Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5840
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Tyniewicki, Marcin | - |
dc.date.accessioned | 2017-09-11T07:15:46Z | - |
dc.date.available | 2017-09-11T07:15:46Z | - |
dc.date.issued | 2013 | - |
dc.identifier.citation | Dotacje i subwencje w systemie finansowym samorządu terytorialnego, red. nauk. Andrzej Borodo, Toruń 2013, s. 149-164 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7285-717·0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5840 | - |
dc.description.abstract | W obowiązującym ustawodawstwie brak jest przepisów, które by wprost i jednoznacznie określały kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t.) w zakresie ustanawiania i przekazywania dotacji z ich budżetów. W szczególności, na podstawie właściwych regulacji nie można stworzyć bezwzględnie obowiązującego schematu, zgodnie z którym poprzez podejmowanie odpowiednich uchwał (w tym uchwał budżetowych) do organów stanowiących należy określanie zasad przyznawania dotacji i ich wysokości, a organy wykonawcze te postanowienia realizują poprzez udzielanie dotacji w odpowiednich formach (np. poprzez podpisywanie umów bądź porozumień). Dokonywanie tak ścisłego podziału kompetencji jest niemożliwe z kilku powodów. Przede wszystkim wiele przepisów regulujących tę problematykę często wykazuje brak spójności, a nie raz sam ustawodawca burzy powyższy schemat, np. kreując podwójną rolę organów stanowiących, tj. jako podmioty ustanawiające zasady dotowania, a następnie podejmujące indywidualne decyzje w sprawie udzielenia dotacji, o czym będzie jeszcze mowa. Kolejnym powodem jest występowanie korelacji pomiędzy procesami stanowienia i wykonywania uchwały budżetowej, które są również istotne dla przyznawania dotacji celowych. W tym obszarze można podać przykłady, kiedy organy wykonawcze, działając czy to na podstawie upoważnienia ustawowego, czy też w ramach upoważnienia udzielonego przez organ stanowiący wkraczają w sferę stanowienia uchwały budżetowej. Dzieje się tak na podstawie art. 257 i 258 ustawy o finansach publicznych , gdzie organy wykonawcze w określonych okolicznościach mogą dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków uchwały budżetowej. Celem niniejszego referatu jest ustalenie, w jakim zakresie organy wykonawcze j.s.t. posiadają kompetencje kreowania dotacji celowych udzielanych z ich budżetów. Określenie pozycji tych organów pozwoli jednocześnie na zdefiniowanie pozycji organów stanowiących w ramach tej problematyki. Tezą niniejszego artykułu jest twierdzenie, iż organy wykonawcze j.s.t. pośrednio, tj. w ramach odpowiednich upoważnień (ustawowych lub udzielonych przez organy stanowiące), będą uprawnione do kreowania wydatków dotacyjnych w budżetach samorządowych. Jednakże uprawnienie to nie musi oznaczać zawłaszczania bądź ingerowania w kompetencje tych pierwszych. Zakres niniejszego referatu ograniczony będzie do dotacji celowych udzielanych z budżetu j.s.t., a poszczególne problemy poddane analizie wynikają ze spraw będących przedmiotem orzeczeń Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności "Dom Organizatora" | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | dotacje celowe | pl |
dc.subject | rezerwa ogólna | pl |
dc.subject | rezerwy celowe | pl |
dc.subject | przenoszenie wydatków | pl |
dc.subject | kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego | pl |
dc.subject | budżet jednostki samorządu terytorialnego | pl |
dc.title | Kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ustanawiania i udzielania dotacji celowych | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Email | tyniewicki@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Dr Marcin Tyniewicki - adiunkt w Katedrze Prawa Finansów Publicznych i Prawa Finansowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Głuchowski J., Rezerwy budżetowe, w: Weralski M. (red.), System instytucji prawno-finansowych PRL. Instytucje budżetowe, t. II, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1982 | pl |
dc.description.references | Ostrowska A., Udzielanie i rozliczanie dotacji budżetowych przez j.s.t., w: Kosikowski C., Salachna J.M. (red.), Finanse samorządowe. 580 pytań i odpowiedzi, Warszawa 2012 | pl |
dc.description.references | Ruśkowski E., Salachna J.M. (red.), Nowa ustawa o finansach publicznych wraz ustawą wprowadzającą. Komentarz praktyczny, Gdańsk 2010 | pl |
dc.description.references | Salachna J.M., Granice samodzielności legislacyjnej jednostek samorządu terytorialnego. Studium prawnofinansowe na gruncie ustrojowym, Gdańsk 2012 | pl |
dc.description.references | Salachna J.M., Wydatki i rozchody budżetowe j.s.t. – zagadnienia podstawowe, Kosikowski C., Salachna J.M. (red.), Finanse samorządowe. 580 pytań i odpowiedzi, Warszawa 2012 | pl |
dc.description.pages | 149-164 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WP) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Tyniewicki_Kompetencje_organow_jednostek_samorzadu_terytorialnego_w_zakresie_ustanawiania_i_udzielania_dotacji_celowych.pdf | Marcin Tyniewicki - Kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ustanawiania i udzielania dotacji celowych | 1,51 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL