REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5692
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKaźmierczak, Zbigniew-
dc.date.accessioned2017-07-04T10:38:24Z-
dc.date.available2017-07-04T10:38:24Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationIdea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 28/2, 2016, s. 20-38pl
dc.identifier.issn0860-4487-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5692-
dc.description.abstractIn this article I claim that there is a hidden assumption of the demonic character of God in the exclusivist and inclusivist theism. Exclusivism and inclusivism assume that God is partial and in fact does not care about most people in the world, choosing to reveal himself fully only in one part of the world. This kind of neglect for other people reflects the standard ethnocentrism and seems to be an expression of it. The only way to avoid the view that God is demonic is to accept the religious pluralism. The idea of religion would need to be changed: from the idea of religion as a place of revelation of God to the idea of religion as a place for searching for God. Accepting religious pluralism would lead, however, to the destruction of religions as we know them, since the core of their doctrines is based on the assumption of their superiority.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectinclusivismpl
dc.subjectexclusivismpl
dc.subjectreligious pluralismpl
dc.subjectdemonismpl
dc.subjectteizmpl
dc.subjectinkluzywizmpl
dc.subjectekskluzywizmpl
dc.subjectpluralizm religijnypl
dc.subjectdemonizmpl
dc.titleDemoniczność Boga jako założenie ekskluzywistycznego i inkluzywistycznego teizmupl
dc.title.alternativeDemonic nature of God as an assumption of exclusivist and inclusivist theismpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/idea.2016.28.2.02-
dc.description.AffiliationZakład Religioznawstwa i Filozofii Religii UwBpl
dc.description.referencesCraig W. L., On Guard. Defending Your Faith with Reason and Precision, Colorado Springs, CO 2010.pl
dc.description.referencesEliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesGoethe J.W., Faust. Tragedia. Część I, przeł. J. S. Buras, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesIbn Warraq, Dlaczego nie jestem muzułmaninem, przeł. K.W. Wielgat, G. Kuśmierek, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesJan od Krzyża, Dzieła, przeł. B. Smyrak, Kraków 1986.pl
dc.description.referencesLeeuw van der G., Fenomenologia religii, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesMiędzynarodowa Komisja Teologiczna, Nadzieja zbawienia dla dzieci, które umierają bez chrztu, http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/cti_documents/rc_con_cfaith_doc_20070419_un-baptised-infants_pl.pdf, dostęp: 26.09.2016.pl
dc.description.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Nowy Przekład, przeł. Komisja Przekładu Pisma Świętego Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesRanke-Heinemann U., Eunuchy do raju. Kościół katolicki a seksualizm, przeł. M. Zeller, Gdynia 1995.pl
dc.description.referencesStreminger G., Gottes Güte und die Übel der Welt: das Theodizeeproblem, Tübingen 1992.pl
dc.description.referencesTazbir J., Okrucieństwo w nowożytnej Europie, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesTertulian, De spectaculis, w: Tertullian Apology; De spectaculis / with an English translation by T. R. Glover. Minucius Felix / with an English translation by Gerald H. Rendall; based on the unfinsihed version by W. C. A. Kerr, Cambridge, Massachusetts, London, 1977.pl
dc.description.referencesVigil J. M., Tomita L. E., Along the Many Paths of God, Münster 2008.pl
dc.description.referencesWeil S., Wybór pism, przeł. i oprac. Cz. Miłosz, Znak, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesZimon H., Monoteizm pierwotny. Teoria Wilhelma Schmidta i jej krytyka w Wiedeńskiej Szkole Etnologicznej, Lublin 2001.pl
dc.description.pages20-38pl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFiloz)
Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2016, XXVIII/2

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)