REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6188
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKienig, Anna-
dc.date.accessioned2018-01-16T11:59:25Z-
dc.date.available2018-01-16T11:59:25Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/2, 2017, s. 161-176pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6188-
dc.description.abstractThe use of new information and communications technology (ICT) by young children is a source of controversy in many countries. It is extremely important to understand the impact of new digital devices (i.e., tablets) on child development. This article explores the occurrence of ICT in the context of child development, learning, and socialization. Specifically, this article focuses on technologies used in early childhood education, including how these new technologies are defined, in what ways they shape childhood (opportunities and threats), their role and potential in early childhood education, as well as the skills that children gain through ICT use. To this end, this article examines both Polish and international literature in the field of psychology and pedagogy regarding the complexity of ICT, the protection of children from the threats of ICT use, and the practical implications of ICT use for parents, teachers, and policy makers.pl
dc.description.abstractPowszechne używanie przez małe dzieci nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych wywołuje kontrowersje w wielu krajach. Niezwykle istotne wydaje się zrozumienie wpływu nowych urządzeń cyfrowych, takich jak np. tablety na rozwój dziecka. Celem rozważań jest analiza zjawiska nowych technologii (TIK) jako kontekstu rozwoju, uczenia się i socjalizacji małego dziecka. W artykule skoncentrowano się na technologiach używanych we wczesnej edukacji: jak są definiowane, w jaki sposób wpływają na dzieciństwo (możliwości i zagrożenia), jaka jest rola i potencjał TIK we wczesnej edukacji, jakie nowe kompetencje zdobywają dzieci w kontakcie z TIK. Artykuł jest przeglądem polskiej i zagranicznej literatury psychologicznej i pedagogicznej, wskazano w nim na kompleksowość roli TIK i ochrony dzieci przed zagrożeniami, zawiera także implikacje praktyczne dla rodziców, nauczycieli i decydentów.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcontext of developmentpl
dc.subjectnew technologiespl
dc.subjectchildhoodpl
dc.subjectICTpl
dc.subjectopportunitiespl
dc.subjectthreatspl
dc.subjectkontekst rozwojupl
dc.subjectnowe technologiepl
dc.subjectdzieciństwopl
dc.subjecttechnologie informacyjno-komunikacyjne: możliwości i zagrożeniapl
dc.titleModern Technology as the New Context of Child Development: Opportunities and Threatspl
dc.title.alternativeNowoczesne technologie jako nowy kontekst rozwoju dziecka – możliwości i zagrożeniapl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.2.10-
dc.description.BiographicalnoteANNA KIENIG – doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, nauczyciel akademicki na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Autorka ponad 50 publikacji z zakresu rozwoju i edukacji dziecka w czasopismach polskich i zagranicznych, autorka i współautorka 8 monografii (w tym 2 w jęz. angielskim). Brała udział w ponad 60 konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAmerican Academy of Pediatrics Council On Communications And Media, “Policy Statement: Media and Young Minds,” Pediatrics (AAP Publications, 2016): 138.pl
dc.description.referencesAmerican Academy of Pediatrics, “Policy Statement: Media Use by Children Younger Than 2 Years,” Pediatrics 128, no. 5 (AAP Publications, 2011): 1040-1045.pl
dc.description.referencesArnot, L. and E. Karagiannidou. “Social justice, solidarity and children’s rights.” Talk delivered at the 27th EECERA Conference: The early years technological landscape, Bologna, Italy, August 29-September 1, 2017.pl
dc.description.referencesBasińska, A. Odkrywanie świata. O aktywności poznawczej dziecka w przestrzeni edukacyjnej środowiska. Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012.pl
dc.description.referencesBąk, A. Raport z badania: Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Warsaw: Fundacja Dzieci Niczyje, 2015.pl
dc.description.referencesBiała, J. Zagrożenia w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2006.pl
dc.description.referencesBronfenbrenner, U. The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, Massachusetts, and London: Harvard University Press, 1979.pl
