REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7682
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKopińska, Violetta-
dc.date.accessioned2019-03-22T12:51:39Z-
dc.date.available2019-03-22T12:51:39Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 1(9), s. 132-154pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7682-
dc.description.abstractW roku szkolnym 2017/2018 zaczęła obowiązywać w Polsce nowa podstawa programowa dla szkół podstawowych. Wcześniejsze zapowiedzi dotyczące reformy edukacji podkreślały znaczenie wychowania w szkole, akcentując przy tym rozwój społeczny uczniów i uczennic oraz wychowanie obywatelskie. Wobec tego, celem badań, których wyniki są prezentowane w tym artykule było ustalenie zakresu zmian nowych podstaw programowych kształcenia ogólnego w odniesieniu do artykułowanych tam kompetencji społecznych i obywatelskich. Metodą zbierania danych zastosowaną w badaniach było przeszukiwanie źródeł wtórnych, a metodą analizy danych – analiza treści. Wyniki wskazują, że „nowa” podstawa programowa utrwala, podobnie jak „stara”, tradycyjny – transmisyjny model edukacji i obywatelstwo socjalizacyjne. Wniosek ten wynika zarówno z ogólnej analizy struktury zapisanych tam wymagań, jak i analiz szczegółowych, odnoszących się zarówno do eksponowanych, jak i marginalizowanych kategorii analitycznych. To pozwala sądzić, że decyzja dotycząca zmiany podstaw programowych nie miała nic wspólnego z rzeczywistym reformowaniem edukacji.pl
dc.description.abstractA new core curriculum for primary schools became applicable in Poland in the school year 2017/2018. Earlier announcements regarding educational reform emphasized the importance of upbringing in school, highlighting social development of school students and civic education. Therefore, the aim of the research which results are presented in this paper was to determine the scope of changes in the new core curriculum in relation to the social and civic competences articulated there. The method of data collection used in the research was finding secondary sources, and the method of analysing data – content analysis. The results indicate that the “new” core curriculum, like the “old” one, consolidates traditional – transmission model of education and socialization citizenship. This conclusion results both from the general analysis of the structure of the learning outcomes written in the core curriculum as well as detailed analyzes referring to both exposed and marginalized analytical categories. This allows us to believe that the decision to change the core curriculum had nothing to do with the actual reform of education.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectpodstawa programowapl
dc.subjectszkołapl
dc.subjectkompetencje społecznepl
dc.subjectkompetencje obywatelskiepl
dc.subjectcore curriculumpl
dc.subjectschoolpl
dc.subjectsocial competencespl
dc.subjectcivic competencespl
dc.titleZmiana polskich podstaw programowych kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji społecznych i obywatelskich. Analiza krytycznapl
dc.title.alternativeThe Change of Polish School Core Curriculum in the Field of Social and Civic Competences. Critical Analysispl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2018.09.08-
dc.description.Emailvioletta.kopinska@umk.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernikapl
dc.description.referencesBernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury. Przeł. Z. Bokszański, A. Piotrowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesBiesta, G.J.J. (2009a). Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect with the Question of Purpose in Education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, t. 21, 1, 33–46, http://dx.doi.org/10.1007/s11092-008-9064-9.pl
dc.description.referencesBiesta, G.J.J. (2009b). What Kind of Citizenship for European Higher Education? Beyond the Competent Active Citizen. European Educational Research Journal, t. 8, 2, 146–158, http://dx.doi.org/10.2304/eerj.2009.8.2.146.pl
dc.description.referencesCillia, de R., Reisigl, M., Wodak, R. (1999). The Discursive Construction of National Identities. Discourse & Society, t. 10, 2, 149–173, https://doi.org/10.1177/0957926599010002002.pl
dc.description.referencesFundacja Wolność od Religii (2017). Raport z drugiego badania ankietowego realizowanego w ramach projektu – Dyskryminacja dzieci niewierzących i nieuczestniczących w lekcjach religii w szkole – realizowanego przez Fundację Wolność od Religii. Pozyskano z https://rownoscwszkole.pl/files/17/do-pobrania---content/37/Raport-badania-ankietowe-2017.pdf , (dostęp: 31.07.2018).pl
dc.description.referencesGóralska, R., Solarczyk-Szwec, H. (2012). O kompetencjach w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Edukacja Dorosłych, 2.pl
