Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6556
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kuzionko-Ochrymiuk, Ewa | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-14T07:27:13Z | - |
dc.date.available | 2018-05-14T07:27:13Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Poznanie naukowe w procesie kreowania wiedzy ekonomicznej, pod red. Dariusza Kiełczewskiego i Anny Matel, Białystok 2017, s. 69-81 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7431-526-5 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/6556 | - |
dc.description.abstract | Niezbędnym elementem rozwoju wiedzy naukowej jest przyjęcie pewnego systemu założeń realizacji pracy naukowej. System ten ogólnie można nazwać kanonami nauki. Stanowią one zbiór zasad o znaczeniu podstawowym dla poznania naukowego, a także prowadzenia badań naukowych. Słowo ‘kanon’ oznacza model, wzór, do którego należy odwołać się, przystosować. Takie także ma znaczenie w odniesieniu do wiedzy naukowej. I. Kant używał tego określenia wobec zbioru zasad z założenia obecnych w poznaniu i doświadczeniu. W kanonach naukowych znajdują się: kategorie naukowe, paradygmaty, aksjomaty, teorie i teorematy naukowe oraz prawa naukowe. W opracowaniu omówiono kanony nauki ze szczególnym uwzględnieniem nauk ekonomicznych. Zostały w nim zaprezentowane pojęcia, które pozwolą na ich precyzyjne uporządkowanie. Syntezą rozważań jest porównanie kanonów naukowych oraz określenie ich znaczenia w procesie kreowania wiedzy naukowej, spełniającej standardy naukowości. Celem opracowania jest włączenie się do dyskusji z zakresu znaczenia kanonów naukowych w procesie kreowania wiedzy, w tym zwłaszcza wiedzy ekonomicznej. Według przyjętej tezy, w procesie kreowania wiedzy naukowej niezbędne jest zachowanie kanonów naukowych danej dziedziny. Należy podkreślić, że w metodologii nauki nie istnieje jedna obowiązująca interpretacja podstawowych kanonów naukowych. Tym samym operacjonalizacja takich pojęć, jak: kategoria naukowa, paradygmat czy aksjomat może budzić wątpliwości i być przedmiotem dyskusji naukowej, co jest tematem zainteresowania epistemologii. Niemniej w rozdziale dyskusja ta została pominięta. W to miejsce przedstawiono znaczenie pojęć składających się na kanony naukowe zgodne z przekonaniem autorki. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | kreowanie wiedzy | pl |
dc.subject | paradygmat | pl |
dc.subject | aksjomat | pl |
dc.subject | prawo naukowe | pl |
dc.title | Kanony naukowe w procesie kreowania wiedzy | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Email | e.kuzionko-ochrymiuk@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | S. Stachak, Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.references | A. Sadowski, A. Szydlik, Poznanie naukowe i kanony nauki, „Optimum. Studia Ekonomiczne”, 2016, nr 2(80). | pl |
dc.description.references | J. Woźniak, Rola teorii w badaniach naukowych, [w:] Naukowe badania zjawisk gospodarczych, K. Kuciński (red.), Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2014. | pl |
dc.description.references | T. S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | S. Rainko, Dwa paradygmaty, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2011. | pl |
dc.description.references | T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2002. | pl |
dc.description.references | W. Krajewski, Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1998. | pl |
dc.description.references | K. Kuciński, Elementy metodyki rozprawy doktorskiej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015. | pl |
dc.description.references | Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2001. | pl |
dc.description.references | B. Poskrobko, T. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem w Polsce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | N. Acocella, Zarys polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. | pl |
dc.description.references | C. H. Evans, Zarządzanie wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | B. Poskrobko, A. Matel, Poprawność merytoryczna i elegancja formalna opracowania naukowego z zakresu nauk ekonomicznych, „Optimum. Studia Ekonomiczne”, 2016, nr 1(79). | pl |
dc.description.firstpage | 69 | pl |
dc.description.lastpage | 81 | pl |
dc.identifier.citation2 | Poznanie naukowe w procesie kreowania wiedzy ekonomicznej | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WZarz) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
05_Ewa KUZIONKO.pdf | 324,52 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)