REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5719
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKorczak, Andrzej-
dc.date.accessioned2017-07-10T09:12:03Z-
dc.date.available2017-07-10T09:12:03Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationIdea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 28/2, 2016, s. 357-374pl
dc.identifier.issn0860-4487-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5719-
dc.description.abstractThe concept of archetype used by Eliade in religious science investigations derives from his meditational experiences. Eliade, in order to be better understood by Western scholars, referred to the archetype concept by Carl Gustav Jung and the concept of ideal type used by phenomenologists. However, one should not identify Jung's concept of archetype with that of Eliade's. With Jung, it has a psychological meaning, with Eliade a metaphysical one. However, according to the Romanian scholar, the same archetypes are basis of religious, esthetical and literary symbols. It is our intention which decides about how given symbol is to be understood. Any symbols however, owe their power just to the archetypes embedded in the structure of the human psyche.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectarchetypepl
dc.subjectJungpl
dc.subjectFreudpl
dc.subjectintentionpl
dc.subjectsymbolpl
dc.subjectarchetyppl
dc.subjectintencjapl
dc.titleMircea Eliade i pojęcie archetypupl
dc.title.alternativeMircea Eliade and the concept of archetypepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/idea.2016.28.2.19-
dc.description.AffiliationWydział Nauk Społecznych SGGW w Warszawiepl
dc.description.referencesAvalon A., Yoga kundalini. Ścieżka poznania siebie, przeł. Marek Friman, Poznań 2001.pl
dc.description.referencesAngarika Govinda, Zasady buddyzmu tantrycznego, przeł. Zbigniew Miłunski, Zbigniew Zagajewski, [w:] Buddyzm, wybór tekstów i opracowanie: Jacek Sieradzan, Wit Jaworski, Marian Dziwisz, Pismo Literacko-Artystyczne, Kraków 1987.pl
dc.description.referencesCiesielski R.T., Metamorfozy maski. Koncepcja Josepha Campbella, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesDupré L., Inny wymiar, przeł. Sabina Lewandowska, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesDurand G., Wyobraźnia symboliczna, przeł. Cezary Rowiński, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesEliade M., Obrazy i symbole, przeł. Magda Rodak, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesEliade M., Techniki jogi, przeł. Beata Biały, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesEliade M., Moje życie. Fragmenty dziennika 1941–1985, przeł. Ireneusz Kania, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesEliade M., Alchemia Azjatycka, przeł. Ireneusz Kania, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesEliade M., Mit wiecznego powrotu, przeł. Krzysztof Kocjan, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesEliade M., W poszukiwaniu historii i znaczenia religii, przeł. Agnieszka Grzybek, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesEliade M. Mefistofeles i androgyn, przeł. Bogdan Kupis, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesEliade M., Traktat o historii religii, przeł. Jan Wierusz-Kowalski, wstęp Leszek Kołakowski, posłowie Stanisław Tokarski, Łódź 1993.pl
dc.description.referencesEliade M., Próba labiryntu. Rozmowy z Claude – Henri Rocquetem, przeł. Krzysztof Środa, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesEliade M., Religia, literatura, komunizm. Dziennik emigranta, przeł. Adam Zagajewski, Londyn 1990.pl
dc.description.referencesEliade M., Zapowiedź równonocy. Pamiętniki 1907–1937, przeł. Ireneusz Kania, Kraków 1989.pl
dc.description.referencesEliade M., Majtreji, przeł. Irena Harasimowicz, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesEliade M., Joga. Nieśmiertelność i wolność, przeł. Bolesław Baranowski, oprac. Tomasz Ruciński, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesEliade M., Tajemnica doktora Honigbergera, przeł. Ireneusz Kania, Kraków 1983.pl
dc.description.referencesEliade M., Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, przeł. Anna Tatarkiewicz, Warszawa 1974.pl
dc.description.referencesGuggenbuhl C., Mircea Eliade and Serendranath Dasgupta, Zurich 2008.pl
dc.description.referencesHanderson E., H., Homo symbolicus, Luisiana State Uniwersity, b. d., ProQuest.pl
dc.description.referencesJung C. G, Psychologia kundalini-jogi. Według notatek z seminariów 1932 opracował Sonu Shamdasani, przeł. Robert Reszke, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesJung C. G., Rozmowy, wywiady, spotkania, przeł. Robert Reszke, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesJung C. G., Siedem nauk dla zmarłych. Napisane przez Bazyliadesa w Aleksandrii, mieście gdzie Wschód dotyka Zachodu, [w:] Jung C. G., Podróż na Wschód, wybór Leszek Kolankiewicz, przeł. Wojciech Chełmiński, Jerzy Prokopiuk, Erdmunte i Wacław Sobaszkowie, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesJung C. G., Archetypy i symbole. Pisma wybrane, przeł. Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesKania I., O pewnej propozycji aksjologicznej Mircei Eliadego, „Znak” 1984/11-12.pl
dc.description.referencesLelito A., Człowiek – Animal mythicum w ujęciu Mircei Eliadego, Tarnów 2008.pl
dc.description.referencesMeadow M.J., Archetypes and Patriarchy: Eliade and Jung, [w:] Journal of Religion and Health, 1992/3.pl
dc.description.referencesPawlak Z., Filozoficzna interpretacja koncepcji religii Mircei Eliadego, Włocławek 1995.pl
dc.description.referencesRega A., Człowiek w świecie symboli. Antropologia filozoficzna Mircei Eliadego, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesSaliba J.A., „Homo religiosus” in Mircea Eliade, Leiden 1976.pl
dc.description.referencesSangharakszita, Wprowadzenie do buddyzmu, przeł. Marek Macko, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesTokarczyk A., Hinduizm, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesTokarska-Bakir J., Wyzwolenie przez zmysły. Tybetańskie koncepcje soteriologiczne, Wrocław 1997.pl
dc.description.referencesTokarski S., Eliade i Orient, Wrocław 1984.pl
dc.description.referencesTopp I., Symbol w fenomenologii Eliadego, Acta Universitatis Vlatislaviensis, 1988.pl
dc.description.referencesTrzciński Ł., Tantra Śiwaicka, [w:] Filozofia Wschodu, red. B. Szymańska, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesWaardenburg J., Religie i religia: systematyczne wprowadzenie do religioznawstwa, przeł. Andrzej Bronk, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesWierciński A., Magia i religia. Szkice z antropologii religii, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesZotz V., Historia filozofii buddyjskiej, przeł. Monika Nowakowska, Kraków 2007.pl
dc.description.pages357-374pl
Występuje w kolekcji(ach):Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2016, XXVIII/2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Idea_28_2_2016_A.Korczak_Mircea_Eliade_i_pojęcie_archetypu.pdf176,6 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)