rozmawia Monika Kwaśniewska, [online:] http://www.didaskalia.pl/95_kwasniewska.htm [dostęp 23.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Rakowski-Kłos I., Strzępka: uciec spod szubieniczki oczekiwań, [online:] http://lodz.wyborcza.pl/lodz/1,35135,9362646,Strzepka__uciec_spod_szubieniczki_oczekiwan.html [dostęp 25.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Sieradzki J., Czterej pancerni i klops, „Przekrój” 2010, nr 4. | pl |
dc.description.references | Spektakl inspirowany powieścią Janusza Przymanowskiego „Czterej pancerni i pies”, [online:] http://teatr.walbrzych.pl/spektakle/spektakle-na-afiszu/niech-zyje-wojna/ [dostęp 21.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Teatr 2011. Nominowany Sebastian Majewski, [online:] http://culture.pl/pl/wydarzenie/paszporty-polityki-2011-teatr-nominacje [dostęp 21.01.2017]. | pl |
dc.description.references | TVP bez „Czterech pancernych i psa”, [online:] http://film.onet.pl/wiadomosci/tvp-bez-czterech-pancernych-i-psa/psxvx [dostęp 24.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Wichowska J., „Niech żyje wojna”, dz. cyt.; J. Kowalska, Aktorstwo jako stan wyjątkowy, „Notatnik Teatralny” 2011, nr 64–65. | pl |
dc.description.references | Wichowska J., „Niech żyje wojna”, reż. M. Strzępka, [online:] http://www.dwutygodnik.com/artykul/717-niech-zyje-wojna-rez-monika-strzepka.html [dostęp 25.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Wodecka D., Proszę Państwa, będzie wojna, [online:] http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,17380426,Strzepka__Prosze_Panstwa__bedzie_wojna__WYWIAD_WODECKIEJ_.html [dostęp 23.01.2017]. | pl |
dc.description.firstpage | 253 | pl |
dc.description.lastpage | 271 | pl |
dc.identifier.citation2 | PRL-owskie re-sentymenty, pod red. Alicji Kisielewskiej, Moniki Kostaszuk-Romanowskiej, Andrzeja Kisielewskiego | pl |
dc.conference | Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa "PRL-owskie re-sentymenty", 22-23 listopada 2016 r. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa "PRL-owskie re-sentymenty", 22-23 listopada 2016 r. Materiały konferencyjne (WSK) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Kostaszuk-Romanowska_Ikona PRL-u_w_scenicznej_wariacji.pdf | 327,08 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)