REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5843
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSalachna, Joanna M.-
dc.date.accessioned2017-09-12T12:22:31Z-
dc.date.available2017-09-12T12:22:31Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationDotacje i subwencje w systemie finansowym samorządu terytorialnego, red. nauk. Andrzej Borodo, Toruń 2013, s. 135-148pl
dc.identifier.isbn978-83-7285-717·0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5843-
dc.description.abstractMożliwość przyznawania pomocy, w tym pomocy finansowej przez j.s.t. innym samorządom terytorialnym przewidziana jest w ustawach ustrojowych (art. 10 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym art. 7a ustawy o samorządzie powiatowym i art. 8a ustawy o samorządzie województwa oraz samej ustawie o finansach publicznych (art. 220). Z kolei w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego mowa jest o możliwości dotowania innych j.s.t. na dofinansowanie realizowanych przez nie zadań (art. 47 u.d.j.s.t.), co także trzeba uznać za uprawnienie do udzielania pomocy finansowej. W tym miejscu wypada powołać incydentalnie występujące w literaturze przedmiotu poglądy, zgodnie z którymi udzielanie pomocy dla innej j.s.t. w świetle ustaw ustrojowych należy uznać za wyjątek od reguły, według której każda j.s.t. sama realizuje powierzone jej zadania (i ponosi za to odpowiedzialność). A zatem pomoc może mieć miejsce wyłącznie wówczas, gdy j.s.t. mająca ją otrzymać nie ma obiektywnej możliwości realizacji ciążących na niej zadań6. Jakkolwiek słuszne jest pierwsze z powołanych twierdzeń (pomoc finansowa jest wyjątkiem od reguły samodzielnego finansowania zadań przez j.s.t.), to wniosek końcowy stanowi już nadinterpretację obowiązujących unormowań. Praktyka, poparta poglądami judykatury wskazuje, iż nie może być kwestionowana pomoc finansowa udzielana nawet zagranicznym jednostkom samorządu terytorialnego. I nie ma przy tym znaczenia, czy wspomagana j.s.t. „obiektywnie” ma, czy nie ma możliwości realizacji swoich zadań.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTowarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności "Dom Organizatora"pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectdotacje celowepl
dc.subjectdotacje na pomoc finansowąpl
dc.subjectuchwały dotacyjnepl
dc.subjectuchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnegopl
dc.subjectdziałaność pożytku publicznegopl
dc.subjectdotowanie sportupl
dc.titleDotacje udzielane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 220 i 221 ustawy o finansach publicznych - problemy na tle interpretacji kompetencji ustawowychpl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailsalachna@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteDr hab. Joanna M. Salachna, prof. UwB - pracownik naukowy Katedry Prawa Publicznego i Prawa Finansowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesUzasadnienie do rządowego projektu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 15 lutego 2002 r., Sejm IV kadencji, druk sejmowy nr 263pl
dc.description.referencesWitalec W., Samopomoc jednostek samorządu terytorialnego, „Finanse Komunalne" 2001, nr 3.pl
dc.description.referencesWyrok NSA z dnia 1 kwietnia 2003 r., I SNWr 3873/02pl
dc.description.referencesWyrok NSA z dnia 24 listopada 2011 r., II GSK 1253/10pl
dc.description.referencesWyrok WSA w Gliwicach z dnia 23 stycznia 2009 r., III SNGl 1457/08pl
dc.description.referencesWyrok WSA w Lublinie z dnia 16 maja 2012 r., I SNLu 284/12pl
dc.description.referencesWyrok WSA w Opolu z dnia 29 czerwca 2010 r., I SA/Op 259/10pl
dc.description.pages135-148pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WP)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
JM_Salachna_Dotacje_udzielane_z_budzetu_jednostki_samorzadu_terytorialnego.pdfJoanna M. Salachna - Dotacje udzielane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 220 i 221 ustawy o finansach publicznych - problemy na tle interpretacji kompetencji ustawowych1,27 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons