REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7907
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorStano, Bernadeta-
dc.date.accessioned2019-06-05T10:40:58Z-
dc.date.available2019-06-05T10:40:58Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationPRL-owskie re-sentymenty, pod red. Alicji Kisielewskiej, Moniki Kostaszuk-Romanowskiej, Andrzeja Kisielewskiego, Gdańsk 2017, s. 215-235pl
dc.identifier.isbn978-83-65155-82-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7907-
dc.description.abstractThe period of the People’s Republic of Poland [PRL] abounded in plein air events organised in industrial plants of all sizes across Poland. The most famous were the Biennial of Spatial Forms in Elbląg or the Symposium of Artists and Scientists in Puławy, whereas local initiatives included plein air events in: Hajnówka, Suchedniów, or Bolesławiec. This essay aims at presenting the programme postulates and course of selected events (in Elbląg and Hajnówka) in greater detail as well as the phenomenon of the return to plein air traditions by contemporary artists and people working in the culture sector (after 2000). After the systemic transformations, plein air events continue to be a significant form of artistic life, yet the events referred to are of a special nature, e.g. the 2007 plein air in Świecie, during which Artur Żmijewski embarked on an attempt at reviving a sculpture-dedicated plein air while retaining all realities of the PRL period, or Jarosław Perszko’s cooperation with the industrial plants in Hajnówka. In both cases, organisers reach beyond the concept of aesthetisation of the public space and creating complicated objects on the basis of the industrial plant’s material and service base. Their works are discursive in nature, leading to, among others, an in-depth reflection on the ethos and practice of labour.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Katedrapl
dc.titlePlenery pod skrzydłami Wielkiego Przemysłu. Mity i próby ich wskrzeszeniapl
dc.title.alternativePlein Air Under the Wings of Great Industry. Myths and Attempts at Revivingpl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteBernadeta Stano – dr, historyk sztuki, związana z Wydziałem Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie od 1998 roku. Obecnie prowadzi badania nad związkami życia artystycznego okresu PRL-u z mecenatem przemysłowym. Jest autorką książek Wystawy zapamiętane, wystawy zapomniane. Życie artystyczne Krakowa, Nowej Huty, Rzeszowa i Zakopanego w okresie Odwilży (Kraków 2007) i Odwilż w Zakopanem. Salony Marcowe 1958–1960 (Kraków 2007), autorka tekstów naukowych w pracach zbiorowych dotyczących sztuki po II wojnie światowej oraz recenzji z wystaw.pl
dc.description.references„Przebudzenie – Reaktywacja” etap III – Artur Żmijewski, „Pamiątka z celulozy” – plener rzeźbiarski w firmie Mekro (2–14 sierpnia 2009), [online:] http://www.saldat.pl/upload/pr-zmij/ [dostęp 20.04.2015].pl
dc.description.references1966–1991. 25 lat Plenerów w Hajnówce. Rzeźba w Drewnie, /kat./ Galeria Związku Artystów Rzeźbiarzy Warszawa 1991.pl
dc.description.references50. W obliczu Jubileuszu 50-lecia I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu, red. K. Dzieweczyńska, Elbląg 2015.pl
dc.description.referencesAliaż – artyści w fabryce, [online:] http://news.o.pl/2008/04/11/aliaz-artysci--w-fabryce/ [dostęp 05.03.2018].pl
dc.description.referencesBogucki J., Sztuka Polski Ludowej, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1983.pl
dc.description.referencesBuczek W., Przemówienie ustępującego Prezesa ZG ZPAP kol. Włodzimierza Buczka, „Biuletyn Informacyjny ZPAP” 1969, nr 75-76.pl
dc.description.referencesCiesielski Z., Spotkania Rzeźbiarskie Hajnówka 71, /kat./ Hajnówka 1971.pl
dc.description.referencesCiesielski Z., w: 1966–1991. 25 lat Plenerów w Hajnówce. Rzeźba w drewnie, /kat./, Galeria Związku Artystów Rzeźbiarzy Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesDobry klimat dla sztuki, „Gazeta Krakowska” 1974, nr 255.pl
dc.description.referencesDzieweczyńska K., Przebudzenie, [online:] http://www.przebudzenie.art.pl/informacje-o-projekcie [dostęp 20.03.2015].pl
dc.description.referencesDzieweczyńska K., ŻMIJ w Świeciu – realizacja utopii…, [online:] http://www.facebook.com/album.php?aid=2023688&id=1585871332&l=e80593ece7 [dostęp 20.04.2015].pl
dc.description.referencesFoulds P., Jarosław Perszko Żółć i Czerwień, w: Parick Bailly-Cowell, Perszko, Onchimowicz, Ostrowski w fabryce, /kat./ Hajnówka 2006.pl
dc.description.referencesGrygorczuk J., Sztuka – kościołem pracy…, „Kontrasty” 1972, nr 10.pl
dc.description.referencesGuzek Ł., Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Warszawa: Neriton 2007.pl
dc.description.referencesHermanowicz J., w: VI Spotkania Rzeźbiarskie Hajnówka 72 /kat./, BWA Białystok 1972.pl
dc.description.referencesInformacja o Programie Sojusz Świata Pracy z Kulturą i Sztuką, w: WAP Białystok, zespół ZPAP, nr 246.pl
dc.description.referencesJarosiński Z., Mecenat nad literaturą w PRL, w: Z dziejów mecenatu kulturalnego w Polsce, red. J. Kostecki, Warszawa: Biblioteka Narodowa 1999.pl
dc.description.referencesJaskuła R., Słowo od organizatorów w: WAP Białystok, zespół ZPAP nr 296.pl
dc.description.referencesKępiński Z., Impresjonizm, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1982, s. 97–98;pl
dc.description.referencesKisielewski A., Plenerowe „kształty wyobraźni” w Hajnówce, „Rzeźba Polska” 1987.pl
dc.description.referencesKoń wróżebny Wojciecha Załęskiego – plener 1970.pl
dc.description.referencesKościewicz K., Cztery rzeźby z „Hamechu”, „Kurier Hajnowski” 8 stycznia 2008, nr 148.pl
dc.description.referencesPapp S., Godność: „Mecenas Sztuki”, „Dziennik Polski” 1973, nr 71.pl
dc.description.referencesPerszko J., Process-I-On = Proces-Ja, przeł. J. A. Foulds, P. Foulds, Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej 2009.pl
dc.description.referencesPerszko J., w: Sztuka w Fabryce, „Gazeta Hajnowska” 2007, nr 1.pl
dc.description.referencesPlener w pejzażu hal fabrycznych, „Głos Elbląga” 13.07.1970pl
dc.description.referencesPlener, w: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2004.pl
dc.description.referencesPorozumienie zawarte pomiędzy centralną Radą Związków Zawodowych a Zarządem Głównym ZPAP w sprawie udostępniania i upowszechniania sztuk plastycznych, w: AAN Warszawa zespół ZPAP nr 1/104.pl
dc.description.referencesRodziński S., Środowisko krakowskie. Sprawozdanie zarządu Okręgu ZPAP w Krakowie, „Biuletyn Informacyjny ZPAP” 1968, nr 53–54.pl
dc.description.referencesRottenberg A., Ministerstwo Kultury i Sztuki, w: Polskie życie artystyczne w latach 1945–1960: grupy artystyczne, galerie, salony, kluby, stowarzyszenia twórcze, naukowe oraz instytucje badań nad sztuką, szkolnictwo, mecenat państwowy, społeczne instytucje opieki nad sztuką, muzealnictwo, architektura, wzornictwo przemysłowe, czasopiśmiennictwo, red. A. Wojciechowski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1992.pl
dc.description.referencesRzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Literackie 1989.pl
dc.description.referencesSpotkania Rzeźbiarskie, w: WAP Białystok, zespół ZPAP, nr 320.pl
dc.description.referencesSprawozdanie z Pleneru Rzeźby i AW w roku 1972, w: WAP Białystok, zespół ZPAP, nr 320.pl
dc.description.referencesSprawozdanie z VIII Międzynarodowego Pleneru Rzeźby „Spotkania Rzeźbiarskie – Hajnówka 74”; AAN Warszawa Zespół ZPAP 3/4.pl
dc.description.referencesStano B., A. Żmijewski – Plener rzeźbiarski. Świecie 2009. Artysta na polu nauk społecznych wobec zjawisk w przestrzeni industrialnej, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte ed Educatione” 2016, t. 11, red. R. Solewski, S. Stankiewicz [w druku].pl
dc.description.referencesStano B., Mariaż sztuki i przestrzeni przemysłowej w postindustrialnym krajobrazie, „Architektura Krajobrazu” 2015, nr 4.pl
dc.description.referencesStowarzyszenie „Artyści w naturze”, Hajnówka 2007, folder akcji.pl
dc.description.referencesSztuka w fabryce, „Gazeta Hajnowska” 2007, nr 1.pl
dc.description.referencesTomczyk R., W stronę laboratorium sztuki, „Głos Elbląga” 1970, nr 32.pl
dc.description.referencesWierzchowska W., w: Rzeźba. 4 spotkania rzeźbiarskie Hajnówka 70, Białystok 1970.pl
dc.description.referencesWystawa prac studentów PWSSP Poznań wykonanych w ramach Studium Eksperymentalnego w Zamechu Elbląg 1970, /kat./ Laboratorium Sztuki, Galeria EL Elbląg 1970.pl
dc.description.referencesŻmijewski A., Lekcja martwego języka, rozmawia Joanna Sokołowska, w: Robotnicy opuszczają miejsca pracy: 06.07–05.09.2010. Otwarcie: 6 lipca, godz. 18:00. Muzeum Sztuki, Więckowskiego 36, red. J. Sokołowska, Łódź: Muzeum Sztuki 2010.pl
dc.description.firstpage215pl
dc.description.lastpage235pl
dc.identifier.citation2PRL-owskie re-sentymenty, pod red. Alicji Kisielewskiej, Moniki Kostaszuk-Romanowskiej, Andrzeja Kisielewskiegopl
dc.conferenceInterdyscyplinarna Konferencja Naukowa "PRL-owskie re-sentymenty", 22-23 listopada 2016 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa "PRL-owskie re-sentymenty", 22-23 listopada 2016 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Stano_Plenery_pod_skrzydlami_Wielkiego_Przemyslu.pdf348,7 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)