Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6221
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Wróblewska, Walentyna | - |
dc.date.accessioned | 2018-01-25T11:00:46Z | - |
dc.date.available | 2018-01-25T11:00:46Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 339-350 | pl |
dc.identifier.issn | 1644-8855 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/6221 | - |
dc.description.abstract | In the course of changes taking place in the higher education, particularly in the situation of creating the education orientated to the student, a need to do a thorough analysis of the process of studying appears. In the proposed text I would like to present the significance of theoretical and empirical reflection on the process of studying. I am going to outline a theoretical context of research being placed in the current of the humanistic paradigm and a research project according to the assumptions of humanistic methodological knowledge. | pl |
dc.description.abstract | W nurcie zmian dokonujących się w szkolnictwie wyższym, a w szczególności w sytuacji kreowania edukacji zorientowanej na studenta, pojawia się potrzeba wnikliwej analizy procesu studiowania. W proponowanym tekście chciałabym przedstawić znaczenie refleksji teoretycznej i empirycznej nad procesem studiowania. Zamierzam zarysować kontekst teoretyczny badań plasujący się w nurcie paradygmatu humanistycznego oraz projekt badawczy według założeń humanistycznej orientacji metodologicznej. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | studying | pl |
dc.subject | student | pl |
dc.subject | higher education | pl |
dc.subject | humanistic paradigm | pl |
dc.subject | methodological orientation | pl |
dc.subject | studiowanie | pl |
dc.subject | student | pl |
dc.subject | szkolnictwo wyższe | pl |
dc.subject | paradygmat humanistyczny | pl |
dc.subject | orientacja metodologiczna | pl |
dc.title | Humanistic paradigm in the research on studying | pl |
dc.title.alternative | Humanistyczny paradygmat w badaniach nad studiowaniem | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/rtk.2017.16.3.22 | - |
dc.description.Biographicalnote | WALENTYNA WRÓBLEWSKA – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki; starszy wykładowca w Zakładzie Dydaktyki Ogólnej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się problematyką uczestników procesu edukacyjnego szkoły wyższej, sytuacją studentów w zmieniającej się szkole wyższej, a w szczególności aspiracjami edukacyjnymi w różnych aspektach, autoedukacją studentów oraz procesem studiowania. Interesuje się również nowoczesnymi tendencjami w dydaktyce. Jest autorką ponad 100 publikacji: artykułów, opracowań redakcyjnych i książek, dotyczących aspiracji edukacyjnych studentów, analizy ich treści, poziomu, uwarunkowań, dynamiki, a w ostatnich latach nade wszystko przebiegu, poziomu i uwarunkowań autoedukacji studentów, podstawowego procesu lokującego się w nurcie rozwoju idei edukacji ustawicznej w społeczeństwie wiedzy oraz troski o edukację akademicką zorientowaną na studenta; m. in. Aspiracje edukacyjne studentów (2001), Dynamika aspiracji edukacyjnych studentów w obliczu zmian (2004), Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy studenta (2008), Pola poznawcze dydaktyki w dialogu i perspektywie (współred., 2008), Dylematy dydaktyki szkoły wyższej w dialogu i perspektywie (współred, 2008), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie (współred., 2011), Dydaktyka akademicka-wybrane obszary badawcze (współred., 2014), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta (współred., 2016). | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Allportowska psychologia jednostki, in: C. S. Hall, G. Lindzey, Teorie osobowości, PWN, Warszawa 2001. | pl |
dc.description.references | Bereźnicki, Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej, Wydawnictwo OR TWP, Szczecin 2009. | pl |
dc.description.references | Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak M. (ed.), Fabryki dyplomów czy universitas?, Impuls, Kraków 2013. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak M., Uczenie się czy studiowanie? Niektóre aspekty procesu bolońskiego, in: K. Jaskot (ed.), Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej, Oficyna IN PLUS, Szczecin 2006. | pl |
dc.description.references | Flick U., Projektowanie badania jakościowego, trans. Paweł Tomanek, PWN, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Glasser B. G., Strauss A. L., Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, trans. Marek Gorzko, Nomos, Kraków 2009. | pl |
dc.description.references | Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Kubinowski D., Od poznawania do zmieniania. Czy „zwrot pedagogiczny” w praktykach badawczych nauk społecznych?, in: T. Bauman (ed.), Praktyka badań pedagogicznych, IMPULS, Kraków 2013. | pl |
dc.description.references | Kvale S., Prowadzenie wywiadów, trans. Agata Dziuban, PWN, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Maslow A., Motywacja i osobowość, trans. Józef Radzicki, (ed.) Teresa Rzepa, PWN, Warszawa 2006. | pl |
dc.description.references | Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1992. | pl |
dc.description.references | Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999. | pl |
dc.description.references | Półturzycki J., Jak studiować zaocznie. Poradnik metodyczny, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2001. | pl |
dc.description.references | Rogers C., Sposób bycia w świecie, trans. M. Karpiński, Rebis, Poznań 2002. | pl |
dc.description.references | Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. | pl |
dc.description.references | Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Impuls, Kraków 2013. | pl |
dc.description.references | Saran J., Nowa sytuacja edukacyjna studenta we współczesnej uczelni, in: J. Saran, M. Żmigrodzki (ed.), Student jako podmiot edukacji we współczesnej uczelni wyższej, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin 2011. | pl |
dc.description.references | Słownik Języka Polskiego, http://sjp.pwn.pl. | pl |
dc.description.references | Stępień R., Ukierunkowanie na studenta w dydaktyce uniwersyteckiej jako warunek jakości kształcenia, in: H. Kwiatkowska, R. Stępień (ed.), Jakość kształcenia akademickiego w świecie mobilności i ryzyka, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk 2011, p. 156. | pl |
dc.description.references | Wróblewska W., Aspiracje edukacyjne studentów, Trans Humana, Białystok 2001. | pl |
dc.description.references | Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie-ujęcie z perspektywy podmiotu, Trans Humana, Białystok 2008. | pl |
dc.description.references | Wróblewska W., Dynamika aspiracji edukacyjnych studentów w obliczu zmian, Trans Humana, Białystok 2004. | pl |
dc.description.references | Wróblewska W., W poszukiwaniu uwarunkowań podwyższania jakości kształcenia w szkole wyższej, in: J. Grzesiak (ed.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenia, WPA UAM w Kaliszu & PWSZ w Koninie, Kalisz – Konin 2014. | pl |
dc.description.volume | 16/3 | - |
dc.description.firstpage | 339 | pl |
dc.description.lastpage | 350 | pl |
dc.identifier.citation2 | Rocznik Teologii Katolickiej | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WNoE) Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_16_3_2017_W_Wroblewska_Humanistic_paradigm_in_the_research_on_studying.pdf | 260,45 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)