REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7813
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBartnik, Czesław S.-
dc.date.accessioned2019-05-14T10:09:49Z-
dc.date.available2019-05-14T10:09:49Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 4, 2018, s. 99-106pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7813-
dc.description.abstractPhilosophy and theology were generally of a rhetorical character (the object is treated as a thing), even personal beings like man, God - are treated as objects, which is supposed to convey the objectivity of the approach. The author of the article changes this approach by leaving the category of a person and taking everything in the aspect of personalism as a system. In the current general understanding, a person in the concept of Boethius rather means man as a rational nature. Personalism assumes that a person is a subsistence in the way of someone in relation to the whole reality or a subsistent substance subsisting with a unique self or subsisting as someone in the nature of being. Philosophy and theology as systems come not from philosophical principles, but from the fact of a person as a central reality. The person is the highest kind of being, beyond which there is no higher, that is why God without a person would be infinitely lower than man. And every element of reality becomes understandable in the relationship between the human person and the divine person.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectpersonpl
dc.subjectperson spherepl
dc.subjectsoulpl
dc.subjectsocial personpl
dc.subjectpersonalismpl
dc.subjectosobapl
dc.subjectsfery osobypl
dc.subjectduszapl
dc.subjectosoba społecznapl
dc.subjectpersonalizmpl
dc.titleZnaczenie osoby w teologiipl
dc.title.alternativeThe Meaning of a Person in Theologypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/std.2018.04.07-
dc.description.Biographicalnoteks. prof. dr hab. CZESŁAW STANISŁAW BARTNIK – emerytowany prof. KUL; teolog, filozof, historiolog, publicysta społeczno-polityczny; twórca systemu personalizmu uniwersalistycznego i autor dwutomowej Dogmatyki katolickiej. Doctor honoris causa Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu.pl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesIngarden R, Spór o istnienie świata, 3 tomy, Kraków – Warszawa 1947-1948, 1981.pl
dc.description.referencesJędraszewski M., Wobec innego, Poznań 1990.pl
dc.description.referencesLaozi (Lao-tse), Daodejing.pl
dc.description.referencesŁyczkowska K., Mitologia Mezopotamii, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesPoczobut R., Kategoria osoby w kontekście kogniwistyki, „Ethos” 20(2016) nr 4, s. 133-151.pl
dc.description.referencesSchlögl H. A., Starożytny Egipt, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesTrojan M., Na tropie zwierzęcego umysłu, Warszawa 2013.pl
dc.description.volume4
dc.description.firstpage99pl
dc.description.lastpage106pl
dc.identifier.citation2Studia Teologii Dogmatycznejpl
dc.identifier.orcid0000-0001-9791-0219-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2018, tom 4

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_4_2018_Cz_S_Bartnik_Znaczenie_osoby_w_teologii.pdf191,69 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)