dc.description.referencesJankowski T. (brw). Taksonomia Blooma, Krathwohla i Simpsona. Pozyskano z http://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html (dostęp: 04.01.2015).pl
dc.description.referencesKopińska, V. (2017a). Edukacja obywatelska w szkole. Krytyczna analiza dyskursu podręczników szkolnych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesKopińska, V. (2017b). Metodologia badań. W: V. Kopińska, H. Solarczyk-Szwec (red.), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna (s. 91–114). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesKopińska, V. (2017c). Zmiana czy status quo? Krytyczna analiza nowych podstaw programowych do iedzy o społeczeństwie. Przegląd Badań Edukacyjnych, 25 (2), 201–228, http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2017.027.pl
dc.description.referencesKopińska, V., Solarczyk-Szwec, H. (red.) (2017a), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesKopińska, V., Solarczyk-Szwec, H. (2017b). Dokumenty polityczno-oświatowe jako źródło społecznie konstruowanej wiedzy o kompetencjach społecznych i obywatelskich w edukacji szkolnej. W: V. Kopińska, H. Solarczyk-Szwec (red.), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna (s. 65–83). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesKrzyżanowski, M. (2008). Konstrukcja tożsamości narodowych i europejskich w polskim dyskursie politycznym po roku 1989; analiza dyskursywno-polityczna. W: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna Analiza Dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej (s. 267–303). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.pl
dc.description.referencesKwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji. Olecko: Mazurska Wszechnica Nauczycielska.pl
dc.description.referencesRubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesSolarczyk-Szwec, H. (2017). Standardy rozwoju społecznego a kompetencje społeczne w podstawach programowych kształcenia ogólnego. W: V. Kopińska, H. Solarczyk-Szwec (red.), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna (s. 179–197). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesSolarczyk-Szwec, H., Kopińska, V. (2017). Analiza porównawcza i wnioski końcowe. W: V. Kopińska, H. Solarczyk-Szwec (red.), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna (s. 215–230). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesSymonowicz-Jabłońska, I., Wieczór, I. (2017). Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych I etapu edukacyjnego. W: V. Kopińska, H. Solarczyk-Szwec (red.), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna (s. 115–131). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesPolska Rama Kwalifikacji – Raport Referencyjny. Odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji na rzecz uczenia się przez całe życie do Europejskiej Ramy Kwalifikacji, 2013.pl
dc.description.referencesStrategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2020. Załącznik do Uchwały nr 61 Rady Ministrów z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego 2020”, M.P. z 2013 r., poz. 378.pl
dc.description.referencesZałącznik do Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie – Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – Europejskie Ramy Odniesienia (L/394).pl
dc.description.referencesArgyle, M. (2002). Umiejętności społeczne. W: N.J. Mackintosh, A.M. Colman (red.), Zdolności a procesy uczenia się. Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesBiesta, G.J.J. (2009). What Kind of Citizenship for European Higher Education? Beyond the Competent Active Citizen. European Educational Research Journal, t. 8, 2, 146–158, http://dx.doi.org/10.2304/eerj.2009.8.2.146.pl
dc.description.referencesBiesta G.J.J.(2011). Learning Democracy in School and Society. Education, Lifelong Learning and the Politics of Citizenship. Rotterdam: Sense Publishers.pl
dc.description.referencesHoskins, B., Villalba, E., Van Niljen, D., Barber, C. (2008). Measuring Civic Competence in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.pl
dc.description.referencesMartowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.pl
dc.description.referencesMartowska, K., Matczak, A. (2013). Pomiar kompetencji społecznych – prezentacja nowego narzędzia diagnostycznego. W: K. Martowska, A. Matczak, Psychologia Jakości Życia, t. 12, 1, 43–56.pl
dc.description.referencesMatczak, A. (2007). Kwestionariusz kompetencji społecznych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.pl
dc.description.referencesRiggio, R.E. (1986). Assessment of basic social skills. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 649–660.pl
dc.description.issue1(9)
dc.description.firstpage132pl
dc.description.lastpage154pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2018_V_Kopinska_Zmiana_polskich_podstaw_programowych.pdf294,05 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons