REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6218
Tytuł: Methodological Premises of the Ethics of Social Entrepreneurship: From the Perspective of the Teachings of the Catholic Church
Inne tytuły: Metodologiczne przesłanki etyki przedsiębiorczości społecznej: perspektywa katolickiej nauki społecznej
Autorzy: Zadroga, Adam
Słowa kluczowe: social entrepreneurship
normative ethics
axiology
Catholic social teaching
przedsiębiorczość społeczna
etyka normatywna
aksjologia
katolicka nauka społeczna
Data wydania: 2017
Data dodania: 25-sty-2018
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/1, 2017, s. 141-151
Abstrakt: Social entrepreneurship is an emerging discipline that provides innovative solutions to social issues such as exclusion, poverty, and unemployment. This field of study combines both economic and social aims. While the practical aspects of social entrepreneurship are valuable, good practice requires a deeper theoretical, ethical, and axiological understanding of social entrepreneurship. This study presents the current lack of knowledge of the normative and axiological determinants of social entrepreneurship due to the commonly held belief that every kind social activity is ethically right. In this context, the author formulates methodological premises of the ethics of social entrepreneurship based on Catholic social teaching.
Przedsiębiorczość społeczna poszukuje innowacyjnych rozwiązań takich kwestii społecznych, jak wykluczenie społeczne, ubóstwo czy bezrobocie. Jest to umiejętność łączenia celów gospodarczych i społecznych. Doceniając praktyczne aspekty tej formy działalności, nie należy jednocześnie zapominać, że dobra praktyka zawsze wymaga teoretycznego – w tym etycznego oraz aksjologicznego – pogłębienia. Autor artykułu stawia tezę o niezadowalający stanie wiedzy właśnie na temat etycznych i aksjologicznych uwarunkowań przedsiębiorczości społecznej. Jego zdaniem, ten aspekt badań jest zaniedbany, ze względu na błędne przekonanie, że jeśli jakaś działalność ma charakter społeczny, to jednocześnie oznacza to, że jest etycznie poprawna. W tym kontekście autor formułuje w niniejszym artykule metodologiczne przesłanki wypracowania koncepcji etyki przedsiębiorczości społecznej w perspektywie katolickiej nauki społecznej.
Afiliacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Nota biograficzna: ADAM ZADROGA – teolog-moralista i ekonomista. Stopień doktora uzyskał na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w 2007 r. na podstawie rozprawy: Współczesne ujęcia etyki biznesu w Polsce. Próba oceny z perspektywy teologii moralnej. W 2014 r. ukończył również studia doktoranckie z ekonomii w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W badaniach naukowych koncentruje się na etyce życia gospodarczego oraz ekonomii społecznej. Jest autorem 60 publikacji naukowych.
URI: http://hdl.handle.net/11320/6218
DOI: 10.15290/rtk.2017.16.1.09
ISSN: 1644-8855
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_16_1_2017_A_Zadroga_Methodological_Premises_of_the_Ethics_of_Social_Entrepreneurship.pdf224,62 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)