Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5192
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Stankiewicz, Łukasz | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-15T12:58:56Z | - |
dc.date.available | 2017-02-15T12:58:56Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Parezja, 2016, nr 2(6), s. 43-60 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5192 | - |
dc.description.abstract | Polski uniwersytet jest w ostatnim czasie przedmiotem wielu publicznych kontrowersji. Dotąd niezakończona publiczna debata wokół reformy systemu szkolnictwa wyższego i nauki z roku 2011 zmienia sposób, w jaki zarówno akademicy, jak i inne grupy społeczne, myślą i mówią o uniwersytecie. Celem tego artykułu będzie podsumowanie badań własnych dotyczących obecności, w ostatnich trzech dekadach, krytycznych wobec akademii dyskursów w mediach masowych oraz próba ich interpretacji za pomocą instytucjonalnej teorii organizacji. Obecna sytuacja uniwersytetu jest uznawana za przejaw kryzysu legitymizacji, towarzyszącego blisko ze sobą powiązanym zmianom w zakresie demografii, struktury finansowania, stosunków pomiędzy akademią i państwem i wewnętrznych stosunków pomiędzy aktorami operującymi w sektorze. Sumarycznym efektem tych zmian jest przejście uniwersytetu z obszaru organizacji opartych na autorytecie, do obszaru organizacji technicznych – operujących w oparciu o racjonalną kalkulację dotyczącą przydatności ich produktów i usług. Zmiana ta, chociaż pozostaje w sprzeczności z humanistycznym dyskursem na temat uniwersytetu, posiada wiele historycznych precedensów i jest wyrazem rosnącego znaczenia działalności akademickiej, zarówno w jej wymiarze edukacyjnym, jak i wiedzotwórczym. | pl |
dc.description.abstract | Polish university has been recently a subject of much public controversy. The debate concerning the 2011 reforms of the higher education and science sector still continues—changing the way, in which both the academics and the general public think and speak about the university. The purpose of this paper is the analysis of the critical media discourses concerning the academic world during the last three post—1989 decades. The analysis is based on prior research and uses institutional theory of organization as an interpretative framework. Within this framework the current situation of the higher education and science sector can be interpreted as a legitimation crisis, brought about by the interlocking changes in demographics, the mode of financing, the relationships between universities, the state and other social actors, as well as the relationships of actors participating in the sector. The summary effect of this changes is the transfer of universities from the sphere of organizations that base their legitimacy on authority to the technical sphere—operating on the basis of rational calculation concerning the utility of their products and services. This change is at odds with the humanist discourse on the university, but it also has many historic precedents and expresses the growing importance of academic activities in both educational and knowledge-creation dimension. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | szkolnictwo wyższe | pl |
dc.subject | dyskurs | pl |
dc.subject | debata publiczna | pl |
dc.subject | higher education | pl |
dc.subject | discourse | pl |
dc.subject | public debate | pl |
dc.title | Polska debata publiczna i odczarowanie akademii – o zmianach w społecznej percepcji uniwersytetu w ostatnich trzech dekadach (część II) | pl |
dc.title.alternative | Polish public debate and academy disenchantment —about changes in public perception of the university in the last three decades (Part II) | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2016.06.04 | - |
dc.description.Email | lukasz_stankiewicz@yahoo.com | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | pl |
dc.description.references | Adnett, N., Davies, P. (2002). Education as a Positional Good: Implications for Market-Based Reforms of State Schooling. British Journal of Educational Studies, t. 50(2), s. 189–205. | pl |
dc.description.references | Antonowicz, D., Godlewski, B. (2011). Demograficzne tsunami. Raport Instytutu Sokratesa na temat wpływu zmian demograficznych na szkolnictwo wyższe do 2020 roku. Warszawa: Instytut Sokratesa. | pl |
dc.description.references | Antonowicz, D. (2015). Między siłą globalnych procesów a lokalną tradycją: polskie szkolnictwo wyższe w dobie przemian. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl |
dc.description.references | Ashforth, B.E., Gibbs, B.W. (1990). The Double-edge of Organizational Legitimation. Organization Science, t. 1(2), s. 177–194. | pl |
dc.description.references | Borowicz, R. (1983). Zakres i mechanizmy selekcji w szkolnictwie: kształtowanie się zbiorowości studentów. Warszawa: Państwowe Wydawictwo Naukowe. | pl |
dc.description.references | Borowiec, M. (2011) Zmiany kierunków kształcenia akademickiego w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, t. 18, s. 9–22. | pl |
dc.description.references | Burawoy, M. (2013). Redefinicja publicznego uniwersytetu: ramy analityczne. Praktyka Teoretyczna, t. 7(1), s. 13–30. | pl |
dc.description.references | Cahuc, P., Carcillo, S., Rinne, U., Zimmermann, K. F. (2013). Youth Unemployment in Old Europe: the Polar Cases of France and Germany. Journal of European Labor Studies, t. 2(1), s. 1–23. | pl |
dc.description.references | Carroll, L. (1972). O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra. Warszawa: Czytelnik. | pl |
dc.description.references | Cohen, A., Kisker, C. (2010). The shaping Of American Higher Education: Emergence and Growth of the Contemporary System (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass. | pl |
dc.description.references | Deephouse, D.L. (1996). Does isomorphism legitimate? Academy of Management Journal, t. 39(4), s. 1024–1039. | pl |
dc.description.references | Duszak, A., Fairclough, N., (2008). Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Fairclough, N. (2001). Language and Power. London: Addison-Wesley Longman. | pl |
dc.description.references | Frank, R. (1999). Higher Education: The Ultimate Winner-Take-All Market? Pozyskano z: http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/cheri/2/?utm_source=digitalcommons.ilr.cornell. edu%2Fcheri%2F2&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages. | pl |
dc.description.references | Geryk, M. (2007). Rynek uczelni niepublicznych w Polsce. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. | pl |
dc.description.references | Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., Terra, B. R. C. (2000). The Future of the University and the University of the Future: Evolution of Ivory Tower to Entrepreneurial Paradigm. Research Policy, t. 29(2), s. 313–330. | pl |
dc.description.references | Hanushek, E. A., Woessmann, L., Zhang, L. (2011). General Education, Vocational Education, and Labor-Market Outcomes over the Life-Cycle. National Bureau of Economic Research. Pozyskano z: http://www.nber.org/papers/w17504. | pl |
dc.description.references | Hartman J., Gawrońska M. (2009). Dyplomy z zieleniaka, Newsweek, [online]. Pozyskano z: http://www.newsweek.pl/spoleczenstwo/dyplomy-z-zieleniaka,40617,1,1.html, [data dostępu: 12.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Hazelkorn, E. (2015). Rankings and the Reshaping of Higher Education: The Battle for World--Class Excellence. New York: Palgrave Macmillan. | pl |
dc.description.references | Hejnicka-Bezwińska, T. (2011). Próba odczytania strategii zmian w szkolnictwie wyższym (przeprowadzonych w ostatnim dwudziestoleciu). W: Kostkiewicz, J., Domagała-Kręcioch, A., Szymański, M. J. (red.), Szkoła wyższa w toku zmian. Debata wokół ustawy z dnia 18 marca 2011 roku (s. 11–20). Kraków: „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Herbst, M., Rok, J. (2011). Equity of Access to Higher Education in the Transforming Economy. Evidence from Poland. Investigaciones de Economía de la Educación, t. 6, s. 475–494. | pl |
dc.description.references | Hollis, M. (1982). Education as a Positional Good. Journal of Philosophy of Education, t. 16(2), s. 235–244. | pl |
dc.description.references | Jessop, B. (2002). The Future of the Capitalist State. Cambridge: Polity Press. | pl |
dc.description.references | Karabel, J. (2005). The Chosen: The Hidden History of Admission and Exclusion at Harvard, Yale, and Princeton. Boston: Houghton Mifflin Harcourt. | pl |
dc.description.references | Keynes, J. M. (2003). Ogólna teoria zatrudnienia procentu i pieniądza. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.description.references | Kiersztyn, A. (2008). Czy bieda czyni złodzieja?: związki między bezrobociem, ubóstwem a przestępczością. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.description.references | Kobylarek, A. (2013). Osiaganie konsensusu interesariuszy edukacji akademickiej. O społecznej misji uniwersytetu. W: Czerepaniak-Walczak, M. (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? (s. 108–130). Kraków: „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Kok, W. (2004). Facing the Challenge: The Lisbon Strategy for Growth and Employment. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. Pozyskano z: http:// dspace.ceu.es/handle/10637/2481. | pl |
dc.description.references | Kozłowski T. (2012). Dialog w fabrykach bezrobotnych. Gazeta Wyborcza, [online]. Pozyskano z: http://wyborcza.pl/1,95891, 11645483,Dialog_w_ fabrykach_ bezrobotnych.html, [data dostępu: 12.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Kwiek, M. (2009). The Two Decades of Privatization in Polish Higher Education. Cost-sharing, Equity, and Access. W: Knight, J. (red.), Financing Access and Equity in Higher Education (s. 149–167). Papendrecht: Sense Publishers. | pl |
dc.description.references | Kwiek, M. (2010). Transformacje uniwersytetu: zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. | pl |
dc.description.references | Kwiek, M. (2012). Changing Higher Education Policies: From the Deinstitutionalization to the Reinstitutionalization of the Research Mission in Polish Universities. Science and Public Policy, t. 39(5), s. 641–654. | pl |
dc.description.references | Kwiek, M. (2013). From System Expansion to System Contraction: Access to Higher Education in Poland. Comparative Education Review, t. 57(3), s. 553–576. | pl |
dc.description.references | Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Warszawa: PWN. | pl |
dc.description.references | Latour, B., (2010). Splatając na nowo to, co społeczne: wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Meyer, J. W., Rowan, B. (1977). Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. American Journal of Sociology, t. 83(2), s. 340–363. | pl |
dc.description.references | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2016a). Ekonomiczne aspekty losu absolwentów. Poziom ogólnokrajowy. Studia Pierwszego Stopnia, [pdf]. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pozyskano z: http://absolwenci.nauka.gov.pl/reports/PL_1_stopnia. pdf. | pl |
dc.description.references | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2016b). Ekonomiczne aspekty losu absolwentów. Poziom ogólnokrajowy. Studia Drugiego Stopnia, [pdf]. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pozyskano z: http://absolwenci.nauka.gov.pl/reports/PL_2_stopnia.pdf. | pl |
dc.description.references | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2016c). Ekonomiczne aspekty losu absolwentów. Poziom ogólnokrajowy. Studia Jednolite, [pdf]. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pozyskano z: http://absolwenci.nauka.gov.pl/reports/PL_jednolite_mgr. pdf. | pl |
dc.description.references | Mourshed, M., Patel, J., Suder, K. (2014). Education to Employment: Getting Europe’s Youth into Work, [pdf]. McKinsey Company. Pozyskano z: http://economicgrowthdc.org/work/ assets/McKinsey-Education-to-Employment-Europe.pdf. | pl |
dc.description.references | Piketty, T. (2014). Capital in the Twenty-First Century. Cambridge: Harvard University Press. | pl |
dc.description.references | Shin, J. C., Kehm, B. M. (2012). Institutionalization of World-Class University in Global Competition. New York: Springer. | pl |
dc.description.references | Solga, H. (2002). Stigmatization by Negative Selection: Explaining Less-Educated People’s Decreasing Employment Opportunities. European Sociological Review, t. 18(2), s. 159–178. | pl |
dc.description.references | Stankiewicz, Ł. (2014). Spór o edukację wyższą w perspektywie teorii dóbr pozycjonalnych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 66(2), s. 109–130. | pl |
dc.description.references | Stankiewicz, Ł. (2015a). Społeczna wiedza i legitymizacja a przemiany polskiego uniwersytetu. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, t. 2(46), s. 139–160. | pl |
dc.description.references | Stankiewicz, Ł. (2015b). Pułapka umasowienia – o sprawczości jednostek w umasowionym systemie szkolnictwa wyższego. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, t. 1(45), s. 191–213. | pl |
dc.description.references | Stankiewicz, Ł. (2016a). Wizje uniwersytetu w polskiej debacie publicznej 2007–2010. Kraków: „Impuls”. W redakcji. | pl |
dc.description.references | Stankiewicz, Ł. (2016b). Krytyka umasowienia szkolnictwa wyższego w Polsce i Stanach Zjednoczonych – analiza dyskursu mediów masowych. W redakcji. | pl |
dc.description.references | Suchman, M. C. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches. The Academy of Management Review, t. 20(3), s. 571–610. | pl |
dc.description.references | Szadkowski, K. (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne: podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Szwabowski, O. (2013) Neoliberalna restrukturyzacja fabryki edukacyjnej. W: Czerepaniak-Walczak, M. (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? (s. 79–107). Kraków: „Impuls”. | pl |
dc.description.references | Valen, Van, L. (1973). A New Evolutionary Law. Evolutionary Theory, t. 1, s. 1–30. | pl |
dc.description.references | Wolf, A. (2009). Does education matter? Myths about education and economic growth. Kindle Edition. | pl |
dc.description.references | Wolszczak-Derlacz, J., Parteka, A. (2010). Produktywność naukowa wyższych szkół publicznych w Polsce. Bibliometryczna analiza porównawcza. Warszawa: Ernst&Young. | pl |
dc.description.pages | 43-60 | pl |
dc.description.issue | 2(6) | pl |
dc.description.firstpage | 43 | pl |
dc.description.lastpage | 60 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Lukasz_Stankiewicz_polska_debata_publiczna_i_odczarowanie_akademii__o_zmianach_w_spolecz-2__Parezja_2_2016_(6).pdf | 208,44 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL