REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5709
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorArcimowicz, Krzysztof-
dc.date.accessioned2017-07-05T11:49:06Z-
dc.date.available2017-07-05T11:49:06Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationIdea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 28/2, 2016, s. 159-184pl
dc.identifier.issn0860-4487-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5709-
dc.description.abstractThis article offers an analysis of the following TV series: Six Feet Under, House M.D., Dexter, Breaking Bad, House of Cards, Fargo, Better Call Saul. These 21st century productions are known as “new generation TV series”, “neo TV series” or “post soaps”. This genre, even though it has originated from older television forms, in most cases has now very little in common with them. For my research I used the discourse-historical approach in the critical discourse analysis. The main aim of the analysis was to describe discourse strategies which are most commonly used to present the condition of a contemporary man and society. The analysis led to several conclusions. Discourse strategies which are most vivid in post soaps concern ethical relativism. Their creators engage in a play with the audience – by showing the dilemmas of their (anti-)heroes they force the viewers to reflect on their moral choices. Post soaps show men with their vices and stress how fragile is their mental structure. Unlike traditional TV series which were axiologically “safe”, post soaps could be described as “wishy-washy” or “unsafe” in this respect. The picture of human condition drawn in post soaps is full of pessimism and even though it is only partially true, it resembles postmodern reality much more than the one presented in traditional television series. As far as producers and broadcasters are concerned, still the most important criteria that allow to evaluate the success of a production are audience ratings and economic balance. New generation television series, however, prove that this genre does not have to be cliched, unambitious, full of banal didacticism or to avoid sensitive social issues to earn the recognition in the eyes of both ordinary viewers and experts.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectnew generation of television seriespl
dc.subjectdiscursive strategiespl
dc.subjectvaluespl
dc.subjecthumanpl
dc.subjectsocietypl
dc.subjectnowa generacja seriali telewizyjnychpl
dc.subjectstrategie dyskursywnepl
dc.subjectwartościpl
dc.subjectczłowiekpl
dc.subjectspołeczeństwopl
dc.titleObraz kondycji współczesnego człowieka i społeczeństwa w nowej generacji seriali telewizyjnychpl
dc.title.alternativeThe image of the condition of the contemporary man and society in the new generation of television seriespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/idea.2016.28.2.09-
dc.description.AffiliationZakład Kulturoznawstwa Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesR. C. Allen, Introduction, w: To Be Continued. Soap Opera Around the World, R. C. Allen (red.), London – New York 1995.pl
dc.description.referencesK. Arcimowicz, Determinants of the Content and Creation of Modern Television Series. Selected Issues, „Creativity. Theories – Research – Applications”, 3(1), 2016.pl
dc.description.referencesK. Arcimowicz, Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesM. Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesN. Carroll, Filozofia sztuki masowej, przeł. M. Przylipiak, Gdańsk 2011.pl
dc.description.referencesE. Cassirer, Mit państwa, przeł. A. Staniewska, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesM. N. Cohen, Culture of Intolerance. Chauvinism, Class and Racism in the United States, London 1998.pl
dc.description.referencesS. Czubakowska, Jakby na nich nie spojrzeć – legalni. Serwis CDA.pl i kulisy działania polskiego YouTube, Dziennik.pl., 01.11.2015, http://technologia.dziennik.pl /internet/artykuly/504361,cda-pl-skad-sie-wzial-serwis-z-filmami-i-grami-cda-pl.html [dostęp: 07.02.2016].pl
dc.description.referencesB. Darska, To nas pociąga: o serialowych antybohaterach, Gdańsk 2012.pl
dc.description.referencesT. A. van Dijk, Badania nad dyskursem, przeł. G. Grochowski, w: T. A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesJ. Dukaj, Serial zamiast powieści, „Filmowy. Magazyn do Czytania”, 11, 2012.pl
dc.description.referencesM. Filiciak, B. Giza, Wstęp, w: M. Filiciak i B. Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesH. A. Giroux, Public Spaces. Private Lives: Beyond the Culture of Cynicism, New York 2003.pl
dc.description.referencesH. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz M. Filipiak, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesD. Julia, Słownik filozofii, przeł. K. Jarosz, Katowice 1984.pl
dc.description.referencesE. Kaja, Amerykańskie seriale typu „post-soap opera” – nowa generacja seriali telewizyjnych, lecz nie tylko w telewizji, „Kultura i Edukacja”, 2, 2014.pl
dc.description.referencesA. Kisielewska, Polskie tele-sagi. Mitologie rodzinności, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesN. Krzyżanowska, Wokół koncepcji demokracji. Parytet płci w świetle polskiego dyskursu prasowego, „Studia Socjologiczne”, 1, 2012.pl
dc.description.referencesM. Krzyżanowski, The Discursive Construction of European Identities, Frankfurt am Main 2010.pl
dc.description.referencesD. Lalman, J. Oppenheimer, J. Świstak, Formalna teoria wyboru racjonalnego: kumulatywne nauki polityczne, „Studia Socjologiczne”, 3-4, 1994.pl
dc.description.referencesK. Łuczaj, Zmieniająca się rodzina w zmieniającym się serialu, „InterAlia. Pismo poświęcone studiom queer”, 8, 2013, s. 155.pl
dc.description.referencesM. Major „Era antybohaterów” w amerykańskiej produkcji telewizyjnej. Próba diagnozy nowego zjawiska na mapie kultury popularnej, „Panoptikum”, 10, 2011.pl
dc.description.referencesD. McQuail, Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesJ. S. Mill, Utylitaryzm. O wolności, przeł. M. Ossowska, A. Kurlandzka, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesA. Niemczyńska, Dr House – demaskator amerykańskiej „kultury cynizmu”, w: M. Filiciak i B. Giza (red.), dz. cyt., s. 76.pl
dc.description.referencesD. Pierson, Breaking Neoliberal? Contemporary Neoliberal Discourses and Policies in AMC’s “Braking Bad”, w: D. Pierson (red.), Critical Essays on the Context, Politics, Style, and the Reception of the Television Series, Lanham 2014.pl
dc.description.referencesPortal TVP.Info.pl, http://www.tvp.info/19367865/amerykanie-wola-fikcyjnych-prezydentowfrank-underwood-popularniejszy-od-baracka-obamy [dostęp: 06.05.2016].pl
dc.description.referencesM. Reisigl, Dyskryminacja w dyskursach, przeł. D. Przepiórkowska, „Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs”, 3, 2010.pl
dc.description.referencesM. Reisigl, R. Wodak, The Discourse-Historical Approach, w: R. Wodak, M. Meyer (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, London 2009.pl
dc.description.referencesSłownik pojęć filozoficznych, W. Krajewski, R. Banajski (red.), Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesJ. Sobota, Bohater rozdarty – współczesne seriale jako obszar symulacji dylematów etycznych, w: M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska, P. Przytuła (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Serialowe sedno, Olsztyn 2016.pl
dc.description.referencesJ. Sobota, Od Hamleta do Dextera – bohater ponad moralnością? Aksjologia współczesnych seriali, w: D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje, Olsztyn 2014.pl
dc.description.referencesK. Starego, Dyskurs, w: M. Cackowska, L. Kopciewicz, M. Palaton, P. Stańczyk, T. Szkudlarek (red.), Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury, Gdańsk 2011.pl
dc.description.referencesR. Stivers, The Culture of Cynicism. American Moralisty in Decline, Oxford 1994.pl
dc.description.referencesP. Sztompka, Kulturowe imponderabilia szybkich zmian społecznych. Zaufanie, lojalność, solidarność, 4, 1997.pl
dc.description.referencesUnited State Census Bureau, http://www.census.gov/quickfacts/table/PST045215/35 [dostęp: 10.04.2016].pl
dc.description.referencesP. Włodek, Seriale nowej generacji a konwencje filmowe, w: A. Krawczyk-Łaskarzewska, Naruszewicz-Duchlińska A., P. Przytuła (red.), Seriale w kontekście kulturowym gatunki, konwergencja, recepcja, Olsztyn 2014.pl
dc.description.referencesR. Wodak, Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka, przeł. J. Wawrzyniak, A. Wójcicki, w: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesR. Wodak, M. Meyer, Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory and Methodology, w: Methods of Critical Discourse Analysis, red. Ruth Wodak, Michael Meyer, London 2009.pl
dc.description.referencesR. Wodak, M. Meyer, Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory and Methodology, w: R. Wodak, M. Meyer (red.), Methods of Critical Discourse Analysis, dz. cyt.pl
dc.description.referencesR. Wodak, Wstęp: Badania nad dyskursem – ważne pojęcia i terminy, przeł. D. Przepiórkowska, w: M. Krzyżanowski, R. Wodak (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesM. Wróblewski, Wszyscy jesteśmy Dexterami, w: M. Filiciak i B. Giza (red.), dz. cyt.pl
dc.description.pages159-184pl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSK)
Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2016, XXVIII/2

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)