REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7708
Tytuł: Pupils’ and teachers’ perceptions of CLIL in primary school: A case study
Inne tytuły: Postrzeganie CLIL przez uczniów i nauczycieli w szkole podstawowej: stadium przypadku
Autorzy: Czura, Anna
Anklewicz, Ada
Słowa kluczowe: CLIL
szkoła podstawowa
postrzeganie
język obcy
matematyka
primary school
attitudes
foreign language
mathematics
Data wydania: 2018
Data dodania: 15-kwi-2019
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 22, 2018, s. 47-63
Abstrakt: Jednym ze sposobów upowszechniania wielojęzyczności w Europie jest prowadzenie w szkołach zajęć łączących nauczanie treści i języka obcego w klasie przedmiotowej. CLIL w Polsce ma charakter elitarny, gdyż adresowany jest głównie do najzdolniejszych uczniów szkół ponadpodstawowych. Celem niniejszego studium przypadku jest analiza sposobu postrzegania przez uczniów i nauczycieli prowadzonych w języku angielskim lekcji matematyki. Na podstawie przeprowadzonych z uczniami wywiadów częściowo ustrukturyzowanych można stwierdzić, że pomimo ogólnej niechęci do matematyki, ich stosunek do nauczania tego przedmiotu w języku angielskim był pozytywny. W zawierającej pytania otwarte ankiecie pisemnej nauczyciele wskazali, że nowe podejście to było dla uczniów interesujące i pozytywnie wpłynęło na poziom niektórych aspektów ich kompetencji językowych. Jednocześnie nauczyciele nie zauważyli wpływu CLIL na wzrost efektywności przyswajania treści z zakresu matematyki. Nauczyciele borykali się także z dużym obciążeniem pracą i brakiem odpowiednich materiałów dydaktycznych łączących nauczanie treści przedmiotowych z językiem angielskim.
With the intention of promoting plurilingualism, many European systems of education have adopted approaches that aim at integrating content and a foreign language in the subject classroom. In Poland, CLIL-type instruction is rather elitist since it is addressed mainly to the most gifted students of secondary schools. The objective of the pilot study presented in this article was to implement CLIL mathematics lessons in a state primary school in Poland and analyse the pupils’ and the teachers’ perceptions of implementing this new form of instruction. On the basis of semi-structured interviews conducted with the pupils it can be stated that despite the general dislike of mathematics, they held a positive view of this subject when taught in English. In the open-ended surveys, the teachers indicated that although CLIL appeared to be motivating for the pupils and contributed to the increase in certain aspects of their language competence, it failed to facilitate any progress in the content subject. Moreover, the teachers struggled with heavy workload and the lack of proper teaching and learning resources that could be readily applied in CLIL-based classes in primary school.
Afiliacja: Anna Czura - Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Angielskiej
Ada Anklewicz - IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego we Wrocławiu
E-mail: Anna Czura: anna.czura@uwr.edu.pl
Ada Anklewicz: kolodynska.ada@gmail.com
URI: http://hdl.handle.net/11320/7708
DOI: 10.15290/lingdid.2018.22.03
ISSN: 1731-6332
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-5234-6618
0000-0001-5986-7694
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2018, tom XXII

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)