REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5840
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTyniewicki, Marcin-
dc.date.accessioned2017-09-11T07:15:46Z-
dc.date.available2017-09-11T07:15:46Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationDotacje i subwencje w systemie finansowym samorządu terytorialnego, red. nauk. Andrzej Borodo, Toruń 2013, s. 149-164pl
dc.identifier.isbn978-83-7285-717·0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5840-
dc.description.abstractW obowiązującym ustawodawstwie brak jest przepisów, które by wprost i jednoznacznie określały kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t.) w zakresie ustanawiania i przekazywania dotacji z ich budżetów. W szczególności, na podstawie właściwych regulacji nie można stworzyć bezwzględnie obowiązującego schematu, zgodnie z którym poprzez podejmowanie odpowiednich uchwał (w tym uchwał budżetowych) do organów stanowiących należy określanie zasad przyznawania dotacji i ich wysokości, a organy wykonawcze te postanowienia realizują poprzez udzielanie dotacji w odpowiednich formach (np. poprzez podpisywanie umów bądź porozumień). Dokonywanie tak ścisłego podziału kompetencji jest niemożliwe z kilku powodów. Przede wszystkim wiele przepisów regulujących tę problematykę często wykazuje brak spójności, a nie raz sam ustawodawca burzy powyższy schemat, np. kreując podwójną rolę organów stanowiących, tj. jako podmioty ustanawiające zasady dotowania, a następnie podejmujące indywidualne decyzje w sprawie udzielenia dotacji, o czym będzie jeszcze mowa. Kolejnym powodem jest występowanie korelacji pomiędzy procesami stanowienia i wykonywania uchwały budżetowej, które są również istotne dla przyznawania dotacji celowych. W tym obszarze można podać przykłady, kiedy organy wykonawcze, działając czy to na podstawie upoważnienia ustawowego, czy też w ramach upoważnienia udzielonego przez organ stanowiący wkraczają w sferę stanowienia uchwały budżetowej. Dzieje się tak na podstawie art. 257 i 258 ustawy o finansach publicznych , gdzie organy wykonawcze w określonych okolicznościach mogą dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków uchwały budżetowej. Celem niniejszego referatu jest ustalenie, w jakim zakresie organy wykonawcze j.s.t. posiadają kompetencje kreowania dotacji celowych udzielanych z ich budżetów. Określenie pozycji tych organów pozwoli jednocześnie na zdefiniowanie pozycji organów stanowiących w ramach tej problematyki. Tezą niniejszego artykułu jest twierdzenie, iż organy wykonawcze j.s.t. pośrednio, tj. w ramach odpowiednich upoważnień (ustawowych lub udzielonych przez organy stanowiące), będą uprawnione do kreowania wydatków dotacyjnych w budżetach samorządowych. Jednakże uprawnienie to nie musi oznaczać zawłaszczania bądź ingerowania w kompetencje tych pierwszych. Zakres niniejszego referatu ograniczony będzie do dotacji celowych udzielanych z budżetu j.s.t., a poszczególne problemy poddane analizie wynikają ze spraw będących przedmiotem orzeczeń Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTowarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności "Dom Organizatora"pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectdotacje celowepl
dc.subjectrezerwa ogólnapl
dc.subjectrezerwy celowepl
dc.subjectprzenoszenie wydatkówpl
dc.subjectkompetencje organów jednostek samorządu terytorialnegopl
dc.subjectbudżet jednostki samorządu terytorialnegopl
dc.titleKompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ustanawiania i udzielania dotacji celowychpl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailtyniewicki@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteDr Marcin Tyniewicki - adiunkt w Katedrze Prawa Finansów Publicznych i Prawa Finansowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesGłuchowski J., Rezerwy budżetowe, w: Weralski M. (red.), System instytucji prawno-finansowych PRL. Instytucje budżetowe, t. II, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1982pl
dc.description.referencesOstrowska A., Udzielanie i rozliczanie dotacji budżetowych przez j.s.t., w: Kosikowski C., Salachna J.M. (red.), Finanse samorządowe. 580 pytań i odpowiedzi, Warszawa 2012pl
dc.description.referencesRuśkowski E., Salachna J.M. (red.), Nowa ustawa o finansach publicznych wraz ustawą wprowadzającą. Komentarz praktyczny, Gdańsk 2010pl
dc.description.referencesSalachna J.M., Granice samodzielności legislacyjnej jednostek samorządu terytorialnego. Studium prawnofinansowe na gruncie ustrojowym, Gdańsk 2012pl
dc.description.referencesSalachna J.M., Wydatki i rozchody budżetowe j.s.t. – zagadnienia podstawowe, Kosikowski C., Salachna J.M. (red.), Finanse samorządowe. 580 pytań i odpowiedzi, Warszawa 2012pl
dc.description.pages149-164pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WP)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Tyniewicki_Kompetencje_organow_jednostek_samorzadu_terytorialnego_w_zakresie_ustanawiania_i_udzielania_dotacji_celowych.pdfMarcin Tyniewicki - Kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ustanawiania i udzielania dotacji celowych1,51 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons