REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6211
Tytuł: The multilayer composition of an iconostasis
Inne tytuły: Wielopłaszczyznowość kompozycji ikonostasu
Autorzy: Misijuk, Tatiana
Słowa kluczowe: icon
iconostasis
sacred art
symbol
canon of iconography
history of art
liturgy
ikonostas
ikona
sztuka sakralna
kanon ikonografii
historia sztuki
liturgia
Data wydania: 2017
Data dodania: 24-sty-2018
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 221-236
Abstrakt: The paper indicates a complex meaning of the iconostasis both in sacred art and the liturgy of the Orthodox Church. Selected examples illustrate a process of historical development of the iconostasis, contemporary variety of forms and its influence on worship celebrated in the Orthodox church.
Przedstawiony tekst wskazuje na wielopłaszczyznowe znaczenie ikonostasu w sztuce sakralnej i w liturgice Kościoła prawosławnego. Prezentacja historycznego rozwoju, miejsca, złożonej funkcji i symboliki ikonostasu następuje przez to na tle wyjaśnienia roli, znaczenia i symboliki prawosławnej świątyni jako całości. Wybrane przykłady ikonostasów ilustrują proces historycznego rozwoju ikonostasu, współczesne zróżnicowanie jego form i nierozerwalny związek z cerkiewnym nabożeństwem.
Afiliacja: Politechnika Białostocka
Nota biograficzna: TATIANA MISIJUK – doktor architektury wnętrz. Studia: Politechnika Białostocka, Wydział Architektury, praca dyplomowa 1986: Projekt cerkwi w Bielsku Podlaskim, promotor: prof. Witold Czarnecki; Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Architektury Wnętrz, praca dyplomowa 1992: Projekt wystawy ikon w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, promotor: prof. Henryka Noskiewicz-Gałązka; praca kwalifikacyjna I° w dziedzinie: sztuki plastyczne, w zakresie dyscypliny artystycznej architektura wnętrz – Wydział Architektury Wnętrz ASP w Warszawie, 2003, projekt dyplomowy i rozprawa: Cerkiew Przemienienia. Wnętrze, bryła i otoczenie świątyni jako funkcja sprawowanego w niej nabożeństwa, opiekun artystyczny: prof. Andrzej Bissenik, recenzenci - prof. dr hab. Andrzej Basista, prof. Lech Koliński. Dydaktyka: od 1999 r. pracownik Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej na kierunku Architektura Wnętrz: podstawy kompozycji i teoria barwy, wzornictwo, wiedza o działaniach i strukturach wizualnych, dyplomy inżynierskie i magisterskie. Uprawiane dziedziny: architektura wnętrz, architektura, wzornictwo, malarstwo sztalugowe, ilustracje. Wybrane realizacje: scenariusz i współpraca przy realizacji projektu Muzeum Ikon w Supraślu; baptysterium w cerkwi Ducha Świętego w Białymstoku; projekt kaplicy w Zespole Szkół Niepublicznych św. św. Cyryla i Metodego w Białymstoku, projekty wnętrz domów jednorodzinnych, wnętrz użyteczności publicznej. Wystawy malarstwa: Muzeum w Bielsku Podlaskim, Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku 2011 r.; Lahti, Finlandia 2012; Koblenz, Niemcy 2013; planowana wystawa malarstwa – wrzesień 2016 Uusi Valamo, Finlandia.
URI: http://hdl.handle.net/11320/6211
DOI: 10.15290/rtk.2017.16.3.15
ISSN: 1644-8855
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_16_3_2017_T_Misijuk_The_multilayer_composition_of_an_iconostasis.pdf3,74 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)