dc.description.referencesBronfenbrenner, U. Making Human Beings Human: Bioecological Perspectives on Human Development. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2005.pl
dc.description.referencesBronfenbrenner, U. and S. J. Ceci, Nature-Nurture Reconceptualized in Developmental Perspective: A Bioecological Model 101, no. 4 (Psychological Review, 1994): 568–586.pl
dc.description.referencesCordes, C., and E. Miller, Fool’s Gold: A Critical Look at Computers in Childhood. New York: Alliance for Childhood Publications, 2000.pl
dc.description.referencesEuropean Parliament and Council, Zalecenie w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Recommendation on Key Competences in Life Long Learning),” December 18, 2006 (2006/962/WE), 2, http://eurex.europa.eu (09.28.2017).pl
dc.description.referencesFilipek, A. “Dziecko w kontekście zagrożeń Internetu.” Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka. Edited by Jadwiga Izdebska and Joanna Szymanowska. Bialystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2009.pl
dc.description.referencesHealy, J. M. “Cybertots: Technology and the Preschool Child.” In All Work and No Play: How Educational Reforms are Harming Our Preschoolers.” Edited by S. Olfman. Westport: Praeger, 2003, 83-111.pl
dc.description.referencesHatzigianni, M. and K. Margetts. “‘I Am Very Good at Computers:’ Young Children’s Computer Use and Their Computer Self-Esteem.” European Early Childhood Education Research Journal 20, no. 1 (2012): 3-20.pl
dc.description.referencesIzdebska, J. Dziecko w świecie mediów elektronicznych. Teoria, badania, edukacja medialna. Bialystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2007.pl
dc.description.referencesKerckaert, S., R. Vanderlinde, and J. van Braak, “The role of ICT in early childhood education: Scale development and research on ICT use and influencing factors.” European Early Childhood Education Research Journal 23, no. 2 (Routlege: 2015).pl
dc.description.referencesKirwil L., and A. Zdrodowska. “Korzystanie z internetu i bezpieczeństwo dzieci w sieci: Polska a Europa w raportach z badań EU Kids Online.” Studia Medioznawcze 42, no. 3 (2010): 133-136.pl
dc.description.referencesKlichowski, M., J. Pyżalski, K. Kuszak, and A. Klichowska. “Jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym?–studium teoretyczne.” In Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych - pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami. Edited by J. Pyżalski. Lodz: Wydawnictwo “Eter,” 2017, 115-157.pl
dc.description.referencesKlichowski, M. “Czy nadchodzi śmierć tekstu? Kilka refleksji na marginesie teorii technologicznego determinizmu,” Studia Edukacyjne, no. 23 (2012).pl
dc.description.referencesPrzetacznik-Gierowska, M., and M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju człowieka 1 (Warsaw: 1996): 95.pl
dc.description.referencesPyżalski, J., and M. Klichowski, Technologie informacyjno-komunikacyjne a dzieci w wieku przedszkolnym–model szans i zagrożeń, https://repozytorium.amu.edu.plpl
dc.description.referencesMinistry of National Education. Ordinance. No. 365. Issued February 14, 2017. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356pl
dc.description.referencesSchaffer, H. R. Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Cracow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.pl
dc.description.referencesSiraj-Blatchford I., and J. Siraj-Blatchford. More than Computers: Information and Communication Technology in the Early Years. London: The British Association for Early Childhood Education, 2003.pl
dc.description.referencesP. Siuda, Kompetencje informatyczne a informacyjne–uczniowie i nauczyciele, 2015, https://www.researchgate.net/publication (09.29.2017).pl
dc.description.referencesSnöberg, J., A. Lagergren, and K. Holmberg. “Seen but not heard?! Children’s participation in research about digital technology in preschool.” “Social justice, solidarity and children’s rights.” Talk delivered at the 27th EECERA Conference: The early years technological landscape, Bologna, Italy, August 29-September 1, 2017.pl
dc.description.volume16/2-
dc.description.firstpage161pl
dc.description.lastpage176pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_16_2_2017_A_Kienig_Modern_Technology_as_the_New_Context_of_Child_Development.pdf256,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)