REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5785
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrzywosz, Maciej-
dc.date.accessioned2017-08-04T07:19:18Z-
dc.date.available2017-08-04T07:19:18Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.citationŚwiatopogląd: między transcendencją a codziennością, pod redakcją Ireny Borowik, Henryka Hoffmanna, Kraków 2004, s. 117-130pl
dc.identifier.isbn83-88508-61-X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5785-
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie objawienia maryjnego, zwanego cudem zabłudowskim, na gruncie socjologii religii. W maju 1965 r. w Zabłudowie na Podlasiu, Matka Boska objawiła się katolickiej dziewczynce – Jadwidze Jakubowskej. Fakt ten wywołał mnóstwo skutków na różnych poziomach życia społecznego. Z przeprowadzonej analizy współczesnej literatury przedmiotu wynika, że badanie objawień maryjnych znajduje się marginesie współczesnej socjologii religii. Nielicznym propozycjami są koncepcje Michaela P. Carolla oraz Rodneya Starka, które jednak charakteryzują się jednostronnością (psychoanaliza, ekonomiczna koncepcja religii). Z tego też względu odwołałem się do klasycznych socjologów religii: Durkheima, Webera i Wacha. W ich dorobku można odnaleźć idee przydatne przy analizowaniu współczesnych objawień. Durkheim stworzył socjologiczną koncepcję doświadczenia religijnego, tłumaczącą rolę społeczeństwa przy generowaniu indywidulanego doświadczenia religijnego, co może miejsc w czasie publicznych objawień. Teoria charyzmy oraz wirtuozów religijnych Maxa Webera tłumaczy władzę, która posiadają różni wizjonerzy oraz genezę ich objawień. Koncepcja protestu religijnego Wacha wyjaśnia napięcia i konflikty, jakie mogą się pojawić się miedzy wizjonerem i skupionym wokół niego ruchem a instytucją religijną – Kościołem.pl
dc.description.abstractThe purpose of this article is to present the Marian apparition, called the miracle of Zabludow, on the ground of the sociology of religion. In May 1965, in Zabludow in the Podlasie region, the Blessed Virgin appeared to Catholic girl – Jadwiga Jakubowska. This fact caused a lot of effects at different levels of social life. The analysis of contemporary literature on the subject, shows that the study of the Marian apparitions is the margins of contemporary sociology of religion. Few proposal are the concepts of Michael P. Caroll and Rodney Stark, but they are characterized by one-sidedness (psychoanalytic and economic theory of religion). For this reason I referred to classical sociologists of religion: Durkheim, Weber, and Wach. Their ideas can be found useful in analyzing contemporary apparitions. Durkheim developed a sociological concept of religious experience, that explains the role of society in generating individual religious experiences, which can be places during the public apparitions. Max Weber's theory of charisma and virtuoso religious explains the authority that different visionaries have and the genesis of their apparitions. The Wach’s concept of religious protest explains the tensions and conflicts that may arise between the visionary and the movement around him against the religious institution – the Church.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherZakład Wydawniczy »NOMOS«pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectcud zabłudowskipl
dc.subjectsocjologia religiipl
dc.subjectobjawienia maryjnepl
dc.subjectekonomiczna teoria religiipl
dc.subjectMichael P. Carollpl
dc.subjectpsychoanalityczna koncepcja religiipl
dc.subjectRodney Starkpl
dc.subjectEmile Durkheimpl
dc.subjectdoświadczenie religijnepl
dc.subjectMax Weberpl
dc.subjectcharyzma religijnapl
dc.subjectJoachim Wachpl
dc.subjectwirtuoz religijnypl
dc.subjectprotest religijnypl
dc.subjectmiracle of Zabludowpl
dc.subjectpsychoanalytic theory of religionpl
dc.subjectsociology of religionpl
dc.subjectMarian apparitionspl
dc.subjecttheory of religious economypl
dc.subjectreligious experiencepl
dc.subjectreligious charismapl
dc.subjectvirtuoso religiouspl
dc.subjectreligious protestpl
dc.title„Cud zabłudowski” w perspektywie socjologicznejpl
dc.title.alternative„Miracle of Zabludow” in a sociological perspectivepl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailmaciej@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku. Wydział Historyczno-Socjologicznypl
dc.description.pages117-130pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WSoc)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Krzywosz_Cud_zabludowski_w_perspektywie_socjologicznej.pdf3,02 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons