REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6188
Tytuł: Modern Technology as the New Context of Child Development: Opportunities and Threats
Inne tytuły: Nowoczesne technologie jako nowy kontekst rozwoju dziecka – możliwości i zagrożenia
Autorzy: Kienig, Anna
Słowa kluczowe: context of development
new technologies
childhood
ICT
opportunities
threats
kontekst rozwoju
nowe technologie
dzieciństwo
technologie informacyjno-komunikacyjne: możliwości i zagrożenia
Data wydania: 2017
Data dodania: 16-sty-2018
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/2, 2017, s. 161-176
Abstrakt: The use of new information and communications technology (ICT) by young children is a source of controversy in many countries. It is extremely important to understand the impact of new digital devices (i.e., tablets) on child development. This article explores the occurrence of ICT in the context of child development, learning, and socialization. Specifically, this article focuses on technologies used in early childhood education, including how these new technologies are defined, in what ways they shape childhood (opportunities and threats), their role and potential in early childhood education, as well as the skills that children gain through ICT use. To this end, this article examines both Polish and international literature in the field of psychology and pedagogy regarding the complexity of ICT, the protection of children from the threats of ICT use, and the practical implications of ICT use for parents, teachers, and policy makers.
Powszechne używanie przez małe dzieci nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych wywołuje kontrowersje w wielu krajach. Niezwykle istotne wydaje się zrozumienie wpływu nowych urządzeń cyfrowych, takich jak np. tablety na rozwój dziecka. Celem rozważań jest analiza zjawiska nowych technologii (TIK) jako kontekstu rozwoju, uczenia się i socjalizacji małego dziecka. W artykule skoncentrowano się na technologiach używanych we wczesnej edukacji: jak są definiowane, w jaki sposób wpływają na dzieciństwo (możliwości i zagrożenia), jaka jest rola i potencjał TIK we wczesnej edukacji, jakie nowe kompetencje zdobywają dzieci w kontakcie z TIK. Artykuł jest przeglądem polskiej i zagranicznej literatury psychologicznej i pedagogicznej, wskazano w nim na kompleksowość roli TIK i ochrony dzieci przed zagrożeniami, zawiera także implikacje praktyczne dla rodziców, nauczycieli i decydentów.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: ANNA KIENIG – doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, nauczyciel akademicki na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Autorka ponad 50 publikacji z zakresu rozwoju i edukacji dziecka w czasopismach polskich i zagranicznych, autorka i współautorka 8 monografii (w tym 2 w jęz. angielskim). Brała udział w ponad 60 konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych.
URI: http://hdl.handle.net/11320/6188
DOI: 10.15290/rtk.2017.16.2.10
ISSN: 1644-8855
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_16_2_2017_A_Kienig_Modern_Technology_as_the_New_Context_of_Child_Development.pdf256,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)