Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6211
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Misijuk, Tatiana | - |
dc.date.accessioned | 2018-01-24T10:36:04Z | - |
dc.date.available | 2018-01-24T10:36:04Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 221-236 | pl |
dc.identifier.issn | 1644-8855 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/6211 | - |
dc.description.abstract | The paper indicates a complex meaning of the iconostasis both in sacred art and the liturgy of the Orthodox Church. Selected examples illustrate a process of historical development of the iconostasis, contemporary variety of forms and its influence on worship celebrated in the Orthodox church. | pl |
dc.description.abstract | Przedstawiony tekst wskazuje na wielopłaszczyznowe znaczenie ikonostasu w sztuce sakralnej i w liturgice Kościoła prawosławnego. Prezentacja historycznego rozwoju, miejsca, złożonej funkcji i symboliki ikonostasu następuje przez to na tle wyjaśnienia roli, znaczenia i symboliki prawosławnej świątyni jako całości. Wybrane przykłady ikonostasów ilustrują proces historycznego rozwoju ikonostasu, współczesne zróżnicowanie jego form i nierozerwalny związek z cerkiewnym nabożeństwem. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | icon | pl |
dc.subject | iconostasis | pl |
dc.subject | sacred art | pl |
dc.subject | symbol | pl |
dc.subject | canon of iconography | pl |
dc.subject | history of art | pl |
dc.subject | liturgy | pl |
dc.subject | ikonostas | pl |
dc.subject | ikona | pl |
dc.subject | sztuka sakralna | pl |
dc.subject | kanon ikonografii | pl |
dc.subject | historia sztuki | pl |
dc.subject | liturgia | pl |
dc.title | The multilayer composition of an iconostasis | pl |
dc.title.alternative | Wielopłaszczyznowość kompozycji ikonostasu | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/rtk.2017.16.3.15 | - |
dc.description.Biographicalnote | TATIANA MISIJUK – doktor architektury wnętrz. Studia: Politechnika Białostocka, Wydział Architektury, praca dyplomowa 1986: Projekt cerkwi w Bielsku Podlaskim, promotor: prof. Witold Czarnecki; Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Architektury Wnętrz, praca dyplomowa 1992: Projekt wystawy ikon w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, promotor: prof. Henryka Noskiewicz-Gałązka; praca kwalifikacyjna I° w dziedzinie: sztuki plastyczne, w zakresie dyscypliny artystycznej architektura wnętrz – Wydział Architektury Wnętrz ASP w Warszawie, 2003, projekt dyplomowy i rozprawa: Cerkiew Przemienienia. Wnętrze, bryła i otoczenie świątyni jako funkcja sprawowanego w niej nabożeństwa, opiekun artystyczny: prof. Andrzej Bissenik, recenzenci - prof. dr hab. Andrzej Basista, prof. Lech Koliński. Dydaktyka: od 1999 r. pracownik Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej na kierunku Architektura Wnętrz: podstawy kompozycji i teoria barwy, wzornictwo, wiedza o działaniach i strukturach wizualnych, dyplomy inżynierskie i magisterskie. Uprawiane dziedziny: architektura wnętrz, architektura, wzornictwo, malarstwo sztalugowe, ilustracje. Wybrane realizacje: scenariusz i współpraca przy realizacji projektu Muzeum Ikon w Supraślu; baptysterium w cerkwi Ducha Świętego w Białymstoku; projekt kaplicy w Zespole Szkół Niepublicznych św. św. Cyryla i Metodego w Białymstoku, projekty wnętrz domów jednorodzinnych, wnętrz użyteczności publicznej. Wystawy malarstwa: Muzeum w Bielsku Podlaskim, Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku 2011 r.; Lahti, Finlandia 2012; Koblenz, Niemcy 2013; planowana wystawa malarstwa – wrzesień 2016 Uusi Valamo, Finlandia. | pl |
dc.description.Affiliation | Politechnika Białostocka | pl |
dc.description.references | Evdokimov P., Prawosławie, translated by J. Klinger, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Evdokimov P., The Art of the Icon: a theology of beauty, Oakwood Publications, Rodondo Beach, CA 1996. | pl |
dc.description.references | Iconostasis in Catholic Encyclopedia, http://www.newadvent.org/cathen/07626a.htm (15.04.2016). | pl |
dc.description.references | Iconostasis in F.L. Cross and E.A. Livingstone (editors), The Oxford Dictionary of the Christian Church, Oxford University Press, Oxford/New York/Toronto 1990. | pl |
dc.description.references | Ikonostas, in T. Gogacz, B. Milerski (editors), Religia. Encyklopedia PWN, Warszawa 2002, v. 4. | pl |
dc.description.references | Ouspensky L., Lossky V., The Meaning of Icons, Crestwood, New York 1989. | pl |
dc.description.references | Ouspensky L., The Symbolism of the Church, in The Orthodox Ethos. Studies in Orthodoxy, vol. I, edited by A.J. Philippou, Holywell Press, Oxford 1964. | pl |
dc.description.references | Popova O., Smirnova E., Cortesi P., Ikony. Ikony różnych kręgów kulturowych od VI w po czasy współczesne, translated by T. Łozińska, Warszawa 1998. | pl |
dc.description.references | Quenot M., Icon. Window on the Kingdom, SVS Press, Crestwood, NY 1997. | pl |
dc.description.volume | 16/3 | - |
dc.description.firstpage | 221 | pl |
dc.description.lastpage | 236 | pl |
dc.identifier.citation2 | Rocznik Teologii Katolickiej | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_16_3_2017_T_Misijuk_The_multilayer_composition_of_an_iconostasis.pdf | 3,74 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)