REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6886
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSurzyn, Jacek-
dc.date.accessioned2018-09-17T10:49:08Z-
dc.date.available2018-09-17T10:49:08Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationIdea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 29/2, 2017, s. 5-24pl
dc.identifier.issn0860-4487-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6886-
dc.description.abstractThe language used by Heidegger awakens almost the same emotions as his thought. According to many, it is full of negligible neologisms, grammatical and syntactic traps that “work well” with the content. This is a negative assessment. For the Heidegger’s followers, his language demonstrates revolutionary properties, because it comes to its own limits, it removes the historical semantic falsehood, distancing it from that what really “is – exists”. In the article, I would like to guide the reader through the discovery of such a language. To do so, I will rely on a book titled “Contributions to Philosophy. (From the Enowing)” – a unique text in Heigegger’s works. Heidegger comes to the source of language, so he looks for what is at the base and focuses on the fundamental “is”. Man is a being who is conscious not only of who he is, but of man in particular, who has conscious that he is. The question of “being” constructs the whole essence-nature of man. This expresses the linguistic term Dasein, in which prefix Da means “here, now”, that is, in some “specificity” at some point in time and place, while Sein means being. So man becomes “being here” that is, he is aware that he is and exists in a concrete way in time and space in the world. The language allows him to identify with Sein and follow what is hidden. Language is not artificial in any way, it is not a product or a construct. It is the most natural source, the sounding language, but also the sounding to the end, until the very silence.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectlanguagepl
dc.subjectbeingpl
dc.subjectphilosophypl
dc.subjectsagepl
dc.subjectsilencepl
dc.subjectDaseinpl
dc.subjectjęzykpl
dc.subjectbyciepl
dc.subjectfilozofiapl
dc.subjectsagicznośćpl
dc.subjectciszapl
dc.subjectjestestwopl
dc.titleMiędzy brzmieniem a ciszą. Sagiczno-sygetyczne rozważania o języku w „Przyczynkach do filozofii” Martina Heideggerapl
dc.title.alternativeBetween sound and silence. Sagic-sigetical reflections on the language in Martin Heidegger's "Contributions to Philosophy”pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/idea.2017.29.2.01-
dc.description.AffiliationInstytut Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicachpl
dc.description.referencesBaran B., Heidegger i powszechna demobilizacja, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesHeidegger M., Beitrӓge zur Philosophie (Vom Ereignis), Frankfurt am Main 1994.pl
dc.description.referencesHeidegger M., Przyczynki do filozofii (Z wydarzania), przeł. B. Baran, J. Mizera, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesHeidegger M., W drodze do języka, przeł. J. Mizera, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesKołoczek Ł., Bóg Heideggera. Onto-teo-logiczny wymiar ‘Przyczynków do filozofii’, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesKołoczek Ł., Być, czyli mieć. Próba transpozycji projektu „Przyczynków do filozofii” Martina Heideggera, Kraków 2016.pl
dc.description.referencesMizera J., W stronę filozofii niemetafizycznej. Martina Heideggera droga do innego myślenia, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesPӧggeler O., Droga myślowa Martina Heideggera, przeł. B. Baran, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesRichardson J., Heidegger, London-New York 2012.pl
dc.description.referencesRymkiewicz W., Formy istnienia. Heidegger według Arystotelesa, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesSurzyn J., Transcendentalizm Jana Dunsa Szkota i Immanuela Kanta. Próba zestawienia, Bielsko-Biała- Katowice 2011.pl
dc.description.referencesTugendhat E., Bycie. Prawda. Rozprawy filozoficzne, przeł. J. Sidorek, Warszawa 1999.pl
dc.description.volume29/2-
dc.description.firstpage5pl
dc.description.lastpage24pl
dc.identifier.citation2Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznychpl
Występuje w kolekcji(ach):Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2017, XXIX/2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Idea_29_2_2017_J_Surzyn_Miedzy_brzmieniem_a_cisza.pdf214,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)