REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5198
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJabłoński, Maciej-
dc.date.accessioned2017-02-15T13:02:44Z-
dc.date.available2017-02-15T13:02:44Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationParezja, 2016, nr 2(6), s. 131-147pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5198-
dc.description.abstractW artykule została dokonana próba swoistej rehabilitacji Państwowych Gospodarstw Rolnych jako miejsca (nie)świadomej inkluzji społecznej, opisywanej z perspektywy autoetnograficznej. Autor starał się ukazać, że w PGR-ze, jako wspólnocie, niepotrzebny był specjalny program czy rozporządzenie, aby człowiek niepełnosprawny czuł się szanowanym, pełnoprawnym członkiem społeczności. W tekście PGR został przeciwstawiony współczesnym ideom normalizacji czy deinstytucjonaliazacji, gdzie widoczna dwoistość między upośledzaniem/(samo)upośledzaniem a normalizacją/deinstytucjonalizacją ukazywanych miejsc nie daje jednoznacznej odpowiedzi. Sama niejednoznaczność stawia nas w niepewności, że może jednak na dzień dzisiejszy żadne z opisanych miejsce (i nieopisywanych w tekście) nie spełnia kryteriów: najpełniejszego rozwoju, poczucia autonomii czy wolności człowieka niepełnosprawnego.pl
dc.description.abstractThe article constitutes an attempt to rehabilitate State Agricultural Farms as a place of (un)conscious social inclusion, described from autoethnographic perspective. The author tried to show that in the State Agricultural Farms as the community, a special programme or regulation was unnecessary so that a disabled person felt a respected and full member of the community. In the text a State Agricultural Farm was confronted with the modern ideas of normalization or deinstitutionalisation, where the apparent duality between compromising/(same)compromising and normalization/deinstitutionalisation of displayed places does not provide a definite answer. The ambiguity puts us in suspense, that perhaps, at present none of the described places (as well as not described in the text) meets the criteria of: the fullest development, a sense of autonomy and freedom of the person with a disability.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectPaństwowe Gospodarstwa Rolnepl
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl
dc.subjectdeinstytucjonalizacjapl
dc.subjectkolonializmpl
dc.subjectwładzapl
dc.subjectinkluzja społecznapl
dc.subjectState Agricultural Farmspl
dc.subjectintellectual disabilitypl
dc.subjectdeinstitutionalisationpl
dc.subjectcolonialismpl
dc.subjectpowerpl
dc.subjectsocial inclusionpl
dc.titleZapomniana rzeczywistość. Rzecz o (nie)świadomej inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną w Państwowych Gospodarstwach Rolnychpl
dc.title.alternativeForgotten reality. About the (un) conscious social inclusion of people with intellectual disabilities in the State Agricultural Farmspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2016.06.10-
dc.description.Emailmacias73@onet.plpl
dc.description.AffiliationWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawiepl
dc.description.referencesBarnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: SIC!.pl
dc.description.referencesBorowska-Beszta, B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: „Impuls”.pl
dc.description.referencesDudkiewicz, M. (2013). Populiści dobroczynności. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.pl
dc.description.referencesDziubińska-Michalewicz, M. (2001). Problemy bezrobocia i ubóstwa na terenach byłych Państwowych Gospodarstw Rolnych. Warszawa: K. S. Biuro Studiów i Ekspertyz.pl
dc.description.referencesFelisiak, M. (2007). Społeczna percepcja przemocy werbalnej i mowy nienawiści. Warszawa: Fundacja Centrum Badań Opinii Społecznej.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (1977). Archeologia wiedzy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (2011). Narodziny biopolityki. Wykłady w Collége de France, 1978–1979. Warszawa: WN PWN.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (1998). Trzeba bronić społeczeństwa. Wykład w College de France, 1976. Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.description.referencesGajdzica. Z. (2013). Natura rezerwatu w życiu osoby z niepełnosprawnością. W: Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: „Impuls”.pl
dc.description.referencesGiddens, A. (2001). Poza lewicą i prawicą. Przyszłość polityki radykalnej. Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesGoffman, E. (2011). Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesGrotowska-Leder, J. (2002). Fenomen wielkomiejskiej biedy. Od epizodu do underclass. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesHajduk, E. (2005). Człowiek dobry. Kraków: „Impuls”.pl
dc.description.referencesHajduk, E., Hajduk, B. (2006). O rodzajach pomocy. Kraków: „Impuls”.pl
dc.description.referencesHeatherton, T. F. (red.). (2008). Społeczna psychologia piętna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesJabłoński, M. (2015). PGR jako miejsce dwoistości między normalizacją a piętnem upośledzenia. W: M. Dąbkowska (red.), Odkrywając współczesną młodzież. Studia interdyscyplinarne (s. 31–65). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesJabłoński, M. (2016). Rezerwaty i przestrzenie włączające w przestrzeni rzeczywistości szkolnej. W: Z. Gajdzica, M. Bełza (red.), Problemy Edukacji Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych (t. 22). Katowice: Wyd. UŚ, s. 74–96.pl
dc.description.referencesJabłoński, M., (1997/1999). Wywiady narracyjne przeprowadzone w latach 1997–1999, (maszynopis niepublikowany).pl
dc.description.referencesJacobson, S. A., Wilhite, B. C. (1999). Residential transitions in the lives of older adults with developmental disabilities: An ecological perspective. Therapeutic Recreation Journal, t. 33(3), s. 195–208.pl
dc.description.referencesJezierski, A., Leszczyńska, C. (2001). Historia gospodarcza Polski. Warszawa: Wydawnictwo Key Text.pl
dc.description.referencesKarwacki, A. (2006). Błędne koło. Reprodukcja kultury podklasy społecznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesKawczyńska-Butrym, Z. (2001). Mieszkańcy osiedli byłych Pegeerów o swojej sytuacji życiowej: raport z badań. Olsztyn: Studio Poligrafii Komputerowej „SQL”.pl
dc.description.referencesKostyło, P. (2008). Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Kraków: „Impuls”.pl
dc.description.referencesKrause, A., Żyta, A., Nosarzewska, S. (2010). Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Toruń: Wydawnictwo Akapit.pl
dc.description.referencesKubinowski, D. (2013). Idiomatyczność. Synergia. Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.pl
dc.description.referencesKumaniecka-Wiśniewska, A. (2006). Kim jestem? Tożsamość kobiet upośledzonych umysłowo. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl
dc.description.referencesKusak, L. (2012). O niejednoznaczności idei pomocy. Prakseologia, t. 153, s. 11–30.pl
dc.description.referencesKwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza. Toruń: „Edytor”.pl
dc.description.referencesLindyberg, I. (2009). Pytanie o specyfikę systemu instytucjonalnego wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność, nr 2, s. 13–22.pl
dc.description.referencesLoomba, A. (2011). Kolonializm/postkolonializm. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.description.referencesMajewski, T. (1997). Rehabilitacja środowiskowa. W: A. Juros, W. Otrębski (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. Lublin: FŚCEDS.pl
dc.description.referencesMarszałek, L. (2007). Społeczny kontekst niepełnosprawności. Seminare, nr 24.pl
dc.description.referencesMrugalska, K. (2006). Koncepcja Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym systemu aktywizacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami powodującymi potrzebę wsparcia. W: B. E. Abramowska (red.), Z Warsztatów Terapii Zajęciowej do pracy – rozwiązania systemowe. Materiały konferencyjne. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.pl
dc.description.referencesOstrowicka, H. (2015). Przemyśleć z Michelem Foucaultem. Edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: „Impuls”.pl
dc.description.referencesMilerski, B., Śliwerski, B. (2000). Leksykon tematyczny PWN – Pedagogika. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesMurray, Ch. (2001). Bez korzeni. Polityka społeczna USA 1950–1980. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesPedlar, A. (1992). Deinstitutionalization and normalization in Sweden and Ontario, Canada: Supporting people in leisure activities. Therapeutic Recreation Journal, t. 26(2), s. 21–35.pl
dc.description.referencesSchneider, M. A. Społeczność farmy jako alternatywa mieszkaniowa dla osób z autyzmem. Pozyskano z: http://www.domrainmana.pl/index.php/2012/02/spolecznosc-farmy-jako-alternatywa-mieszkaniowa-dla-osob-z-autyzmem/, [data dostępu: 28.01.2014].pl
dc.description.referencesSchalock, R., Kiernan, W. (1990). Habilitation Planning for Adults with Developmental Disabilities. New York: Springer Verlag.pl
dc.description.referencesSnell, M. E., Luckasson, R., Borthwick-Duffy, W. S., Bradley, V., Buntinx, W. H., Coulter, D. L. i in. (2009). Characteristics and needs of people with intellectual disability who have higher IQs. Intellectual and Developmental Disabilities, nr 3(47), s. 220–233.pl
dc.description.referencesSpeck, O. (2006). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesSzahaj, A. (1996). Ironia i miłość. Neopragmatyzm Richarda Rorty’ego w kontekście sporu o postmodernizm. Wrocław: Wydaw. Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiegopl
dc.description.referencesSzasz, T. (1978). Mit choroby psychicznej. W: K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii. Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesSzkudlarek, T. (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. Acta Universitis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania, z. 13, s. 167–199.pl
dc.description.referencesSzpak, E. (2005). Między osiedlem a zagrodą. Życie codzienne mieszkańców PGR-ów. Warszawa: Wydawnictwo Trio.pl
dc.description.referencesSzpunar, M. (2010). Życie z piętnem. Studia jako próba zdeprecjonowania stygmatu osoby niepełnosprawnej. E-Mentor, nr 2(34), s. 62–69.pl
dc.description.referencesTuan Yi-Fu. (1987). Przestrzeń i miejsce. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.pages131-147pl
dc.description.issue2(6)pl
dc.description.firstpage131pl
dc.description.lastpage147pl
dc.identifier.citation2Parezjapl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Maciej_Jablonski_Zapomniana_rzeczywistość__Parezja_2_2016_(6).pdf167,43 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons