Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6217
Tytuł: | Creator or author. Norwid’s concept of beauty, art and artist or the arts creating process |
Inne tytuły: | Stwórca – twórca. Norwidowska koncepcja piękna, sztuki i artysty, a plastyczny proces twórczy |
Autorzy: | Węcławska-Lipowicz, Weronika |
Słowa kluczowe: | beauty good truth love art Creator author artist conjurer creating process shape profile form matrix repetition reflection cognition resurrection the secret of creation the secret of incarnation likeness of God piękno dobro prawda miłość sztuka Stwórca twórca artysta sztukmistrz proces twórczy kształt profil forma matryca powtórzenie refleks poznanie, zmartwychwstanie tajemnica stworzenia tajemnica wcielenia podobieństwo Boże |
Data wydania: | 2017 |
Data dodania: | 25-sty-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 291-302 |
Abstrakt: | The Christian concept of beauty, art, an artist formulated by C.K. Norwid and presented in his Promethidion, clearly refers to the experience of fine arts. The reference to the arts-creating process makes and blends together Norwid’s concept. In order to formulate the definition of beauty, Norwid uses three terms: shape, profile and form. In fine arts these terms have specific meanings, they relate to one another, defining particular stages of a process of creation. Understanding the form as a matrix seems to be significant in Norwid’s concept. It allows seeing the man’s work as an image of God’s act of creation. Humans, created in the image and likeness of God, are capable of creating. We were invited to create beauty and good and thanks to them we discover God as the source of transcendent values and we get close to Him. Chrześcijańska koncepcja piękna, sztuki, artysty sformułowana przez Cypriana Kamila Norwida i przedstawiona na kartach Promethidionu w wyraźny sposób odwołuje się do doświadczenia sztuk pięknych. Odniesienie do plastycznego procesu twórczego w dużej mierze norwidowską koncepcję buduje i scala. Dla sformułowania definicji piękna Norwid używa trzech określeń: kształt, profil i forma. W sztukach pięknych wspomniane hasła mają swoje specyficzne znaczenia, pozostają we wzajemnych relacjach definiując poszczególne etapy procesu twórczego. W koncepcji Norwida pojmowanie formy jako matrycy wydaje się szczególnie istotne i pozwala spojrzeć na ludzką twórczość jako odzwierciedlenie Boskiego aktu stwórczego. Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże stał się zdolny do twórczości. Zaproszony został do czynienia piękna i dobra, dzieki którym odkrywa i przybliża się do Boga, źródła wartości transcendentnych. |
Afiliacja: | Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu |
Nota biograficzna: | WERONIKA WĘCŁAWSKA-LIPOWICZ – studia w PWSSP (obecny Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu. Dyplom z architektury wnętrz oraz rysunku. Kierownik Pracowni Architektury Wnętrz na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii UAP. Kierownik Katedry Architektury Wnętrz. Obszar zainteresowań: architektura, architektura wnętrz, mebel, wystawiennictwo, projektowanie w przestrzeni historycznej i sakralnej, kulturowe konteksty architektury. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/6217 |
DOI: | 10.15290/rtk.2017.16.3.19 |
ISSN: | 1644-8855 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_16_3_2017_W_Weclawska-Lipowicz_Creator_or_author.pdf | 259,65 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)