Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6221
Tytuł: | Humanistic paradigm in the research on studying |
Inne tytuły: | Humanistyczny paradygmat w badaniach nad studiowaniem |
Autorzy: | Wróblewska, Walentyna |
Słowa kluczowe: | studying student higher education humanistic paradigm methodological orientation studiowanie student szkolnictwo wyższe paradygmat humanistyczny orientacja metodologiczna |
Data wydania: | 2017 |
Data dodania: | 25-sty-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 339-350 |
Abstrakt: | In the course of changes taking place in the higher education, particularly in the situation of creating the education orientated to the student, a need to do a thorough analysis of the process of studying appears. In the proposed text I would like to present the significance of theoretical and empirical reflection on the process of studying. I am going to outline a theoretical context of research being placed in the current of the humanistic paradigm and a research project according to the assumptions of humanistic methodological knowledge. W nurcie zmian dokonujących się w szkolnictwie wyższym, a w szczególności w sytuacji kreowania edukacji zorientowanej na studenta, pojawia się potrzeba wnikliwej analizy procesu studiowania. W proponowanym tekście chciałabym przedstawić znaczenie refleksji teoretycznej i empirycznej nad procesem studiowania. Zamierzam zarysować kontekst teoretyczny badań plasujący się w nurcie paradygmatu humanistycznego oraz projekt badawczy według założeń humanistycznej orientacji metodologicznej. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | WALENTYNA WRÓBLEWSKA – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki; starszy wykładowca w Zakładzie Dydaktyki Ogólnej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się problematyką uczestników procesu edukacyjnego szkoły wyższej, sytuacją studentów w zmieniającej się szkole wyższej, a w szczególności aspiracjami edukacyjnymi w różnych aspektach, autoedukacją studentów oraz procesem studiowania. Interesuje się również nowoczesnymi tendencjami w dydaktyce. Jest autorką ponad 100 publikacji: artykułów, opracowań redakcyjnych i książek, dotyczących aspiracji edukacyjnych studentów, analizy ich treści, poziomu, uwarunkowań, dynamiki, a w ostatnich latach nade wszystko przebiegu, poziomu i uwarunkowań autoedukacji studentów, podstawowego procesu lokującego się w nurcie rozwoju idei edukacji ustawicznej w społeczeństwie wiedzy oraz troski o edukację akademicką zorientowaną na studenta; m. in. Aspiracje edukacyjne studentów (2001), Dynamika aspiracji edukacyjnych studentów w obliczu zmian (2004), Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy studenta (2008), Pola poznawcze dydaktyki w dialogu i perspektywie (współred., 2008), Dylematy dydaktyki szkoły wyższej w dialogu i perspektywie (współred, 2008), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie (współred., 2011), Dydaktyka akademicka-wybrane obszary badawcze (współred., 2014), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta (współred., 2016). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/6221 |
DOI: | 10.15290/rtk.2017.16.3.22 |
ISSN: | 1644-8855 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WNoE) Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_16_3_2017_W_Wroblewska_Humanistic_paradigm_in_the_research_on_studying.pdf | 260,45 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)