REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6740
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBieńkowska, Izabela-
dc.contributor.authorPolok, Krzysztof-
dc.date.accessioned2018-07-05T10:52:25Z-
dc.date.available2018-07-05T10:52:25Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 21, 2017, s. 59-73pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6740-
dc.description.abstractArtykuł omawia niektóre z form pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) na lekcjach językowych (i nie tyko), wskazując na szereg istotnych aspektów, na które uważny nauczyciel języka obcego powinien zwrócić szczególną uwagę. Oprócz przedstawienia szeregu obowiązujących obecnie aktów prawnych, scalających i warunkujących tego typu formy działalności edukacyjnej, w artykule zaprezentowano sposoby pracy z tego typu uczniami (głównie zaś z uczniami dyslektycznymi) możliwe do wykorzystania w trakcie działalności językowej w klasie. W końcowej części artykułu omówiono sposoby pracy i organizacji lekcji językowej w klasie, w której oprócz uczniów dyslektycznych znajdują się także uczniowie niewykazujący tego typu zaburzeń.pl
dc.description.abstractThe paper discusses some of the selected forms of work with learners with special educational needs (SEN) to be delivered during (not only) foreign language classes. Apart from presenting currently mandatory legal acts that concern different forms of work with SEN learners the paper discusses selected effective pedagogical approaches possible for application during (not only) foreign language lessons. In the final part of the paper we make an attempt to analyze these forms of effective foreign language deliverance to (mostly dyslexic) learners that can be applied to pedagogically divergent learners that are commonly found in many classrooms.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectuczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)pl
dc.subjectustalenia prawnepl
dc.subjectdziałalność edukacyjna w klasie szkolnejpl
dc.subjectlekcja językowa w klasie pedagogicznie niejednorodnejpl
dc.subjectSEN learnerspl
dc.subjectlegal SEN-related actspl
dc.subjecteducational activity to dyslexic learnerspl
dc.subjectforeign language lessons in pedagogically divergent classroomspl
dc.titlePraca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach (nie tylko) języka obcegopl
dc.title.alternativeTeaching (not only English) to Learners with Special Educational Needspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2017.21.04-
dc.description.EmailIzabela Bieńkowska: izabela.bienkowska@wp.plpl
dc.description.EmailKrzysztof Polok: sworntran@interia.plpl
dc.description.Affiliationdr hab. Izabela Bieńkowska, prof. ATH - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Pedagogikipl
dc.description.Affiliationdr hab. Krzysztof Polok, prof. ATH - Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Społeczno-Humanistyczny, Katedra Anglistykilpl
dc.description.referencesBogdanowicz M., Niespecyficzne i specyficzne trudności w uczeniu się języków obcych, [w:] Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, M. Bogdanowicz, M. Smoleń (red.), Gdańsk 2004, s. 78–97.pl
dc.description.referencesFelder R.M., Silverman L.K., Learning Styles and Teaching Styles in Engineering Education, „Engr. Education” 1988, 78 (7), s. 674–681.pl
dc.description.referencesJaworska-Biskup K., Dysleksja na lekcji języka angielskiego, Chełm 2008.pl
dc.description.referencesJurek A., Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk 2009.pl
dc.description.referencesŁoskot M., Specjalne potrzeby edukacyjne wyzwaniem dla edukacji XXI wieku, „Głos Pedagogiczny” 2010, nr 20, s. 4–9.pl
dc.description.referencesSchneider E., Crombie M., Dyslexia and Foreign Language Learning, London 2003.pl
dc.description.referencesThompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesUr P., Wright A., Five-Minute Activities, A resource book of short activities, Cambridge 2004.pl
dc.description.referencesWessels Ch., Drama, Oxford 1987.pl
dc.description.referencesWiatrowska L., Retardacja rozwojowa dziecka a postawy rodziców, [w:] Wychowanie w rodzinie. Rodzina o specjalnych potrzebach, S. Walasek, B. Winczura (red.), tom 4, Jelenia Góra 2011, s. 109–124.pl
dc.description.referencesRozporządzenie MEN z dn. 30.04.2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.pl
dc.description.referencesRozporządzenie MEN z dn. 17.11.2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. nr 228, poz. 1487).pl
dc.description.referencesRozporządzenie MEN z dn. 30.04.2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.pl
dc.description.referencesUstawa z dn. 20.02.2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.pl
dc.description.referencesDeklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. Salamanka, Hiszpania, 7–10 czerwca 1994 r., [w:] http://www.eurosprawni.org/pl/prawo/314-deklaracja-z-salamanki-oraz-wytyczne-dla-dzialan-w-zakresie-specjalnych-potrzeb-edukacyjnychpl
dc.description.referencesDlaczego potrzebna jest nam wiedza o ICF?, [w:] http://www.pfon.org/images/dodatki/20150312 icf wiedza.pdfpl
dc.description.referencesKształcenie Specjalne, trybunał d/s Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych i Niepełnosprawności, Special Education, Special Educational Needs and Disability Tribunal, [w:] http://www.education-support.org.uk/polish/parents/special-education/sendist/pl
dc.description.referencesWarnock M., The Warnock Report, Special Educational Needs. Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People, London 1978, [w:] http://www.educationengland.org.uk/documents/warnock/pl
dc.description.referencesZaremba L., Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014, [w:] http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdfpl
dc.description.volume21-
dc.description.firstpage59pl
dc.description.lastpage73pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2017, tom XXI

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_21_I_Bienkowska_K_Polok_Praca_z_uczniem.pdf226,57 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)