Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6549
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Młynarczuk-Sokołowska, Anna | - |
dc.contributor.author | Szostak-Król, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2018-05-10T11:44:42Z | - |
dc.date.available | 2018-05-10T11:44:42Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.issn | 978-83-941555-3-7 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/6549 | - |
dc.description | Współpraca: Szkoła Podstawowa Nr 26 im. Stanisława Staszica w Białymstoku. | pl |
dc.description | Prace plastyczne i pisemne zawarte w książce zostały wykonane przez dzieci cudzoziemskie narodowości czeczeńskiej i ukraińskiej, podczas zajęć z języka polskiego jako obcego prowadzonych w Ośrodku Pobytowym dla Cudzoziemców „Zajazd Budowlani” w Białymstoku i Szkole Podstawowej Nr 26 w Białymstoku przez Annę Młynarczuk-Sokołowską, Katarzynę Szostak-Król oraz Elżbietę Chołko. | pl |
dc.description.sponsorship | Publikacja ukazała się w ramach projektu „Białystok dla Integracji”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa. | pl |
dc.description.sponsorship | Dodruk publikacji został wykonany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Fundacja Dialog | pl |
dc.subject | Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna | pl |
dc.subject | nauczanie języka polskiego jako obcego | pl |
dc.subject | edukacja międzykulturowa | pl |
dc.title | Zrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego | pl |
dc.type | Book | pl |
dc.description.Email | a.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Anna Młynarczuk-Sokołowska – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu w Białymstoku, wiceprezes Zarządu Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku. Jako teoretyk i praktyk zajmuje się edukacją międzykulturową. Jej zainteresowania koncentrują się głównie wokół metodyki i projektowania międzykulturowej edukacji nieformalnej. Jest autorką tekstów naukowych z tego zakresu (np. Intercultural Non-formal Education Issues on the Agenda of Polish Non-governmental Organizations – a research report „The New Educational Review” 2014), redaktorką monografii naukowo-metodycznych (np. Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, 2011), realizatorką projektów badawczych (np. Międzykulturowa edukacja nieformalna w Polsce na przykładzie działalności organizacji pozarządowych, Narodowe Centrum Nauki) oraz społecznych (np. Ku wzbogacającej różnorodności). Pracuje z cudzoziemcami m.in. jako doradca międzykulturowy w Fundacji „Dialog”. Prowadzi warsztaty międzykulturowe w szkołach, zajęcia z języka polskiego jako obcego w Ośrodku Pobytowym dla Cudzoziemców w Białymstoku itd. Za działalność w obszarze edukacji międzykulturowej została m.in. laureatką pierwszego miejsca w konkursie Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP. | pl |
dc.description.Biographicalnote | Katarzyna Szostak-Król – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa (uzyskany w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie w 2008 roku), wicedyrektor Szkoły Podstawowej Nr 26 im. S. Staszica w Białymstoku. Do jej zainteresowań naukowych należą: regionalne i dialektalne odmiany języka polskiego, język pisarzy, metodyka nauczania języka polskiego jako obcego oraz edukacja międzykulturowa. Od kilku lat pracuje z uchodźcami w charakterze nauczyciela języka polskiego jako obcego. Prowadzi zajęcia i warsztaty integrujące środowisko dzieci polskich i czeczeńskich w oparciu o autorskie programy edukacyjne. Angażuje się w projekty dotyczące wielokulturowości, jest m.in. inicjatorką międzyszkolnego konkursu pt. Różnorodność przestrzenią dialogu skierowanego do dzieci. Zajmuje się opracowywaniem materiałów metodycznych: scenariuszy zajęć edukacyjnych, bajek międzykulturowych (np. zob. w: Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, Różnorodność. Twórcza aktywność. Inkluzja w edukacji). Prywatnie: żona, mama 10–letniej Marysi i 7–letniego Jasia. | pl |
dc.description.references | Aleksandrowicz-Pędich L., Międzykulturowość na lekcjach języków obcych, Białystok 2005, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku. | pl |
dc.description.references | Aleksandrowicz-Pędich L., Dyskomfort „trzeciego miejsca” – trudności interkulturowe ucznia, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 277–311. | pl |
dc.description.references | Badura E., Cele nauki języka obcego – kompetencja interkulturowa, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 36–57. | pl |
dc.description.references | Bandura E., Nauczyciel jako mediator kulturowy, Kraków 2007, Wyd. Tertium. | pl |
dc.description.references | Boski P., Jarymowicz M., Malewska-Peyre H., Tożsamość a odmienność kulturowa, Warszawa 1992, Wyd. Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. | pl |
dc.description.references | Brown D. H., Pronciples of Language Learning and Teaching, Harlow 2007, Pearson Education. | pl |
dc.description.references | Camillery C., Les dessous de la communication interculturelles „ScciencesHumaines” 1992, nr 16. | pl |
dc.description.references | Czechowska A., Kompetencja komunikacyjna w glottodydaktyce, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, s. 13–19, http://www.ifp.uni.wroc.pl/data/files/pub-9024.pdf, dostęp: 6.06.2014. | pl |
dc.description.references | Czerkies T., Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków 2012, Księgarnia Akademicka. | pl |
dc.description.references | Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć? Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010, Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl |
dc.description.references | Doroszewski W., O kulturę słowa…, „Poradnik językowy” t. II, Warszawa 1968. | pl |
dc.description.references | Dwilewicz B., Problemy językowe Litwinów uczących się języka polskiego, [w:] Z problematyki kształcenia językowego w szkole IV, red. E. Awramiuk, Białystok 2012, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku. | pl |
dc.description.references | Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa 2003, Wyd. Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. | pl |
dc.description.references | Europejskie portfolio językowe (wersja polska), Warszawa 2005, Wyd. Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. | pl |
dc.description.references | Garncarek P., Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.description.references | Gębal P.E., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Kraków 2010, Wyd. Universitas. | pl |
dc.description.references | Grzymała-Moszczyńska H., Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000, Wyd. Nomos. | pl |
dc.description.references | Gudykunst W.B., Kim Y.Y., Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową, [w:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Steward, s. 498–500. | pl |
dc.description.references | HallE. T., Bezgłośny język, tłum. E. Zimand, A. Skarbińska, Warszawa 1987, Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2007, PWN. Jagielski W., Wieże z kamienia, Warszawa 2005,Wyd.W.A.B. | pl |
dc.description.references | Kida J., Lingwistyka stosowana i jej wpływ na modernizację dydaktyki języków, „Bulletin de la SocietePolonaise de Linguistique 1999, LV, s. 97–98, http://www.mimuw.edu.pl/polszczyzna/PTJ/b/b55_093-106.pdf, dostęp: 12.01.2014. | pl |
dc.description.references | Kiklewicz A., Tęcza nad potokiem… Kategorie lingwistyki komunikacyjnej, socjolingwistyki i hermeneutyki lingwistycznej w ujęciu systemowym, Łask 2010, Oficyna Wydawnicza. | pl |
dc.description.references | D. W. Klopf, Intercultural Encounters. Fundamentals of Intercultural Communication (Fifth Edition), Colorado 2001, Wyd. Morton Publising Co. Englewood. | pl |
dc.description.references | Komorowska H., Sukces i niepowodzenia w nauce języka obcego, Warszawa 1978, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl |
dc.description.references | Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002, Wyd. Fraszka Edukacyjna. | pl |
dc.description.references | Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2004, Wyd. Fraszka Edukacyjna. | pl |
dc.description.references | Konopka H., Co włożyć do portfolio, czyli teczka tematyczna jako forma pracy i oceniania, Wyd. Centrum Edukacji Obywatelskiej, http://www.ceo.org.pl/portal/b_koss_koss_dla_nauczycieli_jak_uczyc_kossa_doc?docId=3517, dostęp: 7.01.2015. | pl |
dc.description.references | Kowalikowa J., Językoznawstwo a szkolna dydaktyka językowa, „LingVaria” 2006, nr 1, s. 149–157, http://www2.polonistyka.uj.edu.pl/LingVaria/archiwa/LV_1_2006_pdf, dostęp: 4.12.2013. | pl |
dc.description.references | Lewandowski J. (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 1980, PWN. | pl |
dc.description.references | Lewicki R., Białek M., Gackowska A. (red.), Kompetencja międzykulturowa w kształceniu nauczycieli języków obcych na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Warszawa 2006, Oficyna Wydawnicza ATUT. | pl |
dc.description.references | Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005, Wyd. Universitas. | pl |
dc.description.references | Lipińska E., Seretny A. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006,Wyd. Universitas. | pl |
dc.description.references | Lipińska E., Seretny A., Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny z ćwiczeniami, Kraków 2013, Wyd. Universitas. | pl |
dc.description.references | Maćkiewicz J., Kategoryzacja a językowy obraz świata, [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1999, Wyd. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 51–57. | pl |
dc.description.references | Magala S. J., Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011, Wyd. Wolters Kluwer Polska. | pl |
dc.description.references | Mańczyk A., Wspólnota językowa i jej obraz świata. Krytyczne uwagi do teorii językowej Leo Weisgerbera, Zielona Góra 1982, Wyd. Wyższa Szkoła Pedagogiczna. | pl |
dc.description.references | Martyniuk W., Europejski System Opisu Kształcenia Językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego, [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, E. Seretny, Kraków 2006,Wyd.Universitas, s.108–129. | pl |
dc.description.references | Miodunka W., Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Zarys programu nauczania, [w:] Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. W. Miodunka, Kraków 2004, Wyd. Universitas, s. 97–117. | pl |
dc.description.references | Młynarczuk-Sokołowska A., Potoniec K., Szostak-Król K. (red.), Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, Białystok 2011, Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, s. 21–26. | pl |
dc.description.references | Mrozek-Dumanowska A. (red.), Kobiety krajów pozaeuropejskich wobec problemów współczesności, Warszawa 1995, Wyd. Naukowe Semper. | pl |
dc.description.references | Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.description.references | Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001, Wyd. Wagros. | pl |
dc.description.references | Piasecka L., Trudności w rozwijaniu sprawności receptywnych – jak wspierać ucznia w nauce czytania ze zrozumieniem, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 259–276. | pl |
dc.description.references | Piechurska-Kuciel E., Trudności w rozwijaniu sprawności interakcyjnych – rola lęku językowego, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 239–257. | pl |
dc.description.references | Polok K., Glottodydaktyczne elementy akulturacji. Od teorii do praktyki, Katowice 2006, Oficyna Wydawnicza GWSH w Katowicach. | pl |
dc.description.references | Rogers A., Non-formal education. Flexible schooling or participatory education?, Hong Kong 2004, Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong. | pl |
dc.description.references | Rud M., Jak wspierać pluralizm w szkole? Kilka dobrych rad dotyczących uczenia i wychowania w szkole wielokulturowej, [w:] Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne, red. N. Klorek, K. Kubin, Warszawa 2012, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej. | pl |
dc.description.references | Stewart J., Logan C., Komunikowanie się werbalne, [w:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Steward, Warszawa 2014, PWN, s. 82–96. | pl |
dc.description.references | Szalast-Bytys U., Atrakcyjność zajęć jako klucz w motywowaniu uczniów/studentów do nauki gramatyki języka obcego, „Rozprawy Społeczne” 2008, nr 2, 1–8, http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/ii_18_urszula_szalast.pdf, dostęp: 8.12.2013. | pl |
dc.description.references | Szałek M., Sposoby podnoszenia motywacji na lekcjach języka obcego, Poznań 1992, Wyd. Art. Print. | pl |
dc.description.references | Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl |
dc.description.references | Szpotowicz M., Proces uczenia się dzieci w przedszkolu i w szkole podstawowej, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 123–139. | pl |
dc.description.references | Wieczorkiewicz B., Uwagi o nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, red. J. Lewandowski, Warszawa 1980, PWN, s. 9–25. | pl |
dc.description.references | Wróblewska-Pawlak K., Dwujęzyczność a dwukulturowość, [w:] Komunikacja międzykulturowa – zbliżenia i impresje, red. A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka, Warszawa 1995, Instytut Kultury Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.description.references | Woźniewicz W., Metodyka lekcji języka rosyjskiego, Warszawa 1987, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl |
dc.description.references | Wysocka E., hasło: akulturacja, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom I, red. T. Pilch, Warszawa 2003, Wyd. Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Wysocka I., Portfolio jako metoda wspierająca ocenianie wewnątrzszkolne, http://www.ptde.org/file.php/1/Archiwum/XVI_KDE/wysocka.pdf, dostęp: 7.01.2015. | pl |
dc.description.references | Zarzycka G., Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź 2000, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.description.references | Zawadzka E., Glottodydaktyczne aspekty interkulturowości, [w:] Problemy komunikacji międzykulturowej: lingwistyka – translaktyka – glottodydaktyka, red. B. A. Mizerska, Warszawa 2000, Wyd. Graf-Punkt,s. 451–465. | pl |
dc.description.references | Zawodniak J., Funkcje efektywnego nauczyciela języka obcego pracującego z dziećmi, [w:] Zachowania zawodowe nauczycieli i ich uwarunkowania, red. E. Kozioł, E. Kobyłecka, Zielona Góra 2008, Wyd. Uniwersytet Zielonogórski, s. 311–318. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Zrozumiec Innego.pdf | 5,17 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)