REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6218
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZadroga, Adam-
dc.date.accessioned2018-01-25T09:15:41Z-
dc.date.available2018-01-25T09:15:41Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/1, 2017, s. 141-151pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6218-
dc.description.abstractSocial entrepreneurship is an emerging discipline that provides innovative solutions to social issues such as exclusion, poverty, and unemployment. This field of study combines both economic and social aims. While the practical aspects of social entrepreneurship are valuable, good practice requires a deeper theoretical, ethical, and axiological understanding of social entrepreneurship. This study presents the current lack of knowledge of the normative and axiological determinants of social entrepreneurship due to the commonly held belief that every kind social activity is ethically right. In this context, the author formulates methodological premises of the ethics of social entrepreneurship based on Catholic social teaching.pl
dc.description.abstractPrzedsiębiorczość społeczna poszukuje innowacyjnych rozwiązań takich kwestii społecznych, jak wykluczenie społeczne, ubóstwo czy bezrobocie. Jest to umiejętność łączenia celów gospodarczych i społecznych. Doceniając praktyczne aspekty tej formy działalności, nie należy jednocześnie zapominać, że dobra praktyka zawsze wymaga teoretycznego – w tym etycznego oraz aksjologicznego – pogłębienia. Autor artykułu stawia tezę o niezadowalający stanie wiedzy właśnie na temat etycznych i aksjologicznych uwarunkowań przedsiębiorczości społecznej. Jego zdaniem, ten aspekt badań jest zaniedbany, ze względu na błędne przekonanie, że jeśli jakaś działalność ma charakter społeczny, to jednocześnie oznacza to, że jest etycznie poprawna. W tym kontekście autor formułuje w niniejszym artykule metodologiczne przesłanki wypracowania koncepcji etyki przedsiębiorczości społecznej w perspektywie katolickiej nauki społecznej.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectsocial entrepreneurshippl
dc.subjectnormative ethicspl
dc.subjectaxiologypl
dc.subjectCatholic social teachingpl
dc.subjectprzedsiębiorczość społecznapl
dc.subjectetyka normatywnapl
dc.subjectaksjologiapl
dc.subjectkatolicka nauka społecznapl
dc.titleMethodological Premises of the Ethics of Social Entrepreneurship: From the Perspective of the Teachings of the Catholic Churchpl
dc.title.alternativeMetodologiczne przesłanki etyki przedsiębiorczości społecznej: perspektywa katolickiej nauki społecznejpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.1.09-
dc.description.BiographicalnoteADAM ZADROGA – teolog-moralista i ekonomista. Stopień doktora uzyskał na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w 2007 r. na podstawie rozprawy: Współczesne ujęcia etyki biznesu w Polsce. Próba oceny z perspektywy teologii moralnej. W 2014 r. ukończył również studia doktoranckie z ekonomii w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W badaniach naukowych koncentruje się na etyce życia gospodarczego oraz ekonomii społecznej. Jest autorem 60 publikacji naukowych.pl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesAlford, H., G. Rusconi, and E. Monti. Responsabilità sociale dimpresa e dottrina sociale della chiesa cattolica. Milano: Franco Angeli, 2004.pl
dc.description.referencesBouchard, M. J., Ed. The Worth of Social Economy: an International Perspective. Brussels: P.I.E. Peter Lang, 2009.pl
dc.description.referencesChell, E. “Social enterprise and entrepreneurship: Towards a convergent theory of the entrepreneurial process.” International Small Business Journal. Vol. 25, No. 1 (2007): 3-19.pl
dc.description.referencesChell, L., J. Spence, F. Perrini, and J. D. Harris. “Social Entrepreneurship and Business Ethics: Does Social Equal Ethical?” Journal of Business Ethics, Vol. 133 (2016): 619-625.pl
dc.description.referencesChomątowska, M. “Nauka społeczna Kościoła a gospodarka społeczna.” Ekonomia Społeczna, no. 3 (2013): 67-79.pl
dc.description.referencesFrączak, P. and J. J. Wygnański, Eds. Polski model ekonomii społecznej. Rekomendacje dla rozwoju. Zaproszenie do dyskusji. Warsaw: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, 2008, 15pl
dc.description.referencesGuo, C. and W. Bielefeld. Social Entrepreneurship: an Evidence-Based Approach to Create Social Value. San Francisco: Jossey-Bass and A. Wiley Brand, 2014.pl
dc.description.referencesHannafey, F.T. “Entrepreneurship and Ethics: A Literature Review.” Journal of Business Ethics, vol. 46, no. 2 (2013): 99-110.pl
dc.description.referencesHoskinson, S., and D. F. Kuratko. The Challenges of Ethics and Entrepreurship in the Global Environment. United Kingdom: Emerald Group Publishing Ltd., 2015.pl
dc.description.referencesJohn Paul II. Encyclical Letter Sollicitudo rei socialis. Vatican City, Italy: Libreria Editrice Vaticana, 1987.pl
dc.description.referencesJohn Paul II. Encylical Letter: Centesimus annus. Vatican City, Italy: Libreria Editrice Vaticana, 1991.pl
dc.description.referencesLewicka-Strzałecka, A. Etyczne standardy firm i pracowników. Warsaw: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 1999, 30-32.pl
dc.description.referencesManzone, G. La responsabilità dell’impresa. Business Ethics e Dottrina sociale della Chiesa in dialogo. Brescia: Queriniana, 2002.pl
dc.description.referencesManzone, G. Il lavoro tra riconoscimento e mercato. Brescia: Queriniana, 2006.pl
dc.description.referencesManzone, G. Il volto umano delle professioni. Rome: Carocci Editore, 2011.pl
dc.description.referencesMroczkowski, I. Teologia moralna. Przedmiot. Definicja. Metoda. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy, 2011.pl
dc.description.referencesPontifical Council for Justice and Peace. Compendium of the Social Doctrine of the Church. Vatican City, Italy: Libreria Editrice Vaticana, 2005.pl
dc.description.referencesSecond Vatican Council. Dogmatic Constitution on the Church: Lumen Gentium. Vatican City, Italy: Libreria Editrice Vaticana, 1964.pl
dc.description.referencesSecond Vatican Council. Pastoral Constitution on the Church in the Modern World: Gaudium et spes. Vatican City, Italy: Libreria Editrice Vaticana, 1965.pl
dc.description.referencesSuchanek, A. Ökonomische Ethik, 2nd Edition. Tübingen: UTB, Stuttgart, 2007.pl
dc.description.referencesWerhahn, P. H. Der Unternehmer. Seine ökonomische Funktion und gesellschaftspolitische Verantwortung. Trier: Paulinus, 1990.pl
dc.description.referencesWiemeyer, J. “Etyka przedsiębiorstwa w chrześcijańskiej perspektywie społeczno-etycznej.” In Społeczna odpowiedzialność gospodarki. Perspektywa interdyscyplinarna. Edited by S. Fel. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2014.pl
dc.description.referencesZadroga, A. “Ekonomia społeczna i nauczanie społeczne Kościoła. Wzajemne implikacje aksjologiczne.” Roczniki Teologiczne, no. 3 (2009): 213-229.pl
dc.description.volume16/1pl
dc.description.firstpage141pl
dc.description.lastpage151pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_16_1_2017_A_Zadroga_Methodological_Premises_of_the_Ethics_of_Social_Entrepreneurship.pdf224,62 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)