Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5707
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Piotrowski, Kazimierz | - |
dc.date.accessioned | 2017-07-05T09:20:03Z | - |
dc.date.available | 2017-07-05T09:20:03Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 28/2, 2016, s. 107-138 | pl |
dc.identifier.issn | 0860-4487 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5707 | - |
dc.description.abstract | With reference to the idea of postmodern culture which uses the episteme of tmesis, I attempt to consider in its context the status of symbol. Even if the Nietzschean programme of suspension of symbolization processes is preached, the desymbolization – forced by the Cutting Age – cannot succeed. By distinguishing various types of symbolization based on the concepts of tekmérion, tekmar and eikos, I show that the postmodern cut makes a paradoxical synthesis of those types and it does not violate the identity of symbol, because symbol as a unit (sym-bállica) implies some dichotomisation. Referring to Carl Gustav Jung, who referred to a ceremony of reconstructing an ape, I find the most spectacular manifestation of this symbolization in the attempts at dehumanization and demonization of Barack Obama's person. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | ceremony of reconstructing an ape | pl |
dc.subject | cutting age | pl |
dc.subject | episteme of tmesis | pl |
dc.subject | symbol | pl |
dc.subject | ceremonia odtwarzania małpy | pl |
dc.subject | epoka cięcia | pl |
dc.subject | epistema tmesis | pl |
dc.title | Symbol (w) Cutting Age | pl |
dc.title.alternative | Symbol (in / of) cutting age | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/idea.2016.28.2.07 | - |
dc.description.Affiliation | Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi | pl |
dc.description.references | Barthes Roland, L'aventure sémiologique, Paris 1985. | pl |
dc.description.references | Barthes Roland, Przyjemność tekstu, przeł. A. Lewańska, Warszawa 1997. | pl |
dc.description.references | Barthes Roland, Podstawy semiologii, przeł. A. Turczyn, Kraków 2009. | pl |
dc.description.references | Chwistek Leon, Granice nauki. Zarys metodologii nauk ścisłych, Lwów – Warszawa 1935. | pl |
dc.description.references | Davidson, David, Wahrheit und Interpretation, Frankfurt am Main 1986. | pl |
dc.description.references | Derrida, Jacques, Wiara i wiedza. Dwa źródła „religii” w obrębie samego rozumu, [w:] J. Derrida, G. Vattimo i inni, Religia, przeł. M. Kowalska, E. Łukaszyk, P. Mrówczyński, R. Reszke, J. Wojcieszek, Warszawa 1999, s. 7-97. | pl |
dc.description.references | Foucault Michel, Archeologia wiedzy, przeł. A. Siemek, Warszawa 1977. | pl |
dc.description.references | Foucault Michel, Słowa i rzeczy, przeł. T. Komendant, Gdańsk 2006. | pl |
dc.description.references | Habermas Jürgen, Uwzględniając Innego. Studia do teorii politycznej, przeł. A. Romaniuk, Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | Heidegger Martin, Kant a problem metafizyki, przeł. B. Baran, Warszawa 1989. | pl |
dc.description.references | Heidegger Martin, Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994. | pl |
dc.description.references | Heidegger Martin, Drogi lasu, przeł. J. Gierasimiuk, R. Marszałek, J. Mizera, J. Sidorek, K. Wolicki, Warszawa 1997. | pl |
dc.description.references | Jacobi Jolande, Psychologia C. G. Junga, przeł. S. Łypacewicz, Warszawa 1996. | pl |
dc.description.references | Jung Carl Gustav, Psychologia a religia, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1995. | pl |
dc.description.references | Kant Immanuel, Antropologia w ujęciu pragmatycznym, przeł. E. Drzazgowska, P. Sosnowska, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | Kerslake Christian, Deleuze and the Unconscious, New York 2007. | pl |
dc.description.references | Klement C. Kevin, The Paradoxes and Russell's Theory of Incomplete Symbols, „Philosophical Studies” 169, 2014, s. 183-207. | pl |
dc.description.references | Kmita Jerzy, Myślenie „mitologiczne” w świetle strukturalistycznej opozycji metonimii i metafory, [w:] T. Kostyrko Teresa (red.), Symbol i poznanie. W poszykiwaniu koncepcji integrującej, Warszawa 1987, s. 139-156. | pl |
dc.description.references | Kmita Jerzy, Symbolizowanie jako relacja aksjologiczne oraz jako relacja semantyczna, [w:] T. Kostyrko (red.), Symbol i poznanie. W poszykiwaniu koncepcji integrującej, Warszawa 1987, s. 188-198. | pl |
dc.description.references | Langer K. Susan, Nowy sens filozofii: rozważania o symbolach myśli, obrzędu i sztuki, przeł. A. H. Bogucka, Warszawa 1976. | pl |
dc.description.references | Lévi-Strauss Claude, Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa 1969. | pl |
dc.description.references | Naify James, Al Ghazali, [w:] R. H. Popkin (red.), Historia filozofii zachodniej, Poznań 2003, s. 191-198. | pl |
dc.description.references | Nietzsche Friedrich, Antychryst, przeł. L. Staff, Warszawa 1907. | pl |
dc.description.references | Nietzsche Friedrich, Jutrzenka. Myśli o przesądach moralnych, przeł. S. Wyrzykowski, Warszawa - Kraków 1912. | pl |
dc.description.references | Piotrowski Kazimierz, Antyunizm Leona Chwistka – o defensywnej fazie awangardy lat trzydziestych, „Artium Questiones” XV, 2004, s. 138-179. | pl |
dc.description.references | Piotrowski Kazimierz, Acutum ingenium. Asteiologiczny motyw w estetyce i sztuce, „Estetyka i Krytyka” 24, 2012, s. 151-168. | pl |
dc.description.references | Piotrowski Kazimierz, Barthes a kontekstualizm, [w:] A. Grzegorczyk, A. Kaczmarek, K. Machtyl, Imperium Barthesa, Poznań 2016, s. 107-115. | pl |
dc.description.references | Piotrowski Kazimierz, Tmesis – Cutting Age. System mody: od bazy do para-bazy, [w:] T. Pękala (red.), Teatr, teatralizacja, performatywność, Lublin 2016. | pl |
dc.description.references | Ricouer Paul, Symbolika zła, przeł. S. Cichowicz, M. Ochab, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Todorov Tzvetan, Teorie symbolu, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011. | pl |
dc.description.references | Tomasz z Akwinu św., Jak uzasadnić wiarę?, [w:] Tenże, Dzieła wybrane, przeł. J. Salij OP, Warszawa 2001, s. 139-172. | pl |
dc.description.references | Trias Eugenio, Myślenie o religii. Symbol i sacrum, [w:] J. Derrida Jacques, G. Vattimo i inni, Religia, przeł. M. Kowalska, E. Łukaszyk, P. Mrówczyński, R. Reszke, J. Wojcieszek, Warszawa 1999, s. 117-134. | pl |
dc.description.references | Wittgenstein Ludwig, Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.references | Wolicka Elżbieta, Mimetyka i mitologia Platona. U początków hermeneutyki filozoficznej, Lublin 1994. | pl |
dc.description.references | Wolicka Elżbieta, Rozważania wokół Kanta. Prologomena do filozofii kultury jako krytyki władz poznania, Lublin 2002. | pl |
dc.description.pages | 107-138 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2016, XXVIII/2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Idea_28_2_2016_K.Piotrowski_Symbol_w_Cutting_Age.pdf | 625,45 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)