REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6549
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMłynarczuk-Sokołowska, Anna-
dc.contributor.authorSzostak-Król, Katarzyna-
dc.date.accessioned2018-05-10T11:44:42Z-
dc.date.available2018-05-10T11:44:42Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn978-83-941555-3-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6549-
dc.descriptionWspółpraca: Szkoła Podstawowa Nr 26 im. Stanisława Staszica w Białymstoku.pl
dc.descriptionPrace plastyczne i pisemne zawarte w książce zostały wykonane przez dzieci cudzoziemskie narodowości czeczeńskiej i ukraińskiej, podczas zajęć z języka polskiego jako obcego prowadzonych w Ośrodku Pobytowym dla Cudzoziemców „Zajazd Budowlani” w Białymstoku i Szkole Podstawowej Nr 26 w Białymstoku przez Annę Młynarczuk-Sokołowską, Katarzynę Szostak-Król oraz Elżbietę Chołko.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja ukazała się w ramach projektu „Białystok dla Integracji”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa.pl
dc.description.sponsorshipDodruk publikacji został wykonany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Dialogpl
dc.subjectMiędzykulturowa kompetencja komunikacyjnapl
dc.subjectnauczanie języka polskiego jako obcegopl
dc.subjectedukacja międzykulturowapl
dc.titleZrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcegopl
dc.typeBookpl
dc.description.Emaila.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAnna Młynarczuk-Sokołowska – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu w Białymstoku, wiceprezes Zarządu Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku. Jako teoretyk i praktyk zajmuje się edukacją międzykulturową. Jej zainteresowania koncentrują się głównie wokół metodyki i projektowania międzykulturowej edukacji nieformalnej. Jest autorką tekstów naukowych z tego zakresu (np. Intercultural Non-formal Education Issues on the Agenda of Polish Non-governmental Organizations – a research report „The New Educational Review” 2014), redaktorką monografii naukowo-metodycznych (np. Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, 2011), realizatorką projektów badawczych (np. Międzykulturowa edukacja nieformalna w Polsce na przykładzie działalności organizacji pozarządowych, Narodowe Centrum Nauki) oraz społecznych (np. Ku wzbogacającej różnorodności). Pracuje z cudzoziemcami m.in. jako doradca międzykulturowy w Fundacji „Dialog”. Prowadzi warsztaty międzykulturowe w szkołach, zajęcia z języka polskiego jako obcego w Ośrodku Pobytowym dla Cudzoziemców w Białymstoku itd. Za działalność w obszarze edukacji międzykulturowej została m.in. laureatką pierwszego miejsca w konkursie Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP.pl
dc.description.BiographicalnoteKatarzyna Szostak-Król – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa (uzyskany w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk w  Warszawie w  2008 roku), wicedyrektor Szkoły Podstawowej Nr 26 im. S. Staszica w Białymstoku. Do jej zainteresowań naukowych należą: regionalne i dialektalne odmiany języka polskiego, język pisarzy, metodyka nauczania języka polskiego jako obcego oraz edukacja międzykulturowa. Od kilku lat pracuje z uchodźcami w charakterze nauczyciela języka polskiego jako obcego. Prowadzi zajęcia i warsztaty integrujące środowisko dzieci polskich i czeczeńskich w oparciu o autorskie programy edukacyjne. Angażuje się w projekty dotyczące wielokulturowości, jest m.in. inicjatorką międzyszkolnego konkursu pt. Różnorodność przestrzenią dialogu skierowanego do dzieci. Zajmuje się opracowywaniem materiałów metodycznych: scenariuszy zajęć edukacyjnych, bajek międzykulturowych (np. zob. w: Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, Różnorodność. Twórcza aktywność. Inkluzja w edukacji). Prywatnie: żona, mama 10–letniej Marysi i 7–letniego Jasia.pl
dc.description.referencesAleksandrowicz-Pędich L., Międzykulturowość na lekcjach języków obcych, Białystok 2005, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesAleksandrowicz-Pędich L., Dyskomfort „trzeciego miejsca” – trudności interkulturowe ucznia, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 277–311.pl
dc.description.referencesBadura E., Cele nauki języka obcego – kompetencja interkulturowa, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 36–57.pl
dc.description.referencesBandura E., Nauczyciel jako mediator kulturowy, Kraków 2007, Wyd. Tertium.pl
dc.description.referencesBoski P., Jarymowicz M., Malewska-Peyre H., Tożsamość a odmienność kulturowa, Warszawa 1992, Wyd. Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk.pl
dc.description.referencesBrown D. H., Pronciples of Language Learning and Teaching, Harlow 2007, Pearson Education.pl
