Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6263
Tytuł: | Żeby ośmielić się tworzyć trzeba mieć odwagę myślenia. Czyli ikonografia prof. Jerzego Nowosielskiego jako wyraz świadomości religijnej |
Inne tytuły: | The courage to reflect is the bravery to create. The iconography of prof. Jerzy Nowosielski as an expression of religious consciousness |
Autorzy: | Tarasiuk, Tomasz |
Słowa kluczowe: | Jerzy Nowosielski icon art contemporary icon Orthodoxy sacral image Polish iconography sztuka ikony współczesna ikona prawosławie obraz sakralny polska ikonografia |
Data wydania: | 2017 |
Data dodania: | 2-lut-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Elpis, T. 19, 2017, s. 107-112 |
Abstrakt: | This paper synthesizes the content that accurately and clearly reveals the essence of the sacred image commonly known as an icon. Professor Nowosielski has translated this content - that stems directly from the Tradition of the Orthodox Church and vivid religious experience - into contemporary, comprehensible language. This text shows that the novelty in the iconographic art is not merely a result of contemplation and a creatively justified artistic vision, a matter of allegiance or craft, but it is solely a combination of religious enlightenment and artistic inspiration. It proves that the canon in the icon is not understood as an external framework but as the core through which the icon exists as a work of art - the text of the Church’s faith shown on the soil of personal mystical experience and iconographer talent. Praca ta, to synteza treści, które trafnie i prosto ujawnią nam zawartość obrazu sakralnego powszechnie nazywanego dziś ikoną. Treści te wypływają bezpośrednio z Tradycji Kościoła prawosławnego i żywego doświadczenia religijnego, a profesor tłumaczy je nam współczesnym, jakże zrozumiałym językiem. Tekst pokazuje, że nowość w sztuce ikonograficznej nie jest jedynie owocem kontemplacji oraz twórczo uzasadnionej wizji artystycznej, sprawą alegoryzmu lub rzemiosła, ale również połączeniem religijnego oświecenia oraz artystycznego natchnienia. Dowodzi, że kanon w ikonie nie jest rozumiany jako zewnętrzne ramy, ale jako rdzeń, dzięki któremu ikona istnieje jako dzieło sztuki – tekst wiary Kościoła ukazany na glebie osobistego doświadczenia mistycznego i talentu ikonografia. |
Afiliacja: | Instytut Sztuki w Warszawie Polskiej Akademii Nauk, Polska |
E-mail: | tarasiuk.tomasz@gazeta.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/6263 |
DOI: | 10.15290/elpis.2017.19.13 |
ISSN: | 1508-7719 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Elpis, 2017, T. 19 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
ELPIS_19_2017_T_Tarasiuk_Zeby_osmielic_sie_tworzyc_trzeba_miec_odwage_myslenia.pdf | 432,92 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)