REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7907
Tytuł: Plenery pod skrzydłami Wielkiego Przemysłu. Mity i próby ich wskrzeszenia
Inne tytuły: Plein Air Under the Wings of Great Industry. Myths and Attempts at Reviving
Autorzy: Stano, Bernadeta
Data wydania: 2017
Data dodania: 5-cze-2019
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Katedra
Źródło: PRL-owskie re-sentymenty, pod red. Alicji Kisielewskiej, Moniki Kostaszuk-Romanowskiej, Andrzeja Kisielewskiego, Gdańsk 2017, s. 215-235
Konferencja: Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa "PRL-owskie re-sentymenty", 22-23 listopada 2016 r.
Abstrakt: The period of the People’s Republic of Poland [PRL] abounded in plein air events organised in industrial plants of all sizes across Poland. The most famous were the Biennial of Spatial Forms in Elbląg or the Symposium of Artists and Scientists in Puławy, whereas local initiatives included plein air events in: Hajnówka, Suchedniów, or Bolesławiec. This essay aims at presenting the programme postulates and course of selected events (in Elbląg and Hajnówka) in greater detail as well as the phenomenon of the return to plein air traditions by contemporary artists and people working in the culture sector (after 2000). After the systemic transformations, plein air events continue to be a significant form of artistic life, yet the events referred to are of a special nature, e.g. the 2007 plein air in Świecie, during which Artur Żmijewski embarked on an attempt at reviving a sculpture-dedicated plein air while retaining all realities of the PRL period, or Jarosław Perszko’s cooperation with the industrial plants in Hajnówka. In both cases, organisers reach beyond the concept of aesthetisation of the public space and creating complicated objects on the basis of the industrial plant’s material and service base. Their works are discursive in nature, leading to, among others, an in-depth reflection on the ethos and practice of labour.
Nota biograficzna: Bernadeta Stano – dr, historyk sztuki, związana z Wydziałem Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie od 1998 roku. Obecnie prowadzi badania nad związkami życia artystycznego okresu PRL-u z mecenatem przemysłowym. Jest autorką książek Wystawy zapamiętane, wystawy zapomniane. Życie artystyczne Krakowa, Nowej Huty, Rzeszowa i Zakopanego w okresie Odwilży (Kraków 2007) i Odwilż w Zakopanem. Salony Marcowe 1958–1960 (Kraków 2007), autorka tekstów naukowych w pracach zbiorowych dotyczących sztuki po II wojnie światowej oraz recenzji z wystaw.
URI: http://hdl.handle.net/11320/7907
ISBN: 978-83-65155-82-5
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa "PRL-owskie re-sentymenty", 22-23 listopada 2016 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Stano_Plenery_pod_skrzydlami_Wielkiego_Przemyslu.pdf348,7 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycje w RUB są chronione prawem autorskim, z zastrzeżeniem wszelkich praw, chyba że zaznaczono inaczej.