REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6646
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTuroń-Kowalska, Agnieszka-
dc.date.accessioned2018-06-05T10:06:28Z-
dc.date.available2018-06-05T10:06:28Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationIdea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 29/1, 2017, s. 160-179pl
dc.identifier.issn0860–4487-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6646-
dc.description.abstractConcepts of reality in the political philosophy of conservatism were defined in opposition to philosophical movements of Enlightenment and liberal social movements of XVII and XVIII century. Those ideas were anti-rational and anti-individualistic, they sought their very foundation in the lack of physical and intellectual self-sufficiency of a human being. The concepts of the social contract, the material of the intellectual rebellion of the modern social philosophy, caused agitation among conservative thinkers for whom the idea of society features the organic and hierarchic society. Rudimentary roots of order in the conservative thought were founded directly upon the God’s power. With its ahistoricism such reality allows the conviction that it is exactly as it should be and all what happens makes up a part of its universal content and rules prearranged by the Creator. The family is the major courier of values and tradition. It should be a role model for all social structures, hence the patriarchate defines the appropriate relations within the social organism. The social organism is often compared to an organism of an individual where each part has its designed function and when one is malfunctioning – the whole body has been weakened. It is opposite of the modern ideas of autonomy, the innate freedom of a human being who creates reality himself.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectconservatismpl
dc.subjectthe modern age (early modern period)pl
dc.subjectage of Enlightenmentpl
dc.subjectEdmund Burkepl
dc.subjecthuman beingpl
dc.subjectkonserwatyzmpl
dc.subjectnowożytnośćpl
dc.subjectOświeceniepl
dc.subjectczłowiekpl
dc.titleKonserwatyzm jako odpowiedź na myśl nowożytnąpl
dc.title.alternativeConservatism as a response to modern ideaspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/idea.2017.29.1.09-
dc.description.BiographicalnoteAgnieszka Turoń-Kowalska, doktor nauk społecznych w zakresie nauk politycznych, magister filozofii, adiunkt w Zakładzie Teorii Polityki i Myśli Politycznej w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych oraz European Consortium for Political Research.pl
dc.description.AffiliationZakład Teorii Polityki i Myśli Politycznej w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicachpl
dc.description.referencesJ. Bartyzel, Śmiertelny bóg Demos, Fijorr Publishing Company, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesI. Berlin, Pod prąd. Eseje z historii idei, Zyski S-ka, Poznań 2002.pl
dc.description.referencesE. Burke, Rozważania o rewolucji we Francji i o debatach pewnych towarzystw londyńskich związanych z tym wydarzeniem, wyrażone w liści, który miał zostać wysłany do pewnego gentelmana w Paryżu., przeł. D. Lachowska, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak i Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków-Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesM. A. Cichocki, Ciągłość i zmiana. Czy konserwatyzm może nie być rewolucyjny?, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesDoktryny polityczne XIX i XX wieku, red. K. Chojnicka, W. Kozub-Ciembroniewicz, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiąclecia, Ligatur, Sweden 2012.pl
dc.description.referencesW. Kaute, W poszukiwaniu dobrego życia. U filozoficznych podstaw głównych orientacji politycznego myślenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011.pl
dc.description.referencesP. Kłoczowski, Polityka jako maskarada, „Twórczość”, nr 5, 1982.pl
dc.description.referencesL. Kołakowski, Jeśli Boga nie ma… Horror metaphysicus, przeł. T. Baszniak, M. Panufnik, Zysk i S-ka, Poznań 1999.pl
dc.description.referencesL. Kołakowski, Moje słuszne poglądy na wszystko, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesL. Kołakowski, Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone sprzed roku 1968, t. 2, Wydawnictwo Puls, Londyn, 2002.pl
dc.description.referencesKonserwatyzm. Projekt teoretyczny, red. B. Markiewicz, Polskie Towarzystwo Filozoficzne i Goethe Institut, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesK. Mannheim, Myśl konserwatywna, przeł. S. Magala, Kolegium Otryckie, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesPrzewodnik po współczesnej filozofii politycznej, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesG. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 2, Redakcja Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2001.pl
dc.description.referencesR. Scruton, Co znaczy konserwatyzm, przeł. T. Bieroń, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2002.pl
dc.description.referencesR. Skarzyński, Konserwatyzm. Zarys dziejów filozofii politycznej, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesB. Szlachta, Szkice o konserwatyzmie, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesA. Wielomski, Konserwatyzm. Główne idee, nurty i postacie, Fijorr Publishing Company, Warszawa 2007.pl
dc.description.volume29/1-
dc.description.firstpage160pl
dc.description.lastpage179pl
dc.identifier.citation2Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych-
Występuje w kolekcji(ach):Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2017, XXIX/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Idea_29_1_2017_Agnieszka_Turon-Kowalska_Konserwatyzm_jako_odpowiedz_na_mysl_nowozytna.pdf191,04 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)