Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/7770
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Matuszczyk, Ewa | - |
dc.date.accessioned | 2019-04-26T07:18:07Z | - |
dc.date.available | 2019-04-26T07:18:07Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Teki Historyczne, T. 16, 2018, s. 11-56 | pl |
dc.identifier.issn | 1425-1930 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/7770 | - |
dc.description.abstract | The aim of the article is to show how thinking and acting are closely interrelated, and because of that, methodological disabilities in practicing any science, and social sciences and humanities in particular, have enormous practical effects. According to this thesis, both the science which wants to be directly related to the practice understood as multiplying the profit, as well as the one that programmatically separates from such an activity, have certain practical consequences. The main question that is ignored by both ways of practicing science concerns ethical effects of all human activities, especially scientific and economic ones. It causes excessive influence of emotional people –mainly those who are greedy and prone to aggression – on the functioning of societies. Science cannot change them, it can only be used by them. The inability to change their negative impact on societies was already ascertained by Plato. The only solution to the situation is to return to the historical principle of limiting the political influence of people who are guided by passions and to create an alternative economy that takes into account the knowledge of human nature, based on reasonableness and not greed. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | science | pl |
dc.subject | knowledge about a man | pl |
dc.subject | economics | pl |
dc.subject | ethics | pl |
dc.subject | society | pl |
dc.title | Dlaczego wciąż warto czytać Platona, czyli o pieniądzu inaczej | pl |
dc.title.alternative | Why is it still worth to read Plato, or differently about money | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bth.2018.16.01 | - |
dc.description.references | Arendt H., Kondycja ludzka, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.references | Attali J., Żydzi, pieniądze, świat, Warszawa 2003. | pl |
dc.description.references | Bourdieu P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001. | pl |
dc.description.references | Braudel F., Dynamika kapitalizmu, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.references | Chomsky, Polityka. Anarchizm. Lingwistyka, Poznań 2007. | pl |
dc.description.references | Chomsky N., Requiem dla amerykańskiego snu. 10 zasad koncentracji bogactw i władzy, Kraków 2018. | pl |
dc.description.references | Chomsky N., Zysk ponad ludzi. Neoliberalizm a ład globalny, Wrocław 2000. | pl |
dc.description.references | Człowiek Rzymu, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.references | Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.references | Friedman G., Następna dekada. Gdzie byliśmy i dokąd zmierzamy, Kraków 2012. | pl |
dc.description.references | Fukuyama F., Koniec historii, Poznań 1996. | pl |
dc.description.references | Gawroński A., Dlaczego Platon wykluczył poetów z Państwa? U źródeł współczesnych badań nad językiem, Warszawa 1984. | pl |
dc.description.references | Grecja klasyczna 500–323 p.n.e., Warszawa 2002. | pl |
dc.description.references | Hobbes T., Elementy filozofii, Warszawa 1955. | pl |
dc.description.references | Israel J. I., Żydzi europejscy w dobie merkantylizmu (1550–1750), Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | Klein N., No Logo, Izabelin 2004. | pl |
dc.description.references | Landes D. S., Bogactwo i nędza. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | MacIntyre A., Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność?, Warszawa 2007. | pl |
dc.description.references | Orłowski W. M., Pogoń za zyskiem, „Polityka” 2018, nr 37. | pl |
dc.description.references | Platon, Gorgias, Warszawa 1991. | pl |
dc.description.references | Platon, Państwo, Kęty 1997. | pl |
dc.description.references | Platon, Prawa, Kęty 1997. | pl |
dc.description.references | Platon, Timajos, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Popularna Encyklopedia Powszechna, Kraków 2003. | pl |
dc.description.references | Rozbicki M. J., U źródeł brytyjskiego imperium w Ameryce, [w:] Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki, t. 1, Warszawa 1995. | pl |
dc.description.references | Sloterdijk P., Pogarda mas, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Warszawa 1954. | pl |
dc.description.references | Stiglitz J. E., Cena nierówności. W jaki sposób dzisiejsze podziały społeczne zagrażają naszej przyszłości?, Warszawa 2015. | pl |
dc.description.references | Touraine A., Po kryzysie, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.references | Vogel J., Widmo kapitału, Warszawa 2015. | pl |
dc.description.references | Voegelin E., Nowa nauka polityki, Warszawa 1992. | pl |
dc.description.references | Wallerstein I., Europejski uniwersalizm. Retoryka władzy, Warszawa 2007. | pl |
dc.description.references | Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Warszawa 2004. | pl |
dc.description.references | Wallerstein I., Utopistyka. Alternatywy historyczne dla XXI wieku, Poznań 2008. | pl |
dc.description.references | Wielgosz P., Koniec Europy jaką znamy, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.volume | 16 | - |
dc.description.firstpage | 11 | pl |
dc.description.lastpage | 56 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Teki Historyczne | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Teki Historyczne, 2018, tom 16 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BTH_16_2018_E_Matuszczyk_Dlaczego_wciaz_warto_czytac_Platona.pdf | 319,28 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)