REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7672
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBabicka-Wirkus, Anna-
dc.date.accessioned2019-03-22T09:06:18Z-
dc.date.available2019-03-22T09:06:18Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 1(9), s. 11-23pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7672-
dc.description.abstractW artykule podejmuję problem uwikłania politycznego edukacji. Wskazuję na dialektyczność tego związku i ukazuję jego konsekwencję dla procesu emancypowania się podmiotu. Ramę teoretyczną prowadzonych rozważań stanowi teoria Jacques’a Rancière’a, w szczególności jego rozróżnienie dwóch sił mających znaczenie dla kształtu rzeczywistości społecznej. Mowa tu o policji i polityce. Pierwsza z nich wprowadza względny ład i pozorne bezpieczeństwo, druga natomiast – jest wydarzeniem kreującym chaos i niebezpieczeństwo, ponieważ prowadzi do nieprzewidywalnych zmian. Jest ona jednak kluczową siłą zmieniającą obowiązującą gramatykę szkoły, edukacji i społeczeństwa.pl
dc.description.abstractThe article investigates the issue of political complications in education. It indicates the dialectic relationship between them and highlights its consequences for the process of subject’s emancipation. The theoretical framework of the discussion is created by Jacques Rancière’s theory, especially his distinction of two forces significant to the shape of social reality – police and politics. The first one introduces relative order and apparent safety. On the other hand, the second one creates chaos and danger because it leads to unpredictable changes. However, it is a key force that changes the prevailing grammar of schooling, education and society.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectpolitykapl
dc.subjectpolicjapl
dc.subjectryzykopl
dc.subjectRancièrepl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectpoliticspl
dc.subjectpolicepl
dc.subjectriskpl
dc.titlePolityka w edukacji i edukacja w politycepl
dc.title.alternativePolitics in education and education in politicspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2018.09.02-
dc.description.Emailankababicka@gmail.compl
dc.description.AffiliationAkademia Pomorska w Słupskupl
dc.description.referencesAbu-Lughod, L. (1990). The Romance of Resistance: Tracing Transformations of Power Through Bedouin Women. American Ethnologist, 17 (1), 41–55.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2018a). Politics of Resistance in the Context of Polish Democracy, Chowanna – maszynopis w druku.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus, A. (2018b). Kultura(y) oporu: Działania – motywacje – przestrzeń. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer – książka w druku.pl
dc.description.referencesBadiou, A. (2010). Byt i zdarzenie. Przeł. P. Pieniążek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesBauman, Z. (1991). Modernity and Ambiwalence. Cambridge: Polity Press.pl
dc.description.referencesBeck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Przeł. S. Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesBeck, U. (2012). Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa. Przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesBiesta, G. (2009). Sporadic Democracy: Education, Democracy and the Question of Inclusion. W: M.S. Katz et al. (red.), Education, Democracy, and the Moral Life, Springer Science + Business Media, B.V.pl
dc.description.referencesBiesta, G.J.J. (2013a). The Beautiful Risk of Education. London and New York: Routledge.pl
dc.description.referencesBiesta, G.J.J. (2013b). Uczący się, Student, Mówiący – o znaczeniu nazywania tych, których nauczamy. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3 (63), 7–22.pl
dc.description.referencesBruner, J. (2006). Kultura edukacji. Przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.pl
dc.description.referencesBruno, V.A. and Downes, J.F. (2018). The Electoral Success of the Radical Right in Europe. Why are the Radical Right better at “capitalizing” ‘Populism’ than the Radical Left?, August 7, Public Seminar, http://www.publicseminar.org/2018/08/the-electoral-success-of-the-radical-right-in-europe/ (data dostępu: 7.08.2018).pl
dc.description.referencesCerteau, M. de (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2009). Emancypacja w codzienności i przez codzienność. Egzemplifikacje edukacyjne. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. T. V. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 93–112.pl
dc.description.referencesDrozdowski, R. (2009). Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, wydanie drugie rozszerzone. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesDrozdowski, R., Frąckowiak, M. (2017). Dekapilaryzacja władzy. Studia Socjologiczne, 2 (225), 9–20.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2000). Historia seksualności. Przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.pl
dc.description.referencesFranczak, J. (2017). Błądzące słowa. Jacques Rancière i filozofia literatury. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN.pl
dc.description.referencesFreire, P. (2000). Pedagogy of the Oppressed. Przeł. M. Bergman Ramos. New York – London: Continuum.pl
dc.description.referencesFuredi, F. (2017). What’s Happened to the University? A Sociological Exploration of its Infantilisation. London and New York: Routledge.pl
dc.description.referencesJanusowe oblicze sztuki upolitycznionej. Jacques Rancière w rozmowie z Gabrielem Rockhillem (2007). W: J. Rancière, Estetyka jako polityka. Przeł. J. Kutyła i P. Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesLyotard J.-F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy. Przeł. M. Kowalska i J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia.pl
dc.description.referencesMarzenia o edukacji radyklanej. Wywiad Bernarda Murchlanda z Henrym A. Giroux (2010). Przeł. L. Witkowski. W: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesMatynia, E. (2018). Revolution, Democracy and Restoration Revisited. In Poland and beyond, July 11, Pubic Seminar, http://www.publicseminar.org/2018/07/revolution-democracy-and-restoration-revisited/ (data dostępu: 11.07.2018).pl
dc.description.referencesMcLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Przeł. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl
dc.description.referencesO wyznaniach, marzeniach i uczelniach (2010). Przeł. L. Witkowski. W: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesRancière, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation. Trans. K. Ross, California: Stanford University Press, Stanford.pl
dc.description.referencesRancière, J. (1999). Dis-agreement: Politics and Philosophy. Trans. J. Rose. Minneapolis/London: University of Minnesota Press.pl
dc.description.referencesRancière, J. (2007). Estetyka jako polityka. Przeł. J. Kutyła i P. Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesRosenvallon, P. (2007). Democracy Past and Future, ed. S. Moyn. Columbia: Columbia University Press.pl
dc.description.referencesSzaniawski, P. (2017). Sondaż: Jak Polacy oceniają dwa lata rządów PiS, Rzeczpospolita, 15.11.2017, https://www.rp.pl/Rzad-PiS/171119347-Sondaz-Jak-Polacy-oceniaja-dwa-lata-rzadow-PiS.html (data dostępu: 15.11.2017).pl
dc.description.referencesSztuka tego, co możliwe. Jacques Rancière w rozmowie z Fulvią Carnevale i Johnem Kelseyem. W: J. Rancière, Estetyka jako polityka. Przeł. J. Kutyła i P. Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.referencesTyack, D., Tobin, W. (1994). The „Grammar” of Schooling: Why Has it been so Hard to Change?, American Educational Research Journal, 31 (3), 453–479.pl
dc.description.referencesŽižek, S. (2007) Lekcja Rancière’a. W: J. Rancière, Estetyka jako polityka. Przeł. J. Kutyła i P. Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.description.issue1(9)
dc.description.firstpage11pl
dc.description.lastpage23pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2018, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2018_A_Babicka-Wirkus_Polityka_w_edukacji.pdf156,46 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons