Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/7809
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Siemianowski, Antoni | - |
dc.date.accessioned | 2019-05-13T12:46:59Z | - |
dc.date.available | 2019-05-13T12:46:59Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Studia Teologii Dogmatycznej, T. 4, 2018, s. 68-84 | pl |
dc.identifier.issn | 2449-7452 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/7809 | - |
dc.description.abstract | This article raises some reservations regarding Boethius’ traditional definition of the person. Using the phenomenological method, I first try to point out the tedious and complicated way by which basic anthropological concepts such as the person and linguistic articulation are reached. When coming up with his definition of the person, Boethius subjected knowledge and the way in which man speaks about himself to order. The main difficulty in man’s ability to know and speak about himself is his own logos about himself, meaning his own ontological structure. The nature and essence of man is such that his being a person manifests itself in many ways in the creative dynamism of his personal life and in the unity of his ontic structure. One cannot employ methods and language that are used in life and science in order to come to know man as a person. This is why it is difficult to use scientific methods to make the person a subject of research and analysis. The phenomenological method, however, makes it possible to capture the many ways in which man manifests his personhood in the unified sense of the humanity within himself. This method also explains why it is difficult to confine the person to a strictly defined system of ideas. While philosophers speak a lot about the person, it difficult to accurately and adequately express who and what the person is, and it is even more difficult to formulate a satisfactory theory of the person. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | man | pl |
dc.subject | body | pl |
dc.subject | psyche | pl |
dc.subject | soul | pl |
dc.subject | spirit | pl |
dc.subject | human being | pl |
dc.subject | personal “I” | pl |
dc.subject | subjectivity | pl |
dc.subject | self-consciousness | pl |
dc.subject | człowiek | pl |
dc.subject | ciało | pl |
dc.subject | psychika | pl |
dc.subject | dusza | pl |
dc.subject | duch | pl |
dc.subject | istota ludzka | pl |
dc.subject | ja osobowe | pl |
dc.subject | podmiotowość | pl |
dc.subject | samoświadomość | pl |
dc.title | Wokół definicji osoby. Problemy z definicją Boecjusza | pl |
dc.title.alternative | Around the Definition of the Person. Problems with the Definition of Boethius | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/std.2018.04.05 | - |
dc.description.Biographicalnote | ks. prof. dr hab. ANTONI SIEMIANOWSKI – w 1956 r. przyjął święcenia kapłańskie, w latach 1959-1965 studiował filozofię na KUL-u pod kierunkiem prof. S. Swieżawskiego. Wykłada filozofię teoretyczną na Wydziale Teologicznym UAM w Poznaniu i w Prymasowskim Wyższym Seminarium Duchownym w Gnieźnie. W swoich badaniach koncentruje się na problemach etyki i antropologii filozoficznej. Jest znawcą fenomenologii ze szczególnym uwzględnieniem Dietricha von Hildebranda. Znany jest z licznych artykułów i recenzji publikowanych w czasopismach takich jak: „W drodze”, „Studia Gnesnensia”, „Znak”, „Topos”, „Promocje Pomorskie”. Jest autorem wielu książek, m.in. Człowiek i prawda (1986), Śmierć i perspektywa nadziei (1992), Człowiek a świat wartości (1993), Szkice z etyki wartości (1995), Antropologia filozoficzna (1996), Sumienie (1997), Zrozumieć miłość (1998). | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
dc.description.references | Augustyn, O Trójcy Świętej, Kraków 1996. | pl |
dc.description.references | Boecjusz, O pociechach filozofii ksiąg pięcioro oraz traktaty teologiczne, tłum. T. Jachimowski, Poznań 1927. | pl |
dc.description.references | Granat W., Osoba. Próba definicji, Sandomierz 1961. | pl |
dc.description.references | Guardini R., Koniec czasów nowożytnych – świat i osoba – wolność, łaska, los, Kraków 1969. | pl |
dc.description.references | Platon, Fedon, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1968. | pl |
dc.description.references | Rodziński A., Osoba, moralność, kultura, Lublin 1989. | pl |
dc.description.references | Snell B., Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, tłum. A. Onysymow, Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | Welte B., Czas i tajemnica, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.volume | 4 | |
dc.description.firstpage | 68 | pl |
dc.description.lastpage | 84 | pl |
dc.identifier.citation2 | Studia Teologii Dogmatycznej | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Studia Teologii Dogmatycznej, 2018, tom 4 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
STD_4_2018_A_Siemianowski_Wokol_definicji_osoby.pdf | 244,11 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)