REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5785
Tytuł: „Cud zabłudowski” w perspektywie socjologicznej
Inne tytuły: „Miracle of Zabludow” in a sociological perspective
Autorzy: Krzywosz, Maciej
Słowa kluczowe: cud zabłudowski
socjologia religii
objawienia maryjne
ekonomiczna teoria religii
Michael P. Caroll
psychoanalityczna koncepcja religii
Rodney Stark
Emile Durkheim
doświadczenie religijne
Max Weber
charyzma religijna
Joachim Wach
wirtuoz religijny
protest religijny
miracle of Zabludow
psychoanalytic theory of religion
sociology of religion
Marian apparitions
theory of religious economy
religious experience
religious charisma
virtuoso religious
religious protest
Data wydania: 2004
Data dodania: 4-sie-2017
Wydawca: Zakład Wydawniczy »NOMOS«
Źródło: Światopogląd: między transcendencją a codziennością, pod redakcją Ireny Borowik, Henryka Hoffmanna, Kraków 2004, s. 117-130
Abstrakt: Celem artykułu jest przedstawienie objawienia maryjnego, zwanego cudem zabłudowskim, na gruncie socjologii religii. W maju 1965 r. w Zabłudowie na Podlasiu, Matka Boska objawiła się katolickiej dziewczynce – Jadwidze Jakubowskej. Fakt ten wywołał mnóstwo skutków na różnych poziomach życia społecznego. Z przeprowadzonej analizy współczesnej literatury przedmiotu wynika, że badanie objawień maryjnych znajduje się marginesie współczesnej socjologii religii. Nielicznym propozycjami są koncepcje Michaela P. Carolla oraz Rodneya Starka, które jednak charakteryzują się jednostronnością (psychoanaliza, ekonomiczna koncepcja religii). Z tego też względu odwołałem się do klasycznych socjologów religii: Durkheima, Webera i Wacha. W ich dorobku można odnaleźć idee przydatne przy analizowaniu współczesnych objawień. Durkheim stworzył socjologiczną koncepcję doświadczenia religijnego, tłumaczącą rolę społeczeństwa przy generowaniu indywidulanego doświadczenia religijnego, co może miejsc w czasie publicznych objawień. Teoria charyzmy oraz wirtuozów religijnych Maxa Webera tłumaczy władzę, która posiadają różni wizjonerzy oraz genezę ich objawień. Koncepcja protestu religijnego Wacha wyjaśnia napięcia i konflikty, jakie mogą się pojawić się miedzy wizjonerem i skupionym wokół niego ruchem a instytucją religijną – Kościołem.
The purpose of this article is to present the Marian apparition, called the miracle of Zabludow, on the ground of the sociology of religion. In May 1965, in Zabludow in the Podlasie region, the Blessed Virgin appeared to Catholic girl – Jadwiga Jakubowska. This fact caused a lot of effects at different levels of social life. The analysis of contemporary literature on the subject, shows that the study of the Marian apparitions is the margins of contemporary sociology of religion. Few proposal are the concepts of Michael P. Caroll and Rodney Stark, but they are characterized by one-sidedness (psychoanalytic and economic theory of religion). For this reason I referred to classical sociologists of religion: Durkheim, Weber, and Wach. Their ideas can be found useful in analyzing contemporary apparitions. Durkheim developed a sociological concept of religious experience, that explains the role of society in generating individual religious experiences, which can be places during the public apparitions. Max Weber's theory of charisma and virtuoso religious explains the authority that different visionaries have and the genesis of their apparitions. The Wach’s concept of religious protest explains the tensions and conflicts that may arise between the visionary and the movement around him against the religious institution – the Church.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku. Wydział Historyczno-Socjologiczny
E-mail: maciej@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/5785
ISBN: 83-88508-61-X
Typ Dokumentu: Book chapter
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Krzywosz_Cud_zabludowski_w_perspektywie_socjologicznej.pdf3,02 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons