REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6738
Tytuł: Grupa uczniowska na lekcji języka angielskiego – wyzwanie dla nauczyciela
Inne tytuły: Students’ group on the lesson of English – challenge for teacher
Autorzy: Andrychowicz-Trojanowska, Agnieszka
Słowa kluczowe: autonomia
indywidualizacja
uczeń
nauczyciel
dysleksja
zespół Aspergera
autonomy
individualization
learner
teacher
dyslexia
Asperger syndrome
Data wydania: 2017
Data dodania: 5-lip-2018
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 21, 2017, s. 23-37
Abstrakt: Popularne od lat 70. XX wieku podejście komunikacyjne postawiło w centrum zainteresowania ucznia, czego efektem jest wzrost znaczenia jego autonomii w nauczaniu i uczeniu się języka obcego. Z drugiej jednak strony, wciąż istotnym elementem procesu glottodydaktycznego pozostaje nauczyciel, który ma obowiązek dbania o rozwój ucznia i wspierania go w nim. To znowu wiąże się z kwestią indywidualizacji procesu nauczania, szczególnie w odniesieniu do niektórych, bardziej wymagających, grup uczniowskich. Zagadnienie autonomii ucznia oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych jest szczególnie istotne dla dwóch grup uczniowskich, z którymi coraz częściej można spotkać się w trakcie pracy glottodydaktycznej w szkole, tj. uczniów ze zdiagnozowaną dysleksją oraz uczniów z zespołem Aspergera. Obydwie grupy wymagają indywidualnego podejścia, ale ich specyfika często wykracza poza podstawową wiedzę, z jaką nauczyciel, szczególnie ten młody, rozpoczyna pracę.
Communicative language teaching that has been popular since the mid-70s situates a learner in the centre of scientific and research attention. The consequence of that is the growing importance of learner’s autonomy during the process of teaching and learning a foreign language. On the other hand, a teacher is still an important element of the glottodidactic process – it is the teacher who is obliged to take care of the learner’s development and progress and to support him or her in it. That is, though, connected with the individual approach to teaching, especially in relation to some more demanding groups of school students. The problem of learner’s autonomy and of special educational needs is especially important for two school students groups that more and more often occur on the lessons of English, i.e. dyslectic students and the ones suffering from the Asperger syndrome. For both groups of students individual treatment and approach is crucial, but the specificity of both of them quite often goes beyond the knowledge a teacher, especially the young, non-experienced one, possesses.
Afiliacja: Uniwersytet Warszawski, Wydział Lingwistyki Stosowanej, Instytut Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej
E-mail: a.andrychowicz@uw.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/6738
DOI: 10.15290/lingdid.2017.21.02
ISSN: 1731-6332
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2017, tom XXI

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)