Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6717
Tytuł: | Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych |
Inne tytuły: | Foreign Children at Polish School – Problems, Challenges and Exemplifications of Methodical Activities |
Autorzy: | Młynarczuk-Sokołowska, Anna Szostak-Król, Katarzyna |
Słowa kluczowe: | uczniowie cudzoziemscy uczniowie-uchodźcy międzykulturowa klasa działania metodyczne adaptacja edukacja integracja foreign students refugees students intecultural class methodic activities adaptation education integration |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 27-cze-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UKSW w Warszawie |
Źródło: | Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Warszawa 2016, s. 149-171 |
Abstrakt: | Celem rozdziału jest ukazanie wybranych zagadnień dotyczących sytuacji szkolnej dzieci cudzoziemskich ze szczególnym uwzględnieniem uczniów – uchodźców. Autorki rozpoczynają od ukazania głównych problemów, które towarzyszą dzieciom cudzoziemskim w trakcie edukacji. Następnie, na tle prawnych i metodycznych aspektów edukacji i integracji cudzoziemców, prezentują wyzwania i zadania stojące przed nauczycielami, którzy pracują w międzykulturowych klasach. W ostatniej części tekstu autorki opisują przykłady zrealizowanych przez nie działań metodycznych wspierających procesy edukacji i integracji dzieci cudzoziemskich. The main purpose of this chapter is to present the selected issues related to the school situation of foreign children with the special consideration for refugee-pupils. The authors start from showing the main problems which accompany foreign children during the education process. Furthermore, the authors introduce the challenges and tasks which teachers working in multicultural classes have to face, and which are connected with the law and methodological aspects of foreigners’ education and integration. In the last part of the chapter authors describe their own examples of methodological activities supporting educational and integrational processes of foreign children. |
Afiliacja: | Anna Młynarczuk-Sokołowska - Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku |
Nota biograficzna: | Anna Młynarczuk-Sokołowska – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu w Białymstoku, wiceprezes Zarządu Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku. Jako teoretyk i praktyk zainteresowana edukacją międzykulturową – głównie jej metodyką i projektowaniem. Autorka monografii, m.in. Od Obcości do Inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna… (2015); artykułów naukowych, m.in. Intercultural Non-formal Education Issues… (2014); redaktorka monografii naukowo-metodycznych, m.in. Przygody Innego… (2015), realizatorka projektów badawczych i społecznych, w tym szkoleń i warsztatów, zajęć z języka polskiego jako obcego. Laureatka m.in. pierwszego miejsca w konkursie Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP za działania w obszarze edukacji międzykulturowej. Katarzyna Szostak-Król – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 26 im. Stanisława Staszica w Białymstoku, w której obecnie uczy się ponad 60 dzieci cudzoziemskich. Do jej zainteresowań naukowych należą: regionalne i dialektalne odmiany języka, język pisarzy, metodyka nauczania języka polskiego jako obcego oraz edukacja międzykulturowa. Prowadzi zajęcia i warsztaty integrujące środowisko dzieci polskich i cudzoziemskich w oparciu o autorskie scenariusze i programy edukacyjne. Autorka i redaktorka monografii naukowo-metodycznych, materiałów edukacyjnych itd. |
E-mail: | Anna Młynarczuk-Sokołowska: a.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/6717 |
ISBN: | 978-83-8090-163-6 978-83-8090-164-3 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Mlynarczuk-Sokolowska_K_Szostak-Krol_Uczniowie_cudzoziemscy_w_polskiej_szkole.pdf | 4,93 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)