dc.description.referencesCamillery C., Les dessous de la communication interculturelles „ScciencesHumaines” 1992, nr 16.pl
dc.description.referencesCzechowska A., Kompetencja komunikacyjna w glottodydaktyce, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym, red. A.  Dąbrowska, Wrocław 2004, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, s. 13–19, http://www.ifp.uni.wroc.pl/data/files/pub-9024.pdf, dostęp: 6.06.2014.pl
dc.description.referencesCzerkies T., Tekst literacki w  nauczaniu języka polskiego jako obcego (z  elementami pedagogiki dyskursywnej), Kraków 2012, Księgarnia Akademicka.pl
dc.description.referencesDąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć? Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010, Ośrodek Rozwoju Edukacji.pl
dc.description.referencesDoroszewski W., O kulturę słowa…, „Poradnik językowy” t. II, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesDwilewicz B., Problemy językowe Litwinów uczących się języka polskiego, [w:] Z problematyki kształcenia językowego w szkole IV, red. E. Awramiuk, Białystok 2012, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesEuropejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa 2003, Wyd. Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.pl
dc.description.referencesEuropejskie portfolio językowe (wersja polska), Warszawa 2005, Wyd. Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.pl
dc.description.referencesGarncarek P., Przestrzeń kulturowa w  nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesGębal P.E., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Kraków 2010, Wyd. Universitas.pl
dc.description.referencesGrzymała-Moszczyńska H., Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000, Wyd. Nomos.pl
dc.description.referencesGudykunst W.B., Kim Y.Y., Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową, [w:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Steward, s. 498–500.pl
dc.description.referencesHallE. T., Bezgłośny język, tłum. E. Zimand, A. Skarbińska, Warszawa 1987, Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesHarwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa 2007, PWN. Jagielski W., Wieże z kamienia, Warszawa 2005,Wyd.W.A.B.pl
dc.description.referencesKida J., Lingwistyka stosowana i jej wpływ na modernizację dydaktyki języków, „Bulletin de la SocietePolonaise de Linguistique 1999, LV, s. 97–98, http://www.mimuw.edu.pl/polszczyzna/PTJ/b/b55_093-106.pdf, dostęp: 12.01.2014.pl
dc.description.referencesKiklewicz A., Tęcza nad potokiem… Kategorie lingwistyki komunikacyjnej, socjolingwistyki i hermeneutyki lingwistycznej w ujęciu systemowym, Łask 2010, Oficyna Wydawnicza.pl
dc.description.referencesD. W. Klopf, Intercultural Encounters. Fundamentals of Intercultural Communication (Fifth Edition), Colorado 2001, Wyd. Morton Publising Co. Englewood.pl
dc.description.referencesKomorowska H., Sukces i niepowodzenia w nauce języka obcego, Warszawa 1978, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesKomorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002, Wyd. Fraszka Edukacyjna.pl
dc.description.referencesKomorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2004, Wyd. Fraszka Edukacyjna.pl
dc.description.referencesKonopka H., Co  włożyć do portfolio, czyli teczka tematyczna jako forma pracy i  oceniania, Wyd. Centrum Edukacji Obywatelskiej, http://www.ceo.org.pl/portal/b_koss_koss_dla_nauczycieli_jak_uczyc_kossa_doc?docId=3517, dostęp: 7.01.2015.pl
dc.description.referencesKowalikowa J., Językoznawstwo a szkolna dydaktyka językowa, „LingVaria” 2006, nr 1, s. 149–157, http://www2.polonistyka.uj.edu.pl/LingVaria/archiwa/LV_1_2006_pdf, dostęp: 4.12.2013.pl
dc.description.referencesLewandowski J. (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 1980, PWN.pl
dc.description.referencesLewicki R., Białek M., Gackowska A. (red.), Kompetencja międzykulturowa w kształceniu nauczycieli języków obcych na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka, Warszawa 2006, Oficyna Wydawnicza ATUT.pl
dc.description.referencesLipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005, Wyd. Universitas.pl
dc.description.referencesLipińska E., Seretny A. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006,Wyd. Universitas.pl
dc.description.referencesLipińska E., Seretny A., Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny z ćwiczeniami, Kraków 2013, Wyd. Universitas.pl
dc.description.referencesMaćkiewicz J., Kategoryzacja a językowy obraz świata, [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1999, Wyd. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 51–57.pl
dc.description.referencesMagala S. J., Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011, Wyd. Wolters Kluwer Polska.pl
dc.description.referencesMańczyk A., Wspólnota językowa i jej obraz świata. Krytyczne uwagi do teorii językowej Leo Weisgerbera, Zielona Góra 1982, Wyd. Wyższa Szkoła Pedagogiczna.pl
dc.description.referencesMartyniuk W., Europejski System Opisu Kształcenia Językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego, [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, E. Seretny, Kraków 2006,Wyd.Universitas, s.108–129.pl
dc.description.referencesMiodunka W., Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Zarys programu nauczania, [w:] Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. W. Miodunka, Kraków 2004, Wyd. Universitas, s. 97–117.pl
dc.description.referencesMłynarczuk-Sokołowska A., Potoniec K., Szostak-Król K. (red.), Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, Białystok 2011, Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, s. 21–26.pl
dc.description.referencesMrozek-Dumanowska A. (red.), Kobiety krajów pozaeuropejskich wobec problemów współczesności, Warszawa 1995, Wyd. Naukowe Semper.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesPfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001, Wyd. Wagros.pl
dc.description.referencesPiasecka L., Trudności w rozwijaniu sprawności receptywnych – jak wspierać ucznia w nauce czytania ze zrozumieniem, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 259–276.pl
dc.description.referencesPiechurska-Kuciel E., Trudności w  rozwijaniu sprawności interakcyjnych – rola lęku językowego, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 239–257.pl
dc.description.referencesPolok K., Glottodydaktyczne elementy akulturacji. Od teorii do praktyki, Katowice 2006, Oficyna Wydawnicza GWSH w Katowicach.pl
dc.description.referencesRogers A., Non-formal education. Flexible schooling or participatory education?, Hong Kong 2004, Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong.pl
dc.description.referencesRud M., Jak wspierać pluralizm w szkole? Kilka dobrych rad dotyczących uczenia i wychowania w szkole wielokulturowej, [w:] Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne, red. N. Klorek, K. Kubin, Warszawa 2012, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej.pl
dc.description.referencesStewart J., Logan C., Komunikowanie się werbalne, [w:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Steward, Warszawa 2014, PWN, s. 82–96.pl
dc.description.referencesSzalast-Bytys U., Atrakcyjność zajęć jako klucz w motywowaniu uczniów/studentów do nauki gramatyki języka obcego, „Rozprawy Społeczne” 2008, nr 2, 1–8, http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/ii_18_urszula_szalast.pdf, dostęp: 8.12.2013.pl
dc.description.referencesSzałek M., Sposoby podnoszenia motywacji na lekcjach języka obcego, Poznań 1992, Wyd. Art. Print.pl
dc.description.referencesSzopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesSzpotowicz M., Proces uczenia się dzieci w przedszkolu i w szkole podstawowej, [w:] Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. H. Komorowska, Warszawa 2011, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 123–139.pl
dc.description.referencesWieczorkiewicz B., Uwagi o nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, red. J. Lewandowski, Warszawa 1980, PWN, s. 9–25.pl
dc.description.referencesWróblewska-Pawlak K., Dwujęzyczność a  dwukulturowość, [w:] Komunikacja międzykulturowa – zbliżenia i  impresje, red. A.  Kapciak, L.  Korporowicz, A.  Tyszka, Warszawa 1995, Instytut Kultury Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesWoźniewicz W., Metodyka lekcji języka rosyjskiego, Warszawa 1987, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesWysocka E., hasło: akulturacja, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom I, red. T. Pilch, Warszawa 2003, Wyd. Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesWysocka I., Portfolio jako metoda wspierająca ocenianie wewnątrzszkolne, http://www.ptde.org/file.php/1/Archiwum/XVI_KDE/wysocka.pdf, dostęp: 7.01.2015.pl
dc.description.referencesZarzycka G., Dialog międzykulturowy. Teoria oraz opis komunikowania się cudzoziemców przyswajających język polski, Łódź 2000, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesZawadzka E., Glottodydaktyczne aspekty interkulturowości, [w:] Problemy komunikacji międzykulturowej: lingwistyka – translaktyka – glottodydaktyka, red. B. A. Mizerska, Warszawa 2000, Wyd. Graf-Punkt,s. 451–465.pl
dc.description.referencesZawodniak J., Funkcje efektywnego nauczyciela języka obcego pracującego z dziećmi, [w:] Zachowania zawodowe nauczycieli i ich uwarunkowania, red. E. Kozioł, E. Kobyłecka, Zielona Góra 2008, Wyd. Uniwersytet Zielonogórski, s. 311–318.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Zrozumiec Innego.pdf5,17 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)