REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6217
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWęcławska-Lipowicz, Weronika-
dc.date.accessioned2018-01-25T09:08:07Z-
dc.date.available2018-01-25T09:08:07Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 291-302pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6217-
dc.description.abstractThe Christian concept of beauty, art, an artist formulated by C.K. Norwid and presented in his Promethidion, clearly refers to the experience of fine arts. The reference to the arts-creating process makes and blends together Norwid’s concept. In order to formulate the definition of beauty, Norwid uses three terms: shape, profile and form. In fine arts these terms have specific meanings, they relate to one another, defining particular stages of a process of creation. Understanding the form as a matrix seems to be significant in Norwid’s concept. It allows seeing the man’s work as an image of God’s act of creation. Humans, created in the image and likeness of God, are capable of creating. We were invited to create beauty and good and thanks to them we discover God as the source of transcendent values and we get close to Him.pl
dc.description.abstractChrześcijańska koncepcja piękna, sztuki, artysty sformułowana przez Cypriana Kamila Norwida i przedstawiona na kartach Promethidionu w wyraźny sposób odwołuje się do doświadczenia sztuk pięknych. Odniesienie do plastycznego procesu twórczego w dużej mierze norwidowską koncepcję buduje i scala. Dla sformułowania definicji piękna Norwid używa trzech określeń: kształt, profil i forma. W sztukach pięknych wspomniane hasła mają swoje specyficzne znaczenia, pozostają we wzajemnych relacjach definiując poszczególne etapy procesu twórczego. W koncepcji Norwida pojmowanie formy jako matrycy wydaje się szczególnie istotne i pozwala spojrzeć na ludzką twórczość jako odzwierciedlenie Boskiego aktu stwórczego. Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże stał się zdolny do twórczości. Zaproszony został do czynienia piękna i dobra, dzieki którym odkrywa i przybliża się do Boga, źródła wartości transcendentnych.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectbeautypl
dc.subjectgoodpl
dc.subjecttruthpl
dc.subjectlovepl
dc.subjectartpl
dc.subjectCreatorpl
dc.subjectauthorpl
dc.subjectartistpl
dc.subjectconjurerpl
dc.subjectcreating processpl
dc.subjectshapepl
dc.subjectprofilepl
dc.subjectformpl
dc.subjectmatrixpl
dc.subjectrepetitionpl
dc.subjectreflectionpl
dc.subjectcognitionpl
dc.subjectresurrectionpl
dc.subjectthe secret of creationpl
dc.subjectthe secret of incarnationpl
dc.subjectlikeness of Godpl
dc.subjectpięknopl
dc.subjectdobropl
dc.subjectprawdapl
dc.subjectmiłośćpl
dc.subjectsztukapl
dc.subjectStwórcapl
dc.subjecttwórcapl
dc.subjectartystapl
dc.subjectsztukmistrzpl
dc.subjectproces twórczypl
dc.subjectkształtpl
dc.subjectprofilpl
dc.subjectformapl
dc.subjectmatrycapl
dc.subjectpowtórzeniepl
dc.subjectreflekspl
dc.subjectpoznanie,pl
dc.subjectzmartwychwstaniepl
dc.subjecttajemnica stworzeniapl
dc.subjecttajemnica wcieleniapl
dc.subjectpodobieństwo Bożepl
dc.titleCreator or author. Norwid’s concept of beauty, art and artist or the arts creating processpl
dc.title.alternativeStwórca – twórca. Norwidowska koncepcja piękna, sztuki i artysty, a plastyczny proces twórczypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.3.19-
dc.description.BiographicalnoteWERONIKA WĘCŁAWSKA-LIPOWICZ – studia w PWSSP (obecny Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu. Dyplom z architektury wnętrz oraz rysunku. Kierownik Pracowni Architektury Wnętrz na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii UAP. Kierownik Katedry Architektury Wnętrz. Obszar zainteresowań: architektura, architektura wnętrz, mebel, wystawiennictwo, projektowanie w przestrzeni historycznej i sakralnej, kulturowe konteksty architektury.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Artystyczny w Poznaniupl
dc.description.referencesHalkiewicz-Sojak G., Norwidowskie metafory i definicje piękna, [Norwid’s Metaphores and Definitions of Beauty] [in:] E. Nowicka i Z. Przychodniak (ed.), Piękno wieku dziewiętnastego. Studia i szkice z historii literatury i estetyki, [Beauty in the 19th Century] Poznań 2008.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Z poezji Norwida emanuje światło, [Norwid’s poetry emanates light], a speech given to representatives of National Heritage Board of Poland on C.K. Norwid’s180th birth anniversary, http://www.opoka.org.pl/zycie kosciola/ l’osservatore romano/ 9(236)2001/ kosciol w polsce. Html (10 Feb 2017)pl
dc.description.referencesNorwid C. K., List do Teofila Lenartowicza z 16 X 1868, Pisma wszystkie, [A Letter to Teofil Lenartowicz] worked out by J.W. Gomulicki, 1971-1976.pl
dc.description.referencesNorwid C. K., O sztuce dla Polaków, [Of Art for Polish People] Pisma Wybrane. Worked out by J.W. Gomulicki, PIW 1968.pl
dc.description.referencesNorwid C. K., Promethidion, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesNorwid C. K., Rzecz o wolności słowa, [About Freedom of Speech].pl
dc.description.referencesSawicki S., Sztuka – Bez granic. [Art – Without Borders] [in:] Norwid C. K., Promethidion, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesSłownik Języka Polskiego [Polish Language Dictionary] PWN, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesSt. Augustine, Confessions, vol. X, ch. 27.pl
dc.description.volume16/3-
dc.description.firstpage291pl
dc.description.lastpage302pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_16_3_2017_W_Weclawska-Lipowicz_Creator_or_author.pdf259,65 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)