Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5843
Tytuł: | Dotacje udzielane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 220 i 221 ustawy o finansach publicznych - problemy na tle interpretacji kompetencji ustawowych |
Autorzy: | Salachna, Joanna M. |
Słowa kluczowe: | dotacje celowe dotacje na pomoc finansową uchwały dotacyjne uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego działaność pożytku publicznego dotowanie sportu |
Data wydania: | 2013 |
Data dodania: | 12-wrz-2017 |
Wydawca: | Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności "Dom Organizatora" |
Źródło: | Dotacje i subwencje w systemie finansowym samorządu terytorialnego, red. nauk. Andrzej Borodo, Toruń 2013, s. 135-148 |
Abstrakt: | Możliwość przyznawania pomocy, w tym pomocy finansowej przez j.s.t. innym samorządom terytorialnym przewidziana jest w ustawach ustrojowych (art. 10 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym art. 7a ustawy o samorządzie powiatowym i art. 8a ustawy o samorządzie województwa oraz samej ustawie o finansach publicznych (art. 220). Z kolei w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego mowa jest o możliwości dotowania innych j.s.t. na dofinansowanie realizowanych przez nie zadań (art. 47 u.d.j.s.t.), co także trzeba uznać za uprawnienie do udzielania pomocy finansowej. W tym miejscu wypada powołać incydentalnie występujące w literaturze przedmiotu poglądy, zgodnie z którymi udzielanie pomocy dla innej j.s.t. w świetle ustaw ustrojowych należy uznać za wyjątek od reguły, według której każda j.s.t. sama realizuje powierzone jej zadania (i ponosi za to odpowiedzialność). A zatem pomoc może mieć miejsce wyłącznie wówczas, gdy j.s.t. mająca ją otrzymać nie ma obiektywnej możliwości realizacji ciążących na niej zadań6. Jakkolwiek słuszne jest pierwsze z powołanych twierdzeń (pomoc finansowa jest wyjątkiem od reguły samodzielnego finansowania zadań przez j.s.t.), to wniosek końcowy stanowi już nadinterpretację obowiązujących unormowań. Praktyka, poparta poglądami judykatury wskazuje, iż nie może być kwestionowana pomoc finansowa udzielana nawet zagranicznym jednostkom samorządu terytorialnego. I nie ma przy tym znaczenia, czy wspomagana j.s.t. „obiektywnie” ma, czy nie ma możliwości realizacji swoich zadań. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | Dr hab. Joanna M. Salachna, prof. UwB - pracownik naukowy Katedry Prawa Publicznego i Prawa Finansowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku |
E-mail: | salachna@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/5843 |
ISBN: | 978-83-7285-717·0 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WP) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
JM_Salachna_Dotacje_udzielane_z_budzetu_jednostki_samorzadu_terytorialnego.pdf | Joanna M. Salachna - Dotacje udzielane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 220 i 221 ustawy o finansach publicznych - problemy na tle interpretacji kompetencji ustawowych | 1,27 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL