REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5950
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŻyłkiewicz-Płońska, Emilia-
dc.date.accessioned2017-10-24T08:45:04Z-
dc.date.available2017-10-24T08:45:04Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 30, 2017, s. 95-112pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5950-
dc.description.abstractEducational policy plays a key role in creating the conditions, defining concepts and directions of development of systems and ways of education in Europe. Based on the analysis of the process of shaping the policy of the Community and then the European Union towards education, the Author identified three stages of education policy development, including higher education. First, the period of faint interest in education, devoid of policy towards higher education. Second, the period of the initial thinking about education policy, including higher education. Third, the period of a separate and specific thinking of higher education policy. During the first period, in political thinking, education has not been given a strategic importance because it was not directly related to the process of building economic competitiveness of the Community. The second stage was largely characterised by linking education policy with economic development, including employability, competitiveness and growth. However, in the third period, the actions that were undertaken by the institutions of the European Union, have contributed significantly to the increase of synergy in European higher education and constituted an investment in the competence of individuals.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecteducational policypl
dc.subjecthigher educationpl
dc.subjectEuropean Unionpl
dc.titleEuropejska polityka edukacyjna wobec szkolnictwa wyższegopl
dc.title.alternativeEuropean educational policy towards higher educationpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2017.30.07-
dc.description.Emailemiliazylkiewicz@wp.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesA Memorandum on Lifelong Learning, Commission of the European Communities, (2000), Brusselspl
dc.description.referencesCommunautés européennes, Relever le défi. La stratégie de Lisbonne pour la croissance et l’emploi, (2004), Rapport du groupe de haut niveau présidé par M. Wim Kok Novembre 2004, Office des publications officielles des Communautés européennes, Luxembourgpl
dc.description.referencesCommunication from the Commission to the European Council. A European Economic Recovery Plan, (2008), Commission Of The European Communities, Brusselspl
dc.description.referencesDeklaracja Bolońska. Szkolnictwo wyższe w Europie, (1999), Wspólna Deklaracja Europejskich Ministrów Edukacji, Boloniapl
dc.description.referencesDG Edukacja i Kultura, Europejskie Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, (2009), Komisja Europejska, Wspólnoty Europejskiepl
dc.description.referencesEdukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010. Program prac dotyczący przyszłych celów systemów edukacji, (2003), Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawapl
dc.description.referencesEuropean Commission, The History of European cooperation in education and training, Europe in the Making – an Example, (2006), Office for Official Publications of the European Communities, European Communitiespl
dc.description.referencesEuropean Commission White Paper a New Impetus for European Youth, Commission of the European Communities, (2001), Brussels, COM(2001) 681 finalpl
dc.description.referencesEuropejski Obszar Szkolnictwa Wyższego – Realizacja celów, (2005), Komunikat z konferencji europejskich ministrów ds. szkolnictwa wyższego, Bergenpl
dc.description.referencesHinge J., (2003), Education Policies and European Governance – Contribution to the Interservice Groups on European Governance, „European Journal for Education, Law and Policy”, nr 5pl
dc.description.referencesKomunikat Komisji Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, (2010), Komisja Europejska, Brukselapl
dc.description.referencesKomunikat Londyński, W kierunku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego: odpowiedź na wyzwania w zglobalizowanym świecie, (2007)pl
dc.description.referencesMagna Charta Universitatum, (1988)pl
dc.description.referencesBologna On a People’s Europe, Report to the European Council, (1985), Milanpl
dc.description.referencesProces Boloński 2020 – Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w nowej dekadzie. Komunikat z konferencji europejskich ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe, (2009), Leuven i Louvain-la-Neuvepl
dc.description.referencesRapport intermédiaire conjoint du Conseil et de la Commission sur la mise en oeuvre du programme de travail détaillé concernant le suivi des objectifs des systèmes d’éducation et de formation en Europe, (2004), Conseil De L’union Européenne, doc. 6905/04, EDUC 43pl
dc.description.referencesRealizacja Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Komunikat z konferencji ministrów ds. szkolnictwa wyższego, (2003), Berlinpl
dc.description.referencesResolution of the Council and of the Ministers of Education. Comprising an Action Programme in the Field of Education, (1976), „Official Journal of the European Communities”, nr C38pl
dc.description.referencesSorbonne Joint Declaration. Joint Declaration on Harmonisation of the Architecture of the European Higher Education System, (1998), Parispl
dc.description.referencesStrategia lizbońska – droga do sukcesu zjednoczonej Europy, (2002), Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawapl
dc.description.referencesThe Lisbon Strategy 2000–2010. An analysis and evaluation of the methods used and results achieved, (2010), Final Report, Directorate General for International Policies, Brusselspl
dc.description.referencesThieme J. K., (2009), Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska. Europa. USA, Warszawapl
dc.description.referencesTourdanov D., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Wspólna polityka edukacyjna, czy współpraca w polityce edukacyjnej? (2006), „Społeczeństwo i Polityka. Pismo Edukacyjne”, nr 2(7)pl
dc.description.referencesTraktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, (1951), http://www.wpia.uni.lodz.pl/zeupi/pliki_upload/Traktat%20EWWiS.pdf [17.06.2016]pl
dc.description.referencesTraktat z Maastricht, (1992), http://www.wos.net.pl/materialy/traktat_z_maastricht.pdf [17.06.2016]pl
dc.description.referencesW kierunku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Komunikat ze spotkania europejskich Ministrów ds. szkolnictwa wyższego, (2005), Pragapl
dc.description.referenceshttp://www.comet.ucar.edupl
dc.description.referenceshttp://www.erasmus.org.plpl
dc.description.referenceshttp://www.eurekanetwork.orgpl
dc.description.referenceshttp://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/vocational_training/c11012a_enpl
dc.description.pages95-112pl
dc.description.volume30-
dc.description.firstpage95-
dc.description.lastpage112-
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Pogranicze. Studia Społeczne, 2017, tom XXX

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)