REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7708
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCzura, Anna-
dc.contributor.authorAnklewicz, Ada-
dc.date.accessioned2019-04-15T10:52:19Z-
dc.date.available2019-04-15T10:52:19Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 22, 2018, s. 47-63pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7708-
dc.description.abstractJednym ze sposobów upowszechniania wielojęzyczności w Europie jest prowadzenie w szkołach zajęć łączących nauczanie treści i języka obcego w klasie przedmiotowej. CLIL w Polsce ma charakter elitarny, gdyż adresowany jest głównie do najzdolniejszych uczniów szkół ponadpodstawowych. Celem niniejszego studium przypadku jest analiza sposobu postrzegania przez uczniów i nauczycieli prowadzonych w języku angielskim lekcji matematyki. Na podstawie przeprowadzonych z uczniami wywiadów częściowo ustrukturyzowanych można stwierdzić, że pomimo ogólnej niechęci do matematyki, ich stosunek do nauczania tego przedmiotu w języku angielskim był pozytywny. W zawierającej pytania otwarte ankiecie pisemnej nauczyciele wskazali, że nowe podejście to było dla uczniów interesujące i pozytywnie wpłynęło na poziom niektórych aspektów ich kompetencji językowych. Jednocześnie nauczyciele nie zauważyli wpływu CLIL na wzrost efektywności przyswajania treści z zakresu matematyki. Nauczyciele borykali się także z dużym obciążeniem pracą i brakiem odpowiednich materiałów dydaktycznych łączących nauczanie treści przedmiotowych z językiem angielskim.pl
dc.description.abstractWith the intention of promoting plurilingualism, many European systems of education have adopted approaches that aim at integrating content and a foreign language in the subject classroom. In Poland, CLIL-type instruction is rather elitist since it is addressed mainly to the most gifted students of secondary schools. The objective of the pilot study presented in this article was to implement CLIL mathematics lessons in a state primary school in Poland and analyse the pupils’ and the teachers’ perceptions of implementing this new form of instruction. On the basis of semi-structured interviews conducted with the pupils it can be stated that despite the general dislike of mathematics, they held a positive view of this subject when taught in English. In the open-ended surveys, the teachers indicated that although CLIL appeared to be motivating for the pupils and contributed to the increase in certain aspects of their language competence, it failed to facilitate any progress in the content subject. Moreover, the teachers struggled with heavy workload and the lack of proper teaching and learning resources that could be readily applied in CLIL-based classes in primary school.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectCLILpl
dc.subjectszkoła podstawowapl
dc.subjectpostrzeganiepl
dc.subjectjęzyk obcypl
dc.subjectmatematykapl
dc.subjectprimary schoolpl
dc.subjectattitudespl
dc.subjectforeign languagepl
dc.subjectmathematicspl
dc.titlePupils’ and teachers’ perceptions of CLIL in primary school: A case studypl
dc.title.alternativePostrzeganie CLIL przez uczniów i nauczycieli w szkole podstawowej: stadium przypadkupl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2018.22.03-
dc.description.EmailAnna Czura: anna.czura@uwr.edu.plpl
dc.description.EmailAda Anklewicz: kolodynska.ada@gmail.compl
dc.description.AffiliationAnna Czura - Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Angielskiejpl
dc.description.AffiliationAda Anklewicz - IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego we Wrocławiupl
dc.description.referencesApsel C., Coping with CLIL: Dropouts from CLIL streams in Germany, „International CLIL Research Journal” 2012, 1/4, s. 47-56.pl
dc.description.referencesBruton A., CLIL: Some of the reasons why... and why not, „System” 2013, 41/3, s. 587-597.pl
dc.description.referencesCoyle D., Developing CLIL: Towards a theory of practice. „Monograph” 2006, 6, s. 5-29.pl
dc.description.referencesCoyle D., Listening to learners: An investigation into ‘successful learning’ across CLIL contexts, „International Journal of Bilingual Education and Bilingualism” 2013, 16/3, s. 244-266.pl
dc.description.referencesCoyle D., Hood P., Marsh D., CLIL Content and Language Integrated Learning, Cambridge 2010.pl
dc.description.referencesCzura A., Kołodyńska A., CLIL instruction and oral communicative competence in a primary school setting, [w:] Cross-cultural perspectives on bilingualism and bilingual education, K. Ożańska-Ponikwia, B. Loranc-Paszylk (red.), Bielsko-Biała 2015, s. 123-153.pl
dc.description.referencesCzura A., Papaja K., Curricular models of CLIL education in Poland, „International Journal of Bilingual Education and Bilingualism” 2013, 16/3, s. 321-333.pl
dc.description.referencesDalton-Puffer C., Content-and-language integrated learning: From practice to principles?, „Annual Review of Applied Linguistics” 2011, 31, s. 182-204.pl
dc.description.referencesDalton-Puffer C., Smit U., Empirical perspectives on CLIL classroom discourse, Frankfurt – Vienna 2007.pl
dc.description.referencesDoiz A., Lasagabaster D., Sierra J.M., Giving voice to the students: What (de)motivates them in CLIL classes?, [w:] Motivation and foreign language learning: From theory to practice, D. Lasagabaster, A. Doiz, J.M. Sierra (red.), Amsterdam 2014, s. 117-138.pl
dc.description.referencesDörnyei Z., Ushioda E., Teaching and Researching Motivation (2nd ed.), Harlow 2011.pl
dc.description.referencesGardner R.C., Lambert W.E., Attitudes and motivation in second language learning, Rowley 1972.pl
dc.description.referencesLlinares A., Dafouz E., Content and language integrated programs in the Madrid region: Overview and research findings, [w:] CLIL in Spain: Implementation, Results and Teacher Training, D. Lasagabaster, Y.R. de Zarobe (red.), Newcastle 2010, s. 95-113.pl
dc.description.referencesLucietto S., Writing materials for CLIL: A lost cause? „Folio” 2009, 13/1, s. 12-14.pl
dc.description.referencesMarsh D., Using Languages to Learn and Learning to Use Languages, Jyväskylä 2000.pl
dc.description.referencesMarsh D., CLIL/EMILE – The European Dimension: Actions, Trends and Foresight Potential, Brussels 2002.pl
dc.description.referencesMassler U., Primary CLIL and its stakeholders: What children, parents and teachers think of the potential merits and pitfalls of CLIL modules in primary teaching, „International CLIL Research Journal” 2012, s. 36-46, [online], http://www.icrj.eu/14/article4.html.pl
dc.description.referencesMehisto P., Marsh D., Frigols M., Uncovering CLIL: Content and language integrated learning in bilingual and multilingual education, Oxford 2008.pl
dc.description.referencesMeyer O., Introducing the CLIL-Pyramid: Key Strategies and Principles for CLIL Planning and Teaching, [w:] Basic Issues in EFL Teaching, M. Eisenmann, T. Summer (red.), Heidelberg 2011, s. 295-313.pl
dc.description.referencesNovotná J., Hoffmannová M., CLIL and Mathematics education, [w:] Mathematics for living. The mathematics education into the 21st century project, A. Rogerson (red.), Jordan 2000, s. 226-230.pl
dc.description.referencesOtwinowska A., CLIL lessons in the upper-primary: The interplay of affective factors and CALP, [w:] Affectivity in second language acquisition, D. Gabryś-Barker, J. Bielska (red.), Bristol 2013, s. 211-225.pl
dc.description.referencesOtwinowska A., Foryś M., They learn the CLIL way, but do they like it? Affectivity and cognition in upper-primary CLIL classes, „International Journal of Bilingual Education and Bilingualism” 2017, 40/5, s. 457-480.pl
dc.description.referencesPladevall-Ballester E., Exploring primary school CLIL perceptions in Catalonia: students’, teachers’ and parents’ opinions and expectations, „International Journal of Bilingual Education and Bilingualism” 2015, 18/1, s. 45-59.pl
dc.description.referencesSerra C., Assessing CLIL at primary school: A longitudinal study, „International Journal of Bilingual Education and Bilingualism” 2007, 10/5, s. 582-602.pl
dc.description.referencesTejkalova L., Mathematics for language, language for Mathematics, „European Journal of Science and Mathematics Education” 2013, 1/10, s. 23-29.pl
dc.description.referencesXanthou M., The impact of CLIL on L2 vocabulary development and content knowledge, „English Teaching: Practice and Critique” 2011, 10/4, s. 116-126.pl
dc.description.referencesYamano Y., CLIL in a Japanese primary school: Exploring the potential of CLIL in a Japanese EFL context, „The International CLIL Research Journal” 2013, 2/1, s. 19-30.pl
dc.description.volume22-
dc.description.firstpage47pl
dc.description.lastpage63pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0001-5234-6618-
dc.identifier.orcid0000-0001-5986-7694-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2018, tom XXII